Bulk eller säck?

holyanna
Fröträd
Inlägg: 74
Blev medlem: mån 25 jun, 2007 10:58
Ort: Skåne

Bulk eller säck?

Inlägg av holyanna »

Ja, vad är bäst?

Efter att i två år ha kilat ner flera gånger i veckan för att fylla på det numera bågnande "veckoförrådet" i kartong, har vi kommit fram till att vi måste fixa något större.

Mannen är inne på ett 1000-litersförråd, som man kan fylla på en gång i månaden. Själv kan jag inte riktigt släppa tanken på bulk.

Men hur är kvalitén i bulk? Blir det mycket spån och damm som går till spillo och sabbar skruven? Är det bättre att bära småsäck?

Och hur långt måste avståndet vara till innerväggen i bulkförrådet där pelletsen sprutas in?

Hoppas på många upplysande svar :)
Janfire Flex-A, TMV Attack 2000 från -92
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Har ni utrymme för ett bulkförråd på 6 m3 så är det inget att fundera på :wink:

Janfire´n ska klara det lilla extra spånet som blir, Det beror ju på hur förrådet är utformat o hur långt ni har till vägen oxå om det blir mycket spån..

Bygg ett bulkförråd av golvspånskiva från billigaste stället o gör gärna med plan botten (som en låda) o limma alla skarvar o täta hörnen med silicon så får ni ett billigt förråd..
Visst med plan botten måste man in o raka/skotta fram pellet när förrådet börjar bli tomt men jag kan garantera att det är mycket bekvämare än säck då jag provat båda..
Se bara till att inspektionsluckan på förrådet är ovanför skruven så det blir tomt där först så ni kan komma in o börja skotta fram pellets..
Jag gjorde min dörr av golvspånskiva som har måtten 55x125 cm så att man tar sej in hyfsat lätt men från början behöver man inte in utan står bara i öppningen.. Dörren har jag på insidan o ställs bara upp på en list o vanliga fönsterhakar som lås o tätningslist för fönster..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
holyanna
Fröträd
Inlägg: 74
Blev medlem: mån 25 jun, 2007 10:58
Ort: Skåne

Inlägg av holyanna »

Det är ju det där med avståndet till innerväggen i förrådet... Rummet är utformat så att insprutningen måste ske på långsidan (där vi redan har ett fönster och där rören till oljetanken sitter kvar, himla praktiskt), och då kan förrådet inte bli mer än 165 cm brett. Sedan kanske man kan lägga till ytterligare 40 cm i inblåset eftersom vi har djupa fönstersmygar i och för sig...

Kan det räcka?
Janfire Flex-A, TMV Attack 2000 från -92
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Man kan sänka hastigheten på inblåsningen med ett mellanstycke av inblåsningrör med större diameter, tex ø200mm x 1 meter. Man kan använda 90 graders böj för att svänga inblåsning in mot rätt sida av förråd.

Om golvytan är begränsad, vilket den ofta är, så tyckar jag plan botten förråd är lösningen, då med flera inlopp til förrådsskruv. Se evt. lösningar på länken nedan.

Hilsen Norgeskruven
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Har du kikat i den här långa tråden?Där finns säkert många tips på förråd.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=48
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1906
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Vi har kört pellets sedan 2003, och jag bulk sedan 2004 via ett platsbyggt förråd med inblåsning på långsidan via en 90° böj.

Vi har sådana problem med spån och småfraktioner att jag överväger småsäck till kommande säsong. Vi har testat flera av de stora leverantörerna. men spånmängden är för stor hos samtliga. Möjligen påverkar vårt behov av lång slang (cirka 20 meter) problemen ytterligare negativt.

Ur ekonomisk synvinkel är det också sådan prispress på säckad pellets att det numera är svårt att köpa bulk till samma priser.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
holyanna
Fröträd
Inlägg: 74
Blev medlem: mån 25 jun, 2007 10:58
Ort: Skåne

Inlägg av holyanna »

Ja, jag tycker mig ha läst om spånproblem i flera trådar. Mannen vill som sagt fortsätta med småsäck, så vi gör väl det. Jag tycker bara att det är fånigt ur miljösynpunkt med allt emballage...
Janfire Flex-A, TMV Attack 2000 från -92
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jo, om man inte är mycket säker och vet exakt hur man ska göra kan spån nog bli ett stort problem. Jag skulle gärna ha bulkförråd men jag har inte hittat rätt lösning på transporten från förråd till brännare.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Har testat bulk tidigare men nu (flyttat och gjort ny installation) valt att hantera med 16 kg säckar.

Det funkade bra med storförråd fyllt från bulkbil, IBLAND.

Man blir lite ledsen när man ser hur mycket pellets som bara blir spån och riskerar att störa matningen.

Och det händer när nivån i förrådet sjunker och största delen som matas fram är just spån.

Med 16 kg-säck och litet 250 liters förråd har jag inte haft ett enda driftstopp.

