Finns det ett nytt roster?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1907
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Finns det ett nytt roster?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Hej,
Jag har för mig att jag läst att någon har köpt/testat en ny typ av roster till Viking Bio.

Jag står precis inför köp av nytt inre brännarör med gavel, och överväger att även beställa något nytt roster. Men är de av ny variant eller?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
hellyh
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: sön 06 jan, 2008 18:23

Inlägg av hellyh »

Köpte ett nytt roster när jag bytte brännarrör idag. Det såg annorlunda ut mot tidigare. Det var 2 st hål vid 3:e luftspalten där det brukar spricka normalt.. får se om det är lösningen till söderbrända roster.

Köpte egen tillverkade roster här på forumet för ett tag sedan men har inte vågat testa de än :)
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Re: Finns det ett nytt roster?

Inlägg av Rayyan »

GoForIt Pellets skrev:Hej,
Jag har för mig att jag läst att någon har köpt/testat en ny typ av roster till Viking Bio.

Jag står precis inför köp av nytt inre brännarör med gavel överväger att även beställa något nytt roster. Men är de av ny variant eller?
Byta rör igen?

Jag tillverkade ett "skyddsrör eftrer manin's tips och det funkar kanon. Nu är det väl inte helt optimalt att sälja en brännare som kräver specialutrustning för att vara tillförlitliga.
Trots allt så funkar det bra med en ringa arbetsinsats.
Apropå roster så lagade jag mitt efter ca 7 ton. se bild.
Bild
Se den fula svetsklutten till vänstar på rostret vänster i bild (lika på höger sida men syns dåligt på bilden)
Rostret till höger har suttit i 2 eldningar ca 4 timmar innan jag testade att reparera originalrostret.

Min teori är att det finns spänningar i nytillverkat/nypressat roster som resulterar i sprickor.
Efter rep har jag kört upp ytterligare 7 ton och rostret ser precis ut som det gjorde när det var nyreparerat.

Kanske kan de borrade hålen i nya roster eliminera de klassiska sprickorna vid tredje luftspalten.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1907
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Finns det ett nytt roster?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Rayyan skrev: Byta rör igen?
Ja, men förhoppningsvis så är det väl sista gången, för det nya tjockare röret ser betydligt mer stabilt ut än det gamla.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
thias
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 01 feb, 2006 17:52
Ort: Eskilstuna

Inlägg av thias »

Tjenare du kanske fick den informationen från mitt inlägg tidigare, jag har fått ett "experiment" roster i från VB. Det är en beta på något som dom håller på att ta fram. Rostret har höga sidokanter och en lång plåt som sticker ut fram så att det skall vara lättare och ta ut och sätta in det. Jag skall försöka lägg upp en bild när jag kommer hem.

Dock så har jag haft problem med att det sintrar på rostret och jag vet inte om det beror på rostret som inte blåses rent eller om pelletsen är undermålig.

MvH Mathias
_______________________
Vikingbio -06
CTC 1100 -96
ThermOmatic ERA 10
Pellets säck 16kg (VIDA)
110m2 + källare -65
lövet
Lärjunge!
Inlägg: 355
Blev medlem: lör 05 mar, 2005 17:07
Ort: Fristad Västra Götaland

Inlägg av lövet »

Har eldat 5,2ton på lågeffekt med det nya rostret med hålen, i det nya brännarröret och det syns inga skador på någon del än så länge.Hade nog tur när jag köpte pannan och brännarn för det satt det nya röret i ,köpte två roster för säkerhets skull för jag såg här på forumet att det va åtgång på dem.Det andra ligger på hyllan fortfarande.

//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Skriv svar