Pelletsförbrukning November -09

Jonas O
Energiprofet!

Inlägg av Jonas O »

Är det billigare att köra med el än med pellets? Är pellets så jälva dyrt nu??
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ja om man har vindkrafts el så blir det de :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
DavidU
Stor entusiast!

Inlägg av DavidU »

Vad var det som bubblades om att man skulle skatta på mellanskillnaden?
Kommer det påverka mycket och blir/är det sanning?
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ja just nu är det prat om de men ännu har jag inte fått fram hur mycket det kommer bli, Men det pratas om 5 öre/kWh från våran förening medans jag såg Co2 vind pratar om 10 öre/kWh..
Nu har tydligen fler partier börjat prata om att ändra lagen så att vindkraften ska bli helt skattebefriad vilket skulle bli nästan för bra för att va sant..

Om det blir 10 öre/kWh i uttagsskatt så kommer det bli 500:-/år dyrare för mej att bränna 12000 kWh/år mot 4000 kWh/år som vi gjort tidigare inkl alla avgifter som överföringsavgift,fastavgift för 16A skatt mm mm..
Blir det bara 5 öre/kWh i uttagsskatt så tjänar jag 100:-/år att bränna 8000 kWh el extra/år..

Jag köpte 12000 kWh om det blir bergvärme framöver vilket jag ska klara mej med inkl hushålls el, 7300:-/år för att värma 215 m2 inkl hushållsel skulle kännas rätt fint :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
DavidU
Stor entusiast!

Inlägg av DavidU »

Ja, det låter fint......bara att gratulera!
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
matssj
Ungskog

Vete sjutton!

Inlägg av matssj »

Jag funderar också vilket som är vettigast, har pannrum i ett uthus och eldar mot en acctank på 400 liter inne i huset. Just nu så går det åt ca 2,5 säckar om dagen vid -3. Under ett par dagar så har pelletsen varit slut och har då kört på el i acctanken och det har då gått åt 93KwH med hushållsel! Vi är fyra st med två tvättar plus en gång diskmaskin under dygnet!

Om jag räknar rätt så överstiger pelletskostnaden klart kostnaden för el även fast hushållselen är medräknad, ska det vara så?

/Mats
Jämä överförbränd 35kw vedpanna i uthus eldas med Eurofire -06
400l acctank i hus på 200kvm byggt 2001
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

matssj något är inte alls som det ska hos dej, Inmatad energi i pannan är om det gäller16 kg säckar att det går 192 kWh men då du kör el kanske det ligger på strax över 80 kWh/dygn vilket gör en verkningsgrad på strax över 40% med pellets..
DETTA BÖR DU KOLLA OMG RIKTIGT EXAKT HUR DET SER UT,
Kolla upp hur mycket hushållsel du gör av med då du kör pellets o försök ha vanorna som bad mm så lika som möjligt o testa under några dygn vid samma ute/inne temp med både el o pellets..

När jag skulle gå över på el höll jag stenkoll på elförbrukningen varje dygn medans jag körde pellets o samma sak med pelletsförbrukningen så jag visste hur det såg ut vid 0° till -2° samt att det lyckades även va rätt vindstilla..
Jag gjorde av med 11 kWh/dygn i hushållsel o 19 kg pellets/dygn i snitt under 5 dygn, När jag bytte till el gick det 93 kWh/dygn i snitt under 6 dygn..
Det gjorde beroende på energiinnehållet i pelletsen en systemverkningsgrad på 86,5-90% , Har sett att solett hade 5 kWh/kg vid test förra vintern vid samma tid som ja köpte min pellets så då blir det 86,5% medans om den skulle varit 4,8 kWh/kg 90% i systemverkningsgrad..
Man blev nöjd på ett sätt men o andra sidan vet man nu att det inte går få de just mycket mer effektivt heller, Vilket man alltid vill..
Jag har pannrummet i källaren med öppen dörr där värmen går rakt upp i den öppna trappen till resten av huset så man har ju ingen svinn på värme direkt utan värmeförlusterna kommer huset till godo.. Även skorsten går mitt i kåken men den känns alltid kall men o andra sidan känns det kallare än förut i wc som den går igenom så lite värmer den nog..

Så här borde alla göra för att kolla upp hur effektivt deras system är, Stämmer det som matssj har det med bara drygt 40% systemverkningsgrad så blir det klart dyrare med pellets än el...

matssj vad har du för kulvert??
Kanske skulle starta en ny tråd om ditt system??
Gotte
Entusiast!

91,35 kr/kwh

Inlägg av Gotte »

Rörligt pris
Bindning: 0 mån
91,35 öre
Lev: Skellefteå Kraft AB Elprisguiden idag.

2,5 säck pellets motsvarar 192 kWh
(4,8 kWh/Kg)

och du har klarat dej med 93 kWh EL

Verkningsgraden !! 0,5
Elda för kråkorna
Senast redigerad av Gotte den tis 15 dec, 2009 23:43, redigerad totalt 2 gång.
matssj
Ungskog

Inlägg av matssj »

Får snart en ny leverans av pellets och har då hunnit köra fyra dagar med el så då kan jag mäta elförbrukningen av hushållselen. Jag kommer att fylla ett dryg årsförbrukning av pellets (6ton) i ett storförråd så då blir det svårare att mäta förbrukningen i fortsättningen!
Jag har ett 8 år gammalt hus på 200kvm i två plan och kulverten är en modern 19m lång pex-slang med skumisolering. Den borde vara ganska effektiv.

Har en nyinstallerad Eurofire med givaren sittandes i pannan det kunde vara en förbättring att flytta den till acctanken. Cirkulationspumpen för laddning startar med en termostat på stigarröret,den startar vid 75gr. Pannan är en överförbränd Jämä vedpanna med stort eldutrymme därbrännaren sitter i nedersta luckan. Jag har satt in en motdragslucka som står fullöppen helatiden! skorstenen äri stål med ca 8meters längd och 180mm i inre diameter, bra drag med andra ord. /Mats

Något förslag på förbättringar?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Står acktanken i huset el vid pannan i uthuset??
Vilken temp körs via kulverten??
En 20 mm Wirsbo pex kulvert har 20W/meter i förlust vid 60° medans tex en Aquawarm kopparflex i samma diameter har 5W/m vid 60°.. Men oavsett vilket ska det inte kunna vara den för det gör bara 9,1 kWh/dygn om det pumpades runt 60° vatten hela tiden med Wirsbo kulverten..

Givaren till brännaren bör du flytta till tanken, Bara överhettningsskyddet ska sitta på pannan.. Onödigt att hålla pannan konstant varm hela tiden..
Har du så du kan reglera start/stopptemp på brännaren??
Annars borde du skaffa en brännarstyrning så du kan ladda tanken mellan 45-85° t.ex..

Dragbegränsaren är för liten då den är fullt öppen hela tiden vilket gör att rökgasen går för fort genom pannan o gör att du får sämre verkningsgrad..

Ett hus som är 8 år med den storleken ska inte ha så hög förbrukning, Ser man till storlek o ålder borde det snarare gått 17-19 kg pellets/dygn om man oxå ser till elförbrukningen..
75-80 kWh av dom 93 är nog värme o vv skulle jag gissa på, Har ni många lampor o elektronik blir resultatet för pelletsen ändå sämre då det mesta blir värme från elektronik vilket ska sänka pelletsförbrukningen..

Du har väl kollat rökgastempen o att inget spjäll i pannan råkat öppnas så röken går rakt ut i skorsten??
matssj
Ungskog

Inlägg av matssj »

Acctanken står i huset ca 19m kulvert i mellan. Jag har pratat med Baxi och det går bra att förlänga sladden och flytta givaren till acctanken, dom föreslår placering i mitten på tanken.

Som jag skrev så startar cirkulationspumpen som laddar vid 75gr och pannan har ett laddkopplel med 72gr termostat så jag antar att vattnet som går över i kulverten blir 72gr? Eurofiren har möjlighet att ställa hysteresen, och jag har idag ställt in den mellan 60-78gr.

Jag har provat att stoppa in en termometer genom dragbegränsaren in i stosen som går ut från pannan och den ger inget utslag! Vet katten om den fungerar. Vart bör man lägga sig? Om rökgaserna är för låga bör jag då öka på matningen med pellets/effekten eller ska jag ta ut turbulatorer? Jag har ställt in brännaren genom att titta på lågans färg och lite grand storlek och det ser bra ut, det blir lite aska och den är ljusgrå. Jag tycker att brännaren värmer upp tanken fort så effekten verkar vara ok.

Jag tror ev att det finns driftstidsmätare på pelletsbrännaren. Om jag ska börja om med alla inställningar nu när jag tar pellets från storförrådet så kan jag göra en testeldning för att se hur mycket pellets den ger per minut då kan jag ju också se hur mycket den tar per dygn.

