Tellus+ acctank

Mattiass
Fröträd

Inlägg av Mattiass »

Vad tror ni om en viadruspanna istället för en tellus ungefär samma prislapp samt att den också fungerar med pelletsbrännare. Pannan säljs av Lindquist Heating och tillverkas i Tjeckien. Misstänker att jag inte kommer att bli nån storeldare med ved men vill endå ha möjligheten om man inte har beställt pellets eller har ett storlass med ved hemma.
/Matte
Patrik
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

:cry: jávisst blir man less. men du verkar gilla järn :)
är oxo inne på samma som du, möjlighet att elda med ved.
vi har pratat lite om detta här http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=289&highlight=
skulle nog satsat på en nibe alpha keram med en 750lit ack + förberett för en till. tror roli har en sådan.
ska man ha en utan keramik/ej miljögodkänd så skulle nog pelletspannorna combifire & pe20 lmed vedtillsats ligga bra till.
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Patrik skrev: skulle nog satsat på en nibe alpha keram med en 750lit ack + förberett för en till. tror roli har en sådan.
ska man ha en utan keramik/ej miljögodkänd så skulle nog pelletspannorna combifire & pe20 lmed vedtillsats ligga bra till.
Jag har en sådan panna.. Om jag köpt ídag så hade jag nog inte köpt denna... För litet askutrymme o duktig på att sammla flygaska.. :(

Beroende på om jag köpt med eller utan acktank så hade de nog blivit antingen en combifire el pellux som ren pellets panna.. Troligen pellux eftersom jag skulle fått den för 15900:-..
Om jag köpt med acktank så är det nog Tellus F6D o effektas 750 liters ack med 90 mm pur isolering med dubbla vvslingor el A-tank 1000 l med 100 mm pur.. Och naturligtvis Bequemen.. :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Mattiass skrev:Va deppig jag blir Patrik!!!!!
Fast tanken var ju att elda ved för varmvatten på vår sommar och höst, pellets på vintern.
Inte ska du behöva va deppig inte.. :wink:

Tanken med att elda för vvatten vår, sommar, höst hade jag oxå men de blir nog inte så mycket för mindel då jag märkt hur lite pellets det går på sommarn.. Nu i juni så kommer det att gå ca 100 kg pellets när man endast kör för vv (har varit borta så den varit avstängd 6 dygn)= ca 150:-men om pelletsen stiger mycke i pris så får man väl omvärdera..
Hade man haft en riktigt väl isolerad ack så hade det bara gått ca 50-60 kg pellets i månaden för mej när man bara kör för vv...

Jag tror då på ditt val av panna..
Enligt tidigare diskutioner på forumet så ska du få ut 90% verkningsgad om brännaren ger 50-60% av panneffekten.. Så med F6:an o brännaren på 15 kW el mindre så får du nog 90% verkningsgrad.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

André skrev:Hade man haft en riktigt väl isolerad ack så hade det bara gått ca 50-60 kg pellets i månaden för mej när man bara kör för vv...
Det kan du väl få ganska så lätt.

Lägg på mer isolering på den tank du redan har så har du med ens mindre förluster.

Alla tankar går att förbättra, mer eller mindre...........
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

[/quote]

Det kan du väl få ganska så lätt.

Lägg på mer isolering på den tank du redan har så har du med ens mindre förluster.

Alla tankar går att förbättra, mer eller mindre...........[/quote]

mmm acken är intryckt i ett hörn.. Så då måste jag dra om rören el bara isolera två sidor + toppen å de tror jag inte på.. :(
Mattiass
Fröträd

Inlägg av Mattiass »

Nån av er som kollat på Viadrus pannan? Hur pass viktig är pannan igentligen? ju mer man läser och funderar så verkar det nästan som att acctankarna är viktigast. Om man man har solslinga el osv i tankarna.
Jag menar man kan ju tom koppla in en luft/vatten pump om man man blir less på eld(om man nu kan bli de)
Matte
Patrik
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Mattiass skrev:Nån av er som kollat på Viadrus pannan? Hur pass viktig är pannan igentligen? ju mer man läser och funderar så verkar det nästan som att acctankarna är viktigast. Om man man har solslinga el osv i tankarna.
Jag menar man kan ju tom koppla in en luft/vatten pump om man man blir less på eld(om man nu kan bli de)
Matte
Pannans verkningsgrad bör vara så hög som möjligt, detta kasnke inte spelar någon större roll om du eldar med ved som du själv har avverkat.
Men är det så att du till största delen skall elda med pellets, vilket är ett dyrare biobränsle så bör man sattsa på en panna med hög pannverkningsgrad runt 90%(pannans förmåga att ta tillvara tillförd energi).
Sedan detta med tankarna, visst bör dom grymt bra isolerade, men man kanske kan ta tillvara spillvärmen ändå (uppvärmning tvättstuga mm).
Själv su funderade jag på en panna som heter mollepannan 30Kw å den gick å få med strokeruttag. men som sagt min primära källa kommer ju att vara pellets å det i samband med att jag har en braskamin där jag eldar ved så kommer det nog inte bli aktuellt med en vedpanna.
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Mattiass
Fröträd

Inlägg av Mattiass »

Kanske ska starta en ny tråd eller? Polimex pannan kan de vara nåt? Den borde ju att köras även på pellets eller? Verkar onekligen vara en prisvärdpanna tydligen stora i europa. Modern teknik och miljögodkänd.
/Matte
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Mattiass skrev:Kanske ska starta en ny tråd eller? Polimex pannan kan de vara nåt? Den borde ju att köras även på pellets eller? Verkar onekligen vara en prisvärdpanna tydligen stora i europa. Modern teknik och miljögodkänd.
/Matte
Jag tror inte den går köra med pellets.. :?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Mattiass skrev:Nån av er som kollat på Viadrus pannan? Hur pass viktig är pannan igentligen? ju mer man läser och funderar så verkar det nästan som att acctankarna är viktigast. Om man man har solslinga el osv i tankarna.
Matte
Det är som Patrik skriver så du kan nog bara räkna med ca 75% verkningsgrad med en gjutjärnspanna när du eldar ved..
Men du ska väl till mesta delen köra pellets??
Men om du kör med pellets så (om pannan har dubbelt så hög angiven effekt) får du ca 90% verkningsgrad.. Dessa värden har gjutjärnarna då dom testas med olja o principen är de samma brännaren sköter förbränningen o pannan tar reda på värmen.. Därför är gjutjärnspannorna miljögodkända för pellets...

Jag anser/tycker att ackens isolering är viktigare på sommarn då man inte vill ha massa spillvärme inne i huset(även om man har källare) bättre att justera värmen med radiatorer.. Det blir även längre mellan varje gång brännaren behöver gå o då blir det även mindre förluster från pannan... Den ska ju oxå värmas varje gång acken ska fyllas o då är det bara med en panna med liten vatten volym..
Som Roli skrivit i annan tråd t.ex så gick det 8 kW/dygn el för vv inkl värmeförluster... Dom bäst färdig isolerade acktankarna (Effekta o A-tank) har förluster på ca 3,2-3,7 kW/dygn.. Jag vet inte vad Roli har..
Min Borö 500 l med 50 mm mineralullsisolering har förluster på ca 10-12 kW/dygn.. Har inte kollat exakt än = kört på el med mätare när jag varit borta utan att ta ut någon värme från tanken.. Men den sjunker 17-20 grader på ett dygn då jag inte tappat något :shock: å de ä inge bra.. :(
Så därav tycker jag att ackens isolering är viktig + att det är bra med en panna med liten vatten volym..
Sen är det inte helt fel med en panna som håller ca 50 år det kostar ju som sagt en del att byta denna en gång extra.. :wink:
Mattiass
Fröträd

Inlägg av Mattiass »

Tror jag håller med dig angående gjutjärnspannor, med tanke på att jag i princip har gratis ved om jag vill så spelar inte några kubik hit eller dit nån större roll. Kommer mest att köra på pellets. Fast den där polimex pannan(orlan) verkade onekligen bra fast kanske lite för krånglig men priset kan man ju inte klaga på.
/Matte
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Nää priset är det inget fel på... :wink: Som de brukar vara.. :roll:

Har du gratis ved så har det ingen betydelse ang verkningsgrad..
Då tycker jag du ska fortsätta funderingarna kring Tellus F6D o köpa en riktigt bra ack/soltank i stället på 750-1000 liter som har dubbla vvslingor+ solslinga..

När du bestämt dej för vad det blir för grejer så ska du se till så att du får en inkoppling med så korta rör som möjligt isolera dessa väl..
Se till så du får expantionskärlet inkopplat i botten på tanken även detta för att minska på förlusterna.. Läste om detta på SP om acktanksförluster enligt dom så var bara detta med kärlets inkoppling av stor betydelse..
Om man kopplar kärlet i toppen på acken åker först det varma vattnet ut i kärlet (där det kyls ner) för att sedan åka tillbaka o kyla ner acken..
Bl.a skrev dom att ca 25% av förlusterna kommer från rör o kringutrustning laddomat expkärl mm..
Så bara genom att se till att inkopplingen blir så rätt som möjligt så vinner man mycket utan att det blir dyrare.. Kostar inget att göra rätt.. :wink:

Om jag ser till min anläggning så borde det med en väl isolerad acktank sparat in ca 650 kg pellets/år.. Så fast jag betalar "bara" 1480/ton för pelletsen så blir detta 1000:-/år o när dom räknar att acken ska hålla i 30-40 år så tjänar man mycket på att köpa en dyrare men bättre tank..
Mattiass
Fröträd

Inlägg av Mattiass »

De lutar åt en vidarus eller en tellus bra pris båda i gjutjärn den första har större vedvolym. Ska kolla lite på måndag men lösa delar blir det helt klart. Fick offert på en baxi med två acctankar på 750liter 92000 kr lite väl. Kollar man på din vvsbutik på nätet så får du baxin plus två tankar för ca 50000 lite väl magstark att resten skulle gå på 42000kr, vad ska ma säga. Det är tur att man känner folk med rätt kunskaper inte för att man ska utnyttja sina vänner, fast de är klart dom får ju bra betalt.
/Matte
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Vidarus pannan har väl varit med i forumet tidigare eller var det någon annanstans?

Har för mig att den inte är miljögodkänd för vedeldning (rätta mig någon om jag minns fel).

Skall man köpa nya grejer idag så skall man satsa på miljögodkända grejor. Vissa kommuner tillåter dessutom BARA miljögodkända pannor.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar