Bulk eller säck?

Gotte
Entusiast!
Inlägg: 103
Blev medlem: mån 09 feb, 2009 16:40

Pellets och framtid.

Inlägg av Gotte »

Jag har eldat pellets nu i fyra säsonger, och bara lovord.
Aldrig haft problem med finfraktion, skruvar eller förråd. (4 Ton)
Köper visserligen inte den allra billigaste pelletsen, utan en problemfri pellets som min brännare är inställd för.

Framtiden, avgörande faktor Elpriset.
Idag hade jag haft billigare uppvärmning med värmepump Luft/Vatten.

Fjärrvärme dyrare per kW än pellets.
Dock känner man att kommunen nästan tvingar oss villaägare till fjärrvärme, kommunägt fjärrvärmebolag. (Spillvärme + olja)

Avgörande faktor i framtiden blir som sagt elpriset, och vart skall det hän ?
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

Kört pellets sedan -06, var inne på att bygga bulk i början, gott om utrymme där oljetanken stod... Tyvärr har vi nästan 30 meter till påfyllning och de flesta pelletslev. jag har kontaktat, kan inte garantera max spån/volymprocent. Priset är heller inte lockande längre, inte mycket skillnad på säck/bulk.
Skulle vara miljöfråga isåfall, det blir mycket , om än miljövänlig, avfall.(säckarna).
Iovs.så tror jag att spånet i sig inte hade varit några problem, men det känns inte kul att lägga pengar och tid på spån...

Så jag kör vidare med säck, hade jag valt energikälla idag , hade det blivit luft/vatten, utan tvekan.

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
holyanna
Fröträd
Inlägg: 74
Blev medlem: mån 25 jun, 2007 10:58
Ort: Skåne

Inlägg av holyanna »

Lars Bergström skrev:Holyanna,
om du har en TMV Attack 2000 så kommer du förmoderligen aska ur pannan efter cirka 15 säckar så då skulle jag själv ha valt att fortsätta med 16 kg säckar och kanske titta efter ett större veckoförråd (200-500 liter) eller månadsförråd (700-1000 liter).

Vad har du för förråd idag?

Jag själv har skaffat ett MAFA Midi, 730 liter. Har inte kört igång ännu men förrådet är monterat och det känns som en bra produkt. Enda nackdelen tycker jag är priset, 4190 kr. Ville dock ha det då MAFA Mini på 300 liter känns för litet och inte ens klarar en vecka under den kalla tiden på året.
Just nu använder vi "veckoförrådet" av kartong som följde med Janfire-brännaren för två år sedan. Det börjar bågna. Det trista är att vi måste fylla på varannan, var tredje dag när det är riktigt kallt, så vi kan inte åka bort exempelvis över nyår (jo, vi har åkt bort över nyår två år i rad, första året var huset utkylt (12 grader?) när vi kom hem och pannan hade stannat, andra året valde vi att själva ställa in termostaten på kanske 15 grader, och då funkade det med nöd och näppe).

Vi har tittat på mafa-förrådet, men det är för litet och för dyrt. Vi ska bygga ett eget nu innan eldningssäsongen drar igång. Det blir något inspirerat av det utgångna Ariterm 1000, men kommer nog att rymma lite mer än 100 liter, hoppas vi.

Tack för alla tips och synpunkter!
Janfire Flex-A, TMV Attack 2000 från -92
Lars Bergström
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: lör 14 feb, 2009 22:26
Ort: Skåne

Inlägg av Lars Bergström »

Bygg inte ett för litet förråd. 100 liter låter litet! Ta i så mycket du har utrymme och plats för!
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
nino
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 12 aug, 2006 13:32

Inlägg av nino »

Jag har ett ganska stort (ca 7m3) förråd och jag har fyll med storsäck 650kg men då får jag bara i 4säck 4m3? funderar på att fylla med bulk nästa gång...
Enligt pelletsgubben så gick det att blåsa in genom tex ett fönster, skull passa mig perfekt och kunna fylla hela förådet på en gång.

Någon som provat att fylla utan bulkkoppling?
1hus med IVT jordvärme 140m2
2hus med fjärrvärme 250m2 + 350m2
1hus med CTCBio 20Kw 300m2
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Finns inget att snacka om ..jag har haft bulk i många år och inga problem ..
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Tänk på att det dammar en hel del om du inte har tätslutande anslutning och utblås med filter.
Blåser du bara rakt in där fönstret sitter(normalt) så skall den inblåsta luften ut och det blir ut genom fönstergluggen :wink:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
holyanna
Fröträd
Inlägg: 74
Blev medlem: mån 25 jun, 2007 10:58
Ort: Skåne

Inlägg av holyanna »

Lars Bergström skrev:Bygg inte ett för litet förråd. 100 liter låter litet! Ta i så mycket du har utrymme och plats för!
Jag skrev fel, menade 1000.

Nu är förrådet klart och det rymmer runt 50 säckar innan det blir för besvärligt att fylla (nära taket). Vi är mycket nöjda.
Janfire Flex-A, TMV Attack 2000 från -92
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Bulkföråd har funkat bra för mig i alla fall ..har nu kört med bulk i 5-6 år ..jag får plats med drygt 4 ton ..jag har fått spån vid ett tillfälle men det ordnades omgående av leverantör ..jag skulle aldrig börja bära säck igen för bulk funkar kanon för mig i alla fall ..man har väl annat att göra än att bära säckar.
Som sagt så finns det många lösningar och ritningar på egna bulkföråd ..jag byggde min i plyfa som är reglat med 45X120 /ca: 50cc ..jag har v formad botten som jag målade med överbliven epoxilack ..färgen är mycket hård och hal och får pelletsen att kana lätt ..jag har rakt pelletsintag där jag har monterat en ränna inne i förådet för att få en bra fyllning så träffar pelletsen en v formad plåt som får pelletsen att sprida sig mot sidorna i förådet ..jag har en stor inåtgående tät lucka typ 50cm X 100cm med gångjärn samt ett fönster av macrolon ca: 30cm X 60cm för att kunna se fyllningen vid bulkleverans
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Skriv svar