Tellus+ acctank
Tellus+ acctank
Har nästan bestämt mig för en telluspanna + en 750l teknik tank med solslinga, verkar vara en vettig lösning om man vill köra med pellets samt ved när man känner för det eller har tid. Han som säljer sakerna sa att jag nog klarar mig bra med bara en tank och om inte så var det ju enkelt att sätta dit en till. Skulle få pris imorgon så det blir ju spännande. Nån som har en bättre och mer prisvärd lösning så är jag tacksam för inlägg.
Fördelarna med telluspannan är ju att den är av gjutjärn som verkar hålla bra. Nackdel???
/Matte
Fördelarna med telluspannan är ju att den är av gjutjärn som verkar hålla bra. Nackdel???
/Matte
Om du planerar att elda med ved, så tycker jag att 750 liter är i minsta laget...
Det dubbla kanske ?
Köp en slavtank medans du än håller på och grejjar i pannrummet.
Annars blir det nog aldrig av ?
Känns skönt att planera in den från början..
Om du skall köra sol på sommaren behöver du ju inte ladda båda tankarna... (om det inte finns tillräckligt med värme vill säga)
Mvh
Bamyl
Det dubbla kanske ?
Köp en slavtank medans du än håller på och grejjar i pannrummet.
Annars blir det nog aldrig av ?

Känns skönt att planera in den från början..
Om du skall köra sol på sommaren behöver du ju inte ladda båda tankarna... (om det inte finns tillräckligt med värme vill säga)

Mvh
Bamyl
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Är det F5D du ska köpa??
Du klarar dej med 750 liters tank oavsett vilken gjutjärnspanna du köper..
Vilken acktank är det du tänkt köpa?? Se bara till att köpa en väl isolerad tank.. Om jag va du så skulle jag köpt effektas med 90 mm pur isolering..
Vad har du för brännare el vad ska du köpa??
Helt klart tror jag detta kan va en prisvärd combination beroende vad priset blir förstås..
Du klarar dej med 750 liters tank oavsett vilken gjutjärnspanna du köper..
Vilken acktank är det du tänkt köpa?? Se bara till att köpa en väl isolerad tank.. Om jag va du så skulle jag köpt effektas med 90 mm pur isolering..
Vad har du för brännare el vad ska du köpa??
Helt klart tror jag detta kan va en prisvärd combination beroende vad priset blir förstås..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Re: Tellus+ acctank
Läs här http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=1103.Mattiass skrev:Har nästan bestämt mig för en telluspanna + en 750l teknik tank med solslinga, verkar vara en vettig lösning om man vill köra med pellets samt ved när man känner för det eller har tid. Han som säljer sakerna sa att jag nog klarar mig bra med bara en tank och om inte så var det ju enkelt att sätta dit en till. Skulle få pris imorgon så det blir ju spännande. Nån som har en bättre och mer prisvärd lösning så är jag tacksam för inlägg.
/Matte
Tänk nu oxo på att detta är en gammal vedpanna i botten ingen nyutveklad pelletspanna. tror oxo tellus sa att man inte behövde mer en en pump för att ladda tanken, i och med detta så kan man ju inte utnyttja fördelen med acktank fullt ut (skiktningen alltså).
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden

