leifa.k skrev:Du kan ju ta en tångamperemätare och kolla upp elpatronerna, men du kan inte räkna som dom flesta gör när det är 3-fas, dom räknar all strömförbrukning som 1-fas även om det är 3-fas.... det är olika uträkningssätt! Med stor skillnad som svar! och jämför med vad som står på elpatron. Då ser du om det har "hänt" något med den. Så som du beskriver så verkar du ha separat mätning på elpatronerna, den mätutrustningen kanske skall kalibreras? Jag har svårt att tro att elpatronen "tar mycket ström" utan att omvandlas till värmeenergi i vattnet. Du skriver att inmatad energi av pellets var 31 kw, men tog inte hänsyn till pann/systemverkningsgrad? Om du gör det då blir det ännu "sneare" uppgifter. Själv har jag upplevt liknande "konstigheter" med jämförelse elpatron/ vedeldning.
Elpatronen var 3 fas.. (var pannan med patroner ligger på tippen nu)
Jag tror inte att de är mätaren de berode på heller för de stämde då jag kollade med husets elmätare oxå..
Sen så måste då nått varit galet för förra ägaren hade en elförbrukning på 30600 kWh/år o dom körde på el 6 mån på sommarn o pellets på vintern..
När vi körde på pellets hela första året gick de 6,7 ton pellets o 3875 kW el..

Så de ä ju lite skillnad om man säger så..
Nu när vi byte panna o brännare så har pellets förbrukningen senaste 7 mån sjunkit med 1400 kg/pellet..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd