Kan någon snälla tala om något som är bra med pelletseldning

Skriv svar
MangeOhamn
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: lör 26 dec, 2009 12:32
Ort: Oskarshamn

Inlägg av MangeOhamn »

En ny panna kostar pengar, det blir mycket mutor att fixa till WBCM.
hon får mycket skor och kläder för 60kkr.
Jag skall passa på att fixa till tak, väggar och golv till något mera lättstädat. Pannrummet är tyvärr genomgångsrum och askar man ur så bör man kunna torka ett slätare golv lättare.

Större element: Inte längre men flera paneler vore bra om det inte redan sitter dubbelpaneler på.

Finns det element med tripple paneler?
2010-01-20 CTC Ecoflex, tidigare 5 år med Thermia Bequem 15D i CTC Total -83.
broberg
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 10 mar, 2009 18:29
Ort: Söderhamn

Inlägg av broberg »

Tre panels element kostar! Då ökar effekten ändå inte så mycket. Flytta element blir det väl inte utan man får kasta de gamla. Jag är nog mer inne på elementfläkten. En sådan på ett dubbelpanel borde kunna ge en liknande effektökning. Går väl att bocka en plåt och sätta dit några datafläktar också för den som har tid.
Men så länge man kör pellets behöver man inte bry sig alls och det är skönt.
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
bebop
Lärjunge!
Inlägg: 369
Blev medlem: ons 25 feb, 2009 14:21
Ort: Trollhättan

Inlägg av bebop »

Ja det finns med 3 paneler och konvektorplåtar, C33.
Men har du ett högtempsystem så har du knappast kompaktradiatorer med 2 paneler och konvektorplåtar, C22.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
bebop
Lärjunge!
Inlägg: 369
Blev medlem: ons 25 feb, 2009 14:21
Ort: Trollhättan

Inlägg av bebop »

broberg skrev:Tre panels element kostar! Då ökar effekten ändå inte så mycket. Flytta element blir det väl inte utan man får kasta de gamla.
Det är mer ekonomiskt att flytta och återanvända det som går.
Klart effekten ökar med tre paneler !
Kolla excelfilen från Purmo.

www.purmo.com/docs/AIR_Simulator_041107.xls
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
bebop
Lärjunge!
Inlägg: 369
Blev medlem: ons 25 feb, 2009 14:21
Ort: Trollhättan

Inlägg av bebop »

deasstore skrev: Visst elementfläkten ser lite provosorisk ut men tycker ändå att de inte stör så värst mycket.

Vart ska man få de stora gamla elementen ifrån? Själv så har jag lika stora element i hela huset utom i kök och hall.
Att den ser provisorisk ut är väl en sak, kvaliten på komponenter och funktion är en annan.

Gamla stora element får man från de rum som har större förstås.
Ofta har man inte samma storlek i sovrum, kök, hall, toalett, vardagsrum.
Hör nog till ovanligheterna att ha endast två storlekar i ett hus.
.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Bebop.
Hur vet man att fläktarna på de så kallade elemtfläkten är av dålig kvalite utan att ha provat. De flesta fläktar som tillverkas i denna storlek är ju av plast. Å dä avgör ju inte att kvalitén är dålig. Sedan om funktionen är bra dä är väll ingen som vet om man inte har provat.

Ja det kanske hör lite till ovanligheterna att jag har så få olika varienter av element. Men vad jag vet så har Badrummen oftast inget större element än de som sitter i sovrummet. Hallen i mitt hus sitter det iofs ett mindre . Så de skulle jag ju inte flytta för att få större element på ett annat ställe. Nää i de flesta hus tror jag att det inte går. Möjligtvis att man har ett större någonstans som fungerar att flytta.
Att tänka på är om man sätta upp ett större element på ett ställe där det sitter ett mindre. Måste man dra om vattenledningen om man nu ska ha elementen centralt placerade under fönstret.
Eller har jag fattat fel med större i detta sammanhang? Det vi pratar om kanske är bredare. Inte högre eller längre

Nu struntar jag i det hur man kan göra eller inte med element.. Alla har ju inte samma förutsättningar. :roll:
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
broberg
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 10 mar, 2009 18:29
Ort: Söderhamn

