Utbränd elpatron??

André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Utbränd elpatron??

Inlägg av André »

Tänkte bara på när jag testade i fjol o det gick 78 kW el för vv med patronerna i pannan o då jag körde med pellets så gick det 6,5 kg/dygn.. :? Patronerna i pannan va std från -72..
Det ja tänkte på va att inmatad energi av pelletsen va ca 31 kW..

Nog borde väl de bli någon typ av sämre effekt med tiden även på en elpatron eller, någon kanske har en aning om detta..??

Elradiatorer sägs de ju bli sämre med tiden el är det bara att nya är effektivare??

När farsan bytte ut sina elradiatorer så sjönk deras årsförbrukning ca 3500 kW/år.. Han har kollat nu i 3 år så att det inte skulle beropå en mildare vinter..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Re: Utbränd elpatron??

Inlägg av Roli »

André skrev: Elradiatorer sägs de ju bli sämre med tiden el är det bara att nya är effektivare??

När farsan bytte ut sina elradiatorer så sjönk deras årsförbrukning ca 3500 kW/år.. Han har kollat nu i 3 år så att det inte skulle beropå en mildare vinter..
När det gäller elradiatorer så brukar det vara termostaten som blir dålig, sällan själva värmeslingan.

Så egentligen borde det räcka att byta termostater så skall man få ett "nytt" effektivt element igen.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
ingemar_o
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

det brukar bli beläggningar på elpatroner som isolerar
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

ingemar_o skrev:det brukar bli beläggningar på elpatroner som isolerar
På 32 år hinner de nog bli en del beläggningar.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Robert Keskitalo
Späd planta

Inlägg av Robert Keskitalo »

Jag har för mig att beläggningar på elpatroner inte har någon betydelse i energiförbrukningshänseende. Instoppad elenergi blir till nyttig värme för varmvattnet oberoende av beläggningar. Vart skulle instoppad elenergi annars bli av?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Robert Keskitalo skrev: Vart skulle instoppad elenergi annars bli av?
Ja de kan man ju undra när det gick 80 kW/dygn instoppad energi ifjol med el o ca 31 kW/dygn (6,5 kg x 4,8 kW) med pellets..
Robert Keskitalo
Späd planta

Inlägg av Robert Keskitalo »

Jag håller med om att din uträknade skillnad är häpnadsväckande.
Kan det vara så att du ventilerar ut värmen från din elvärmda panna genom skorstenen?
Är det därför det skiljer så mycket?
Vart skulle annars elvärmen ta vägen?

Även jag har häpnat av en överraskande hög elförbrukning när jag någon gång rest bort på vinter och kört elpatron i min acc.

Men frågan kvarstår vart tar instoppad elenergi vägen om inte till nyttig värme i vattnet?
snillet
Pannrumstomte!

skumt

Inlägg av snillet »

Det där låter ju riktigt skumt....

Alla typer av el element, de som värmer rum direkt såväl som elpatroner m.m. tappar lite grann i effekt när de blir äldre, det brukar "skala" av material av själva element tråden allteftersom. Men det är väldigt väldigt lite....

Å i det här fallet ska det ju inte påverka nåt större ?, åtgången energi är ju åtgången energi...så att säga :D
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
leifa.k
Energiprofet!

Inlägg av leifa.k »

Du kan ju ta en tångamperemätare och kolla upp elpatronerna, men du kan inte räkna som dom flesta gör när det är 3-fas, dom räknar all strömförbrukning som 1-fas även om det är 3-fas.... det är olika uträkningssätt! Med stor skillnad som svar! och jämför med vad som står på elpatron. Då ser du om det har "hänt" något med den. Så som du beskriver så verkar du ha separat mätning på elpatronerna, den mätutrustningen kanske skall kalibreras? Jag har svårt att tro att elpatronen "tar mycket ström" utan att omvandlas till värmeenergi i vattnet. Du skriver att inmatad energi av pellets var 31 kw, men tog inte hänsyn till pann/systemverkningsgrad? Om du gör det då blir det ännu "sneare" uppgifter. Själv har jag upplevt liknande "konstigheter" med jämförelse elpatron/ vedeldning.
Pellfan
Stor entusiast!