/Mats
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Nu vet jag inte vad det är för laddkoppel men förmodligen är det en kulvertladdomat vilken jobbar omvänt mot laddomat 10..
Den du har begränsar nog tempen som du skriver till 72° för att du har pexkulvert som inte tål höga temperaturer, Omvänt som de blir då den körs som laddomat 10 har det varit 72° i retur till pannan vilket gett ca 82° ut vilket även en pex ska tåla men då blir inte tempen begränsad utan om allt vatten börjar bli varmt så stiger utgående temp allt eftersom tills överhettningsskyddet löser ut vilket blir samma temp ut till kulverten =95°

Skaffa förlängning på tempgivaren så du får den på acktanken, Sen får du nog ändra om så du kör diff typ 50-72° om det går ändra så stor diff el är 18° max så kör du 54-72°.. Att köra till 78° kommer inte gå om det är en kulvertladdomat du har för då blir det inte högre temp än 72° genom kulverten, Detta kan du ju kolla upp..
Med givare i mitten på tanken så kommer pannan att få kallna helt om det är litet behov o då minskar du förlusterna då den inte behöver hållas varm hela tiden..

Rökgastempen bör vara några grader så mätaren är nog paj, funkar fint med stektermometer o de är så lågt som möjligt ur pannan som gäller bara du inte får kondens i skorstenstoppen där det bör vara minst 60° med stängd motdragslucka..

Då du kör mot acktank bör du köra brännaren på en effekt som pannan är gjord för, Kör brännaren på 70-75% av pannans märkeffekt vilket gör om pannan är på 30 kW el mer är det maxeffekt som gäller om brännaren är på max 20 kW, Då bör du kunna köra med alla turbolatorer i oxå..

Helst skulle du fått dit en som justerar in brännaren med instrument men du kan ju justera så länge själv, Lättast är att gå ner tills det börjar sota/bli svat o sedan öka fläkten lite i taget tills pannan blir grå/brun i eldstaden.. Bara justera efter låga o rök brukar leda till att man kör med mycket stort överskott vilket försämrar verkningsgraden..
matssj
Ungskog

Inlägg av matssj »

Tack för tipsen. Laddomaten är hemskruvad och är till för att returvattnet ska hålla 72°. Jag var ut igår och förlängde tempgivarkabeln och petade in den innanför isoleringen och pelletsbrännaren verkar indikera rätt temperatur. Nu väntar jag bara på pelletsleveransen.

Har för mig att pannan är märkt med 40KW så det blir till att kräma på med pellets. Är i alla fall tveksam hur det kommer sig att förlusterna verkar vara så stora när jag kör med pellets. Jag får hålla koll i vinter hur mycket det går åt och jämföra mot att köra på el och utvärdera till sommaren om jag behöver göra några stora åtgärder.

/Mats
krej
Gallringsobjekt

Inlägg av krej »

340 kg under november för uppvärmning + varmvatten i 83 m² hus från -54 med två boende, med gott om isolering på vind men med original-fönster som läcker en del. D.v.s. 4.1 kg/m². Medeltemp 5,7 ℃ enligt temperatur.nu.
Albin Trio 330. Ecotec A4. 500l Acktank.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

matssj skrev:Tack för tipsen. Laddomaten är hemskruvad och är till för att returvattnet ska hålla 72°. Jag var ut igår och förlängde tempgivarkabeln och petade in den innanför isoleringen och pelletsbrännaren verkar indikera rätt temperatur. Nu väntar jag bara på pelletsleveransen.

Har för mig att pannan är märkt med 40KW så det blir till att kräma på med pellets. Är i alla fall tveksam hur det kommer sig att förlusterna verkar vara så stora när jag kör med pellets. Jag får hålla koll i vinter hur mycket det går åt och jämföra mot att köra på el och utvärdera till sommaren om jag behöver göra några stora åtgärder.

/Mats
Så det är 72° i retur till pannan termostaten styr??
Kör du brännaren på 20 kW så kommer tempen ut i kulverten bli 12-14° högre om du kör pumpen på lägsta hastighet om det är en cirk.pump med max effekt på 60W..

Helt klart ska du försöka hålla bra koll på förbrukning/verkningsgrad i vinter, Även om kulverten inte är den bästa så ska inte förlusterna kunna bli så stora då det inte pumpas vv genom den hela tiden..
Förmodligen är det vid pannan/brännaren du har problemet, Fel justerad brännare med mycket luftöverskott o otäta luckor kan du sänka verkningsgraden ganska mycket med..
Kolla upp rökgastemp, den bör vara så låg som möjligt bara du inte får kondens uppe i skorstenstoppen..
Skriv svar