Jag törs elda med pellets!

Skriv svar
Psycho Dave
Lärjunge!

Inlägg av Psycho Dave »

Nä det blir inte Stugun.
Det var Trä & Bygg jag hittade billiga pellets hos men deras priser på hemsidan var ett år gamla. Det blir säckar hos Byggmax fram tills jag har byggt klart ett bulkförråd, då blir det som du säger Jämtkraft. Jämtkraft har höjt priset från 2200 kr/ton i början på året till 2 560 kr/ ton som gäller nu och fram till 31 december.
IVT Geo 616C, 250m energibrunn.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Psycho Dave
Lärjunge!

Inlägg av Psycho Dave »

En helt orelevant sak...
Vi har två skorstenar på vårat hus och i vintras så fotograferade jag in i den andra skorstenen (där det tidigare har varit kaminer och kakelugnar inkopplade men som togs bort på 70-talet om jag har förstått det rätt :evil: ) från ett av sovrummen. På kameran kunde jag då se att rökgången fortsatte nedåt men att det satt ett spjäll en liten bit ned, först när man tittade på bilden på datorn så kunde man se vad det var. Det "roliga" är att enda sättet vi vet att den kan ha hamnat där är från toppen av skorstenen på taket eller möjligtsvis nedifrån.

Bild
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Kan det vara så att någon liten "illbatting" roat sig med att kastaprick med "liten bil"????

Undrar vad det är för bilmodell som har hamnat där.. :roll:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
lennart wiklund
Lärjunge!

Inlägg av lennart wiklund »

Mins själv när man var liten.....Det var jävligt kul att slänga storsten ner i slakskbrunnen :lol:
Ända tills farfar kom,då jävlar fick man springa 8) som tur hann gubben aldrig ifatt oss
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
lennart wiklund
Lärjunge!

Inlägg av lennart wiklund »

Psycho Dave skrev:Nä det blir inte Stugun.
Det var Trä & Bygg jag hittade billiga pellets hos men deras priser på hemsidan var ett år gamla. Det blir säckar hos Byggmax fram tills jag har byggt klart ett bulkförråd, då blir det som du säger Jämtkraft. Jämtkraft har höjt priset från 2200 kr/ton i början på året till 2 560 kr/ ton som gäller nu och fram till 31 december.
Kanske värt endå för dej att kolla vad Bio norr tar för pris då??
Jag har faktiskt dealat med dom ett par gånger...
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Psycho Dave
Lärjunge!

Inlägg av Psycho Dave »

Jämtkraft har ju Bionorr och Jämtkrafts pris är lägre än Bionorrs standardpris. Men det kan ju gå att deala...

Roli skrev:Kan det vara så att någon liten "illbatting" roat sig med att kastaprick med "liten bil"????

Undrar vad det är för bilmodell som har hamnat där.. :roll:
Jo typ 11 - 12 meter upp i luften ;)

Bilen lär nog plockas bort om något år eller så ;)
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

:o ops där är nog gul amerikanska leksakbil ser nog hos Psycho Dave skorsten och undrar vad är vit biten bredvid bilen, gissar på papperflygplan :lol:

Undrar om det är plåtbil så kan man prova fiska ner med magnet.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Psycho Dave
Lärjunge!

Inlägg av Psycho Dave »

En fråga angående shuntning...

Jag har ju golvvärme på nedervåningen och vanliga element på övervåningen. På pannan tänkte jag ha en shuntstyrning som styrs av temperaturen på övervåningen då den ju reglerar tempen ut från pannan så den passar element. Sedan tänkte jag ha ytterligare en shunt med styrning som reglerar rätt temperatur till golvvärmen, denna regleras efter rumsgivare på nedervåningen.

Nu till min fundering, hur stor är chansen att det blir så varmt på övervåningen att pannans uttemperatur regleras ned så mycket att det inte räcker till att värma nedervåningen? Att det skulle inträffa borde väl vara ganska liten?
Psycho Dave
Lärjunge!

Inlägg av Psycho Dave »

Igår var sotaren förbi och besiktade, han sa då inte att något var fel :D
Han började mummla något om sotluckan på mitt rökrör varvid jag sa att där skall jag montera en dragbegränsare och då svarade han "nä inte en dragbegränsare, du skall väl ha en sådan där lucka som står och slår". Då sa jag inget mer...
deasstore
Energiprofet!

Inlägg av deasstore »

Hehe!

Har råkat ut för samma sak. :)
Men det sket jag fullständig i. Jag monterade en ialf.
Och nu så står den där och "slår". Med andra ord, kompenserar för att hålla så jämt drag som möjligt.=)
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Gotte
Entusiast!

Angående bilden

Inlägg av Gotte »

Angående bilden ovan på rökkanalen,
Man kanske vid nedrivningen kaminerna, bilade bort dessa.. :P
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!

Inlägg av Dave »

Psycho Dave skrev:Igår var sotaren förbi och besiktade, han sa då inte att något var fel :D
Han började mummla något om sotluckan på mitt rökrör varvid jag sa att där skall jag montera en dragbegränsare och då svarade han "nä inte en dragbegränsare, du skall väl ha en sådan där lucka som står och slår". Då sa jag inget mer...
Det om något borde få dig att börja sota själv, har(hade) en lika begåvad sotare....say no more!

MVH//Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Psycho Dave
Lärjunge!

Inlägg av Psycho Dave »

Jo jag skall anmäla mig för en sotningskurs så fort pannan är igång.
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!

Inlägg av Dave »

Kanon,du har tjänat in pengarna på första sotningen. Ha en bra dokumentation på vad du gör så blir de nöjda när det är dags för branskyddskontroll :lol:

I min komun får man skicka in intyget och sedan får man klartecken, bara att köra, räkna pengarna man sparar och njuta av utsickten 8)

MVH//Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Psycho Dave
Lärjunge!

Focus PE-20 med Janfire Flex-a

Inlägg av Psycho Dave »

Har mixtrat lite med pannan idag och provat att hänga på brännaren som är en Janfire Flex-a. Flex-a verkar vara allt annat än optimal för denna pannan. Brännaren sitter ju monterad på sidan av pannan och väggarna är 15 cm tjocka. Detta gör att brännaröppningen börjar 5 cm in "i väggen" och slutar bara 5 cm in i pannans förbränningsrum.

Bild

Detta borde ju göra att lågorna, även om de är riktade snett uppåt, tar i kanten på förbränningsrummet, eller?

Då det finns ca 2 cm till godo under brännaren så funderar jag på om man kan förbättra situationen genom att sänka ned brännaren så mycket som det går?

Bild
Skriv svar