Tellus+ acctank

Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

André skrev: Som Roli skrivit i annan tråd t.ex så gick det 8 kW/dygn el för vv inkl värmeförluster... Dom bäst färdig isolerade acktankarna (Effekta o A-tank) har förluster på ca 3,2-3,7 kW/dygn.. Jag vet inte vad Roli har..
Min Borö 500 l med 50 mm mineralullsisolering har förluster på ca 10-12 kW/dygn..
Angående min tank så är den tillverkad av Götlinds svats AB i Falköping och levereras oisolerad.

Jag har förnärvarande 2*45 mm isoleringsmatta på sidorna och 3*45 på toppen. Detta skall utökas med ytterligare 2*45 runt om. Men först skall den befintliga isoleringen "kläs" med ett tätt skikt som skall hindra luftvandring inom isoleringen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Mattiass
Fröträd

Inlägg av Mattiass »

Viadruspannan är inte godkänd för vedeldning innom tätort men med en P-märkt pelletsbrännare är den godkänd samtidigt bor jag på landet så för mig är de ju inga problem att även slänga i lite ved då och då, fast de är klart man vet ju inte hur länge det är ok.
/Matte
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Man kan ju undra vad man ligger på för rökgastemp när man eldar med ved i den pannan? Och hur kletig med tjära blir skorstenen?

Sotbrand??
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Andreas Hansson skrev:Man kan ju undra vad man ligger på för rökgastemp när man eldar med ved i den pannan? Och hur kletig med tjära blir skorstenen?

Sotbrand??
Svärfar har en gjutjärnspanna från -62 utan acktank som han eldar åretrunt med ved i.. Nu på sommarn blir det bara några ved pinnar/dag o jag kollade avgastempen idag o då låg den på 170 grader.. Jag blev rätt förvånad.. Denna panna är eldad 30 m3/år ved i sedan huset byggdes o sotarn tyckte då inte att han skulle byta ut pannan men att dom skulle fundera på en acktank för att få det bekvämare.. Jag tycker dom borde göra de även för att man inte ska smälta bort på vintern.. De eldas så de är ca +26 grader för att de ska va varmt över natten.. Blir varmt som f-n.. :wink:
Svärfars jobbarkompisar som bytte panna i mitten på -80 har fått byta panna igen.. Plåt pannorna som dom hade har hållit mellan 15-20 år.. :(
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Jag har oxå haft en gammal gjutjärns panna. Den var från 1957 :-)
När man eldade fullt i den på vintern så stack
rökgastempen över 300grader :-(

Jag skulle nog inte satt en ack tank på en gammal panna.
Då eldar man ju verkligen för fullt med mycket ved i magasinet och då är det nog risk att rökgastempen sticker iväg.
Jøtul I 520 FL
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Andreas Hansson skrev:Jag har oxå haft en gammal gjutjärns panna. Den var från 1957 :-)
När man eldade fullt i den på vintern så stack
rökgastempen över 300grader :-(
Svärfar hade då inte haft över 250 grader när han eldat för fullt.. :?

De kanske finns bättre o sämre gjutjärnspannor oxå.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Ja det gör det nog.

Elda på :)
Jøtul I 520 FL
Skriv svar