Hjälp, vad är detta för mätare som visar rött? (parca norrah
Hjälp, vad är detta för mätare som visar rött? (parca norrah
Denna mätare har plötsligt gått upp på rött (gissar att det är panntrycket), rött kan aldrig vara bra tänker jag då.
Ska jag öppna nån ventil?
Nu fick jag inte överföringen att funka, men det är en enda mätaren som finns på pannan.
Mvh Erik
Ska jag öppna nån ventil?
Nu fick jag inte överföringen att funka, men det är en enda mätaren som finns på pannan.
Mvh Erik
Parca Norrahammar
JanFire Flex-A
Danfire regulator
JanFire Flex-A
Danfire regulator
Hmm, sa inte mig så mycket tyvärr, finns ju en massa ventiler att skruva på, törs man ge sig på att skruva, eller duschas man med ånga?Torsten skrev:Kan det vara påfyllnadsventilen till pannan som inte tätar? Säkerhetsventilen öppnar den? Sitter i anslutning till topputloppet på pannan.
Parca Norrahammar
JanFire Flex-A
Danfire regulator
JanFire Flex-A
Danfire regulator
Det löste sig
Mellan expansionskärlet och pannan fanns det en ratt som det gick en slang ifrån ner till golvet. Jag öppnade på en och då rann det ut typ nån eller två liter vatten på golvet (som luktade apa). Då sjönk trycket ner på normal nivå igen.
Har jag gjort rätt?
Mellan expansionskärlet och pannan fanns det en ratt som det gick en slang ifrån ner till golvet. Jag öppnade på en och då rann det ut typ nån eller två liter vatten på golvet (som luktade apa). Då sjönk trycket ner på normal nivå igen.
Har jag gjort rätt?
Parca Norrahammar
JanFire Flex-A
Danfire regulator
JanFire Flex-A
Danfire regulator
Jo men pannvattnet ska man vara rädd om annars rostar det i värmesystemet och blir kalkbeläggningar. Du måste ju hitta orsaken till att vatten fylls på.
Kan du stänga av någon ventil innan varmvattenslingan så får du reda på om felet finns där.
Mest troligt är det påfyllnadsventilen till pannvattnet som blivit otät.
Kan du stänga av någon ventil innan varmvattenslingan så får du reda på om felet finns där.
Mest troligt är det påfyllnadsventilen till pannvattnet som blivit otät.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Okej, har ju löst det akuta nu. Blir nog att ringa in nån kunnigare kompis vad det lider.
Tack för att du ledde mig på rätt spår i alla fall.
Edit: Direktciteringar skall undvikas för att göra forumet mer lättläst och överskådligt, borttagen. / Roli moderator
Tack för att du ledde mig på rätt spår i alla fall.
Edit: Direktciteringar skall undvikas för att göra forumet mer lättläst och överskådligt, borttagen. / Roli moderator
Parca Norrahammar
JanFire Flex-A
Danfire regulator
JanFire Flex-A
Danfire regulator
Ja, altenativen för orsaken till dina problem är att gummiblåsan i expansionskärlet är trasig eller tom på luft vilket gör systemet extremt känsligt för ex temperaturvariationer eller att påfyllnadsventilen läcker igenom. Inre läckage i pannan så tappvattnet för varmvattnet läcker ut i pannvattnet är värsta (dyraste) senariot. Men får du fortsätta tappa av pannvatten får du försöka titta felet. Tyvärr måste pannan då stänngas av och vattnet tappas av. Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Om gummiblåsan är trasig skulle det knappast bli för mycket vatten i systemet.
Om det kommit avlagringar i påfyllningsventilen kan det lyckas om man motionerar ventilen och vrider på och av kraftigt några gånger.
Är det varmvattenslingan som är läck så borde det finnas någon ventil som helt stänger av varmvattenledningen till pannan. Försvinner problemet om varmvattenslingan stängs av helt så finns läckaget där.
Ska man reparera påfyllnadsventilen får man stänga av tappvattnet helt och tömma ur radiatorvattnet ned till den nivå där kranen sitter. Brukar sitta ovanför pannan så vattnet i pannan kan då vara kvar.
Vattnet minskar i volym när det kallnar så det kanske inte är så mycket som behöver tappas ut av radiatorvattnet när hela systemet blivit kallt..
Om det kommit avlagringar i påfyllningsventilen kan det lyckas om man motionerar ventilen och vrider på och av kraftigt några gånger.
Är det varmvattenslingan som är läck så borde det finnas någon ventil som helt stänger av varmvattenledningen till pannan. Försvinner problemet om varmvattenslingan stängs av helt så finns läckaget där.
Ska man reparera påfyllnadsventilen får man stänga av tappvattnet helt och tömma ur radiatorvattnet ned till den nivå där kranen sitter. Brukar sitta ovanför pannan så vattnet i pannan kan då vara kvar.
Vattnet minskar i volym när det kallnar så det kanske inte är så mycket som behöver tappas ut av radiatorvattnet när hela systemet blivit kallt..
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.