Kör med en iwabobrännare har fungerat utan ett stopp i fyra år vilket jag tycker är väldigt bra.kanske lite krånglig rengörning av koppen annars tummen upp. Tanken är att fixa solpaneler till nästa vår.
Förövrigt skulle jag få pannan för 15000 och sen tillkommer ju acctank(ar) och annan lulllull men hoppas hamna under 50000 om jag ställer allt på plats och river ur den gamla.
/Matte
Förövrigt skulle jag få pannan för 15000 och sen tillkommer ju acctank(ar) och annan lulllull men hoppas hamna under 50000 om jag ställer allt på plats och river ur den gamla.
/Matte
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Inte om man ser till pannan..bamyl skrev:Om du planerar att elda med ved, så tycker jag att 750 liter är i minsta laget...
Mvh
Bamyl
Tellus gjutjärnspannor har en eldstads volym på 25,5 - 59,5 liter beroende på modell..
Så man får nog se det som nödeldning el för vv med ved eldning med denna panna..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Brännaren bör inte vara på mer än max 60% av angiven panneffekt el helst 50% med en gjutjärnspanna..Mattiass skrev:Kör med en iwabobrännare
/Matte
Vad är det för acktank du ska köpa??
Har en misstanke om att det är en tellus G 25VP som är i åtanken, då F5D inte är anpassad för ved, denna panna har däremot en eldstadsvolym på 130 liter.André skrev:Inte om man ser till pannan..bamyl skrev:Om du planerar att elda med ved, så tycker jag att 750 liter är i minsta laget...
Mvh
Bamyl
Tellus gjutjärnspannor har en eldstads volym på 25,5 - 59,5 liter beroende på modell..
Så man får nog se det som nödeldning el för vv med ved eldning med denna panna..
Till min Tellus panna G25VP så tog vi två 750 liters ack-tankar varav en med 120 liters förrådsberedare i.
Om det är denna panna som är i åtanke så är en tank på 750l liter alldeles för lite. Våra 1500 +120 liter eldar jag lätt upp till 90grader.
I efterhand skulle vi nog tagit en tank till.
Klippt från www.konsumentveket.se (http://www.energi.konsumentverket.se/ma ... cleId=2460)
Ackumulatortankens volym
Ackumulatortankens volym ska anpassas till vedpannans effekt. Ackumulatortanken ska aldrig vara mindre än 1 500 liter om du har en modern vedpanna. En grundregel som bland annat används för svanenmärkning är att ackumulatorns volym ska vara minst 18 gånger större än eldstadens. Maxtemperaturen i tanken bör vara cirka 85 grader.
Har startat Vedeldningen i en Telluspanna och sen kommer en Ecotec A4 pelletsbrännare ??
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
NordiCs om det är G25vp så har han fått ett kanon pris 15000:- visst betalade du mer..
Sen så är det en gjutjärnspanna Mattiass ska köpa har han då skrivit..
Iof så är den nog inte godkänd för vedeldning.. Men iblad har nöden ingen lag..

Sen så är det en gjutjärnspanna Mattiass ska köpa har han då skrivit..
Iof så är den nog inte godkänd för vedeldning.. Men iblad har nöden ingen lag..

Hej!
Jag var i kontakt med Tellus i Oskarshamn för några veckor sedan. Ville höra mig för angående en vedpanna. De nämnde då att de har en ny pannserie på gång med bättre prestanda och betydligt bättre priser. De nya pannorna visades för första gången på Elmia Wood för ett par helger sedan.
Priserna jag fick vid vårt samtal gällande G25V och G25VP ur den gamla pannserien, var betydligt högre än de 15000 kr som nämns tidigare i detta ämne. Kanske är det så att de säljer ut pannorna från den gamla serien till kraftigt rabatterade priser?
Vad jag menar är att det kanske är läge att avvakta lite och få bättre prestanda till bättre pris?? (Bättre pris än 15000 blir det väl dock knappast i och för sig) Det var rådet jag själv fick av Tellus Rör.
// M.C.
Jag var i kontakt med Tellus i Oskarshamn för några veckor sedan. Ville höra mig för angående en vedpanna. De nämnde då att de har en ny pannserie på gång med bättre prestanda och betydligt bättre priser. De nya pannorna visades för första gången på Elmia Wood för ett par helger sedan.
Priserna jag fick vid vårt samtal gällande G25V och G25VP ur den gamla pannserien, var betydligt högre än de 15000 kr som nämns tidigare i detta ämne. Kanske är det så att de säljer ut pannorna från den gamla serien till kraftigt rabatterade priser?
Vad jag menar är att det kanske är läge att avvakta lite och få bättre prestanda till bättre pris?? (Bättre pris än 15000 blir det väl dock knappast i och för sig) Det var rådet jag själv fick av Tellus Rör.
// M.C.
Skulle nog inte köp denna.Mattiass skrev:Fick pris idag 51000 kr med all lulllull samt en tamic 750 l 90mm med solslinga.tycker de låter ok..pannan är en tellus f6d
visst gjutjärn i all ära, med detta problem med att bränna sönder pannan tror jag är mycket mindre risk när man kör pelletsbrännare.
Och dom har ingen uppmät pannverkningsgrad alls ju

Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.

Va deppig jag blir Patrik!!!!! Börjar kanske att hålla med dig om att de inte var den bästa ideen. Så nu är man tillbaka på noll
Fast tanken var ju att elda ved för varmvatten på vår sommar och höst, pellets på vintern. Man kanske bara ska köpa två justa acctankar och köra vidare på den gamla pannan tills den kryper ut av sig själv.
Har man beredare i en av tankarna behöver man ju inte drabbas av panik.

Fast tanken var ju att elda ved för varmvatten på vår sommar och höst, pellets på vintern. Man kanske bara ska köpa två justa acctankar och köra vidare på den gamla pannan tills den kryper ut av sig själv.
Har man beredare i en av tankarna behöver man ju inte drabbas av panik.