Inte utbränd men uppbränd :-)

Inlägg av Pellfan »

Hej,
Elpatroner blir uppbrända, eller rättare sagt dess isolering.
Krypströmmar är vanliga, dessa går till jord, viktigt att ha en god skyddsjord!
Detta resulterar i att den dyra strömmen finner andra vägar till "moderjord" utan att utveckla särskilt mycket värme, utan kastar bara.
Elpatron kostar ju en spottstyver, byt !

//Pellfan
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Re: Inte utbränd men uppbränd :-)

Inlägg av Roli »

Pellfan skrev:Hej,
Elpatroner blir uppbrända, eller rättare sagt dess isolering.
Krypströmmar är vanliga, dessa går till jord, viktigt att ha en god skyddsjord!
Detta resulterar i att den dyra strömmen finner andra vägar till "moderjord" utan att utveckla särskilt mycket värme, utan kastar bara.
Elpatron kostar ju en spottstyver, byt !

//Pellfan
Om det är så, så bör man nog omgående sätta dit en jordfelsbrytare. Som omedelbart skulle slå ifrån strömmen. Strömläckage mot jord skall man inte ha.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

leifa.k skrev:Du kan ju ta en tångamperemätare och kolla upp elpatronerna, men du kan inte räkna som dom flesta gör när det är 3-fas, dom räknar all strömförbrukning som 1-fas även om det är 3-fas.... det är olika uträkningssätt! Med stor skillnad som svar! och jämför med vad som står på elpatron. Då ser du om det har "hänt" något med den. Så som du beskriver så verkar du ha separat mätning på elpatronerna, den mätutrustningen kanske skall kalibreras? Jag har svårt att tro att elpatronen "tar mycket ström" utan att omvandlas till värmeenergi i vattnet. Du skriver att inmatad energi av pellets var 31 kw, men tog inte hänsyn till pann/systemverkningsgrad? Om du gör det då blir det ännu "sneare" uppgifter. Själv har jag upplevt liknande "konstigheter" med jämförelse elpatron/ vedeldning.
Elpatronen var 3 fas.. (var pannan med patroner ligger på tippen nu)
Jag tror inte att de är mätaren de berode på heller för de stämde då jag kollade med husets elmätare oxå..
Sen så måste då nått varit galet för förra ägaren hade en elförbrukning på 30600 kWh/år o dom körde på el 6 mån på sommarn o pellets på vintern..

När vi körde på pellets hela första året gick de 6,7 ton pellets o 3875 kW el.. :shock: Så de ä ju lite skillnad om man säger så.. :D
Nu när vi byte panna o brännare så har pellets förbrukningen senaste 7 mån sjunkit med 1400 kg/pellet.. :D :D
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Nä nu måste jag nog lägga mig i diskussionen. Ström som går genom en elpatron blir alltid exakt 100% värme, oberoende av elpatronens eventuella skick eller oskick. Om tråden har skalat av så har resistansen stigit, dvs den 'släpper igenom' mindre ström och ger mindre effekt. 'Läcker' den till jord så 'släpper den igenom' mer ström och ger helt enkelt mer effekt. I alla händelser så blir 100% av den energi man betalar för till värme i pannvattnet. (Jordfel utanför pannan värmer naturligtvis utanför pannan)[/quote]
snillet
Pannrumstomte!

jo..

Inlägg av snillet »

Jo, som jag sa ovan...

Åtgången energi tar ju vägen någonstans.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Re: jo..

Inlägg av André »

snillet skrev:Jo, som jag sa ovan...

Åtgången energi tar ju vägen någonstans.
Jepp men vart då.. :? Det gick ju 80kW/dygn bara för vv (sköljning av disk o tvätta händer ingen dusch el bad) o inmatad effekt med pellets 31kW.. :shock: Obs inmatad effekt o detta va snitt för vv under juli månad med både bad o dusch.. :?:

Strålnings/genomströmnings förlusterna i pannan lär väl inte va högre med el än pellets... Jag hade samma temp på pannan (65 grader) både med pellets o el..
Skriv svar