Inlägg av broberg »

Att flytta element mellan rum är ingen lösning för de allra flesta. Man får inget lågtemperatursystem bara genom att byta ett par tvåpanels element till trepanels.
Skulle kvaliteten vara dålig bara för att iden inte tilltalar vissa? Innan man uttalar sig om något man inte sett brukar man undersöka saken först.
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
bebop
Lärjunge!
Inlägg: 369
Blev medlem: ons 25 feb, 2009 14:21
Ort: Trollhättan

Inlägg av bebop »

deasstore och broberg:
Tycker ni att elementfläkten ser ut som något ni skulle lägga pengar på till hela ert hus så KÖR. Gillar ni transformatorer, kablar och DC-fläktar så är det kanon.
Jag tycker det ser ut som en tattarlösning, men det är min uppfattning.

Väldigt ofta kan man ta en radiator från ett rum och sätta i ett annat.
Man brukar inte behöva byta alla, eller köpa nya till hela huset. Man kan om man vill, men det är ofta inget måste.

Om det inte går i era hus så finns det många andra det går i, jag har själv gjort det och fick det föreslaget av en rörmokare.
.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

japp.

Å man får ju vad man betalar för. v
Vad man än väljer för alternativ..så..antingen betalar man för nya element eller så gör man en tattarlösning (flyttar runt gammal skrot eller köper plastkåpor med små fläktar)
Senast redigerad av deasstore den tis 19 jan, 2010 19:24, redigerad totalt 1 gånger.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Inlägg av Brynäs »

Går att köpa beg element köpte 3st för 300:- i prima skick och fick en nöjd fru som sitter ute i den inglasade altanen med ett fint beg element som funkar kanon.
Man behöver inte köpa nytt!! :lol:
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

www.blocket.se
Där går det köpa mycket VVS prylar till ibland inga pengar alls. :wink:
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

bebop skrev:Ja det finns med 3 paneler och konvektorplåtar, C33.
Men har du ett högtempsystem så har du knappast kompaktradiatorer med 2 paneler och konvektorplåtar, C22.
Jag kollade just detta med radiatorer för egen del ihelgen, Det skulle kostat 23000 med 14 nya radiatorer för egen del att ändra från DT50 systemet som jag har till radiatorer som aldrig skulle behövt mer än 42-43° vid dut.. Då får man ett årscop på minst 4..
Nu är detta inte aktuellt då det kommer bli både radiatorer o golvvärme framöver bara man får tummen ur :oops:
Kommer behöva max 35° vatten då vid dut av vad jag fått fram av dimensions tabellerna, Ev behöver jag byta 3 radiatorer på övervåningen.. :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
bebop
Lärjunge!
Inlägg: 369
Blev medlem: ons 25 feb, 2009 14:21
Ort: Trollhättan

Inlägg av bebop »

Jag köpte när jag var i Polen för andra ärenden, halva priset mot hemma ungefär. Men blocket ska inte föraktas, går att fynda ordentligt där.

http://www.leroymerlin.pl/produkty/grze ... 5025228577
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Ja ska man ändå göra en liten tripp till Polen så kan man ju köpa ett par element.
Men undra vad frugan skulle säga om man skull tröka in några element i bagaget på hemresan. :lol:

Jag ska ialfall prova elementfläkten på ett element i köket som jag har problem att få upp värmen i. Jag kan ju rapporter sedan hur pass bra denna elementfläkt är.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
DavidU
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: mån 16 okt, 2006 00:07
Ort: Malmö

Inlägg av DavidU »

Visste inte riktigt vad eller hur en elementfläkt såg ut, men NU har jag tittat på ett par sidor på nätet. Herre jesus, vilket smäck, ser ju för jävligt ut, precis som Bebop säger, en riktigt tattarlösning.

Och visst är det viktigt hur det ser ut hemma, någon ifrågasätter om flärd går före funktionalitet, kanske på skämt, men visst är det väl viktigt att ens hem är trivsamt.

Nä, hellre nya radiatorer då!
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
Skriv svar