Korrigerar: Har haft 2 driftstopp men då hade jag slarvat med påfyllningen.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Det finns matningsystem som klarer av spån. Visst finns det problem med sk flexskruvar men detta är inte enda alternativet.

Om man har ett stort hus eller fastighet med högt förbruk av pellets så bör man ha bulkförråd.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Lars Bergström
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: lör 14 feb, 2009 22:26
Ort: Skåne

Inlägg av Lars Bergström »

Holyanna,
om du har en TMV Attack 2000 så kommer du förmoderligen aska ur pannan efter cirka 15 säckar så då skulle jag själv ha valt att fortsätta med 16 kg säckar och kanske titta efter ett större veckoförråd (200-500 liter) eller månadsförråd (700-1000 liter).

Vad har du för förråd idag?

Jag själv har skaffat ett MAFA Midi, 730 liter. Har inte kört igång ännu men förrådet är monterat och det känns som en bra produkt. Enda nackdelen tycker jag är priset, 4190 kr. Ville dock ha det då MAFA Mini på 300 liter känns för litet och inte ens klarar en vecka under den kalla tiden på året.
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
Trädkramarn
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: tor 01 jan, 2009 17:00
Ort: Lappland

Inlägg av Trädkramarn »

Mafan är gedigen och går att få för ca 3500 om man är lite kinkig, jag funderar på ett smart sätt att separera spånet på väg genom skruven eller i fallslangen, borde gå att lösa. Kanske snedskurna spår i motsatt riktning mot skruven eller en sektion med nät i fallslangen efter en lite skarpare böj. Min brännare är inte så brydd om spån men kanske kan man reducera askmängden en del.
Angående Mafa så finns väl en höjningssats till mini som ger 550 liter och 1250 i midi!
Ska "spåna" vidare!
CTC 172 -81 med tvenne A 3or som jag vårdar ömt. Enplan ca 90 kvm med hel källare långt ut i obygden på en sagolikt vacker plats!
broberg
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 10 mar, 2009 18:29
Ort: Söderhamn

Inlägg av broberg »

Av de pelletseldare jag känner så är det tre som byggt bulkförråd. De har haft problem med spånig pellets dålig frammatning och brunna skruvmotorer och ingen av dom rekommenderar bulkförråd.
För 5 år sedan hade dom mycket billigare pellets från bulkbil än från säckar men nu är priset samma.
Jag har börjat bygga ett Mafa liknande förråd av spånskiva som kommer att rymma 600 liter.
Ska man ändå tömma ur pannan med aska varje vecka så går det väl bra att hälla i några säckar i förrådet på en gång.
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Prisen på bulk i Norge ligger på ca. 2/3 delar av småsäck.
I Svergie skulle jag tippa att 80 prosent kör med veckoförråd. I Norge är det tvärt om men det finns inte många villakunder som kör med pellets.
Om branchen skall nå ut till nya kunder i Sverige, så tror jag att denna typ kunder kräver minimum underhåll och bärande av pellets, annars väljer dom fjärrvärme eller värmepump.
Jag tror priset på bulk kommer att bli lägre i Sverige om flera installerar bulkförråd.

Bulkförråd ger bra komfort om matningen är bra. Det finns nya lösningar på matning och bulkförråd i dag som fungerar på ett helt annat sätt än tidigare.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Jag tror också att tekniken finns idag för att få problemfri matning. Rol-bi skruven löser problemet med att lyfta pellets verikalt och att sedan transportera den horisontellt genom en skruv borde ge mindre problem.
Är det inte så det är tänkt. Eller är det bättre att transportera med skruv längst med golvet och sedan lyfta med en vertikalskruv.

Vet inte riktigt hur det är i Norge men i Sverige är det totalkaos och huggsexa när det gäller infrastruktur.
För ministrar som pladdrar oupphörligt både vid ut- och inandning är marknadskrafterna det enda styrinstrumentet. Begreppet folkhushållning är tabu.

I Norge fonderar man på ett intelligent sätt inkomsterna från oljan. Skulle svenska ministrarna styra där fonderade man ingenting utan all oljeinkomst gick direkt till skattesänkningar, direktörslöner och annat onyttigt.

Denna avsaknad av styrning medför att pelletseldare i sverige alltid kommer att konkurrera med fjärrvärmeverk och liknande som på grund av dålig planering eldar med pellets i stället för flis eller hushållsavfall.

Någon bra framtid för automatiserad pelletseldning i sverige tror jag därför inte finns. Väldigt få kommer under nuvarande omständigheter att lägga ut massor med pengar på automatiska pelletssystem.

Jad tror pellets i framtiden blir en lösning bara för oss som inte vill lägga mycket pengar på värmesystemet utan i stället minska lånen eller satsa pengarna på någonting som ger inkomst. Då blir det en billig lösning med fallrörsbrännare och veckoförråd.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Skriv svar