Efter mycket funderande, undersökande och konsulterande olika kompetenser, bl.a. här på forumet har jag nu bestämt mig och köpt en Nibe PB10. Den är relativt billig och dessutom enkel/robust. Då min Sverigebrännare gick sönder i vintras och det blev en försäkringsskada så fick jag möjligheten att skaffa en ny brännare. Men då framtiden känns ganska osäker vad gäller energipriser kanske speciellt för pellets så får det nya värmesystemet inte kosta allt för mycket. Det har jag försökt att lösa genom att skaffa en bättre begagnad panna som jag hittade på
www.blocket.se och sedan en ny relativt billig pelletsbrännare med hjälp av ersättningen från försäkringen för min gamla brännare.
Ska nu montera den ny brännaren i nedre luckan och ta bort flamriktaren så att jag får en uppåtriktad låga. Den skulle även kunna gå att montera i den övre luckan under förutsättning att flamriktaren gör lågan framåtriktad. Är det någon som har några bra kommentarer på detta?
Som Torsten redan sagt så har inte Nibe PB10 en termostat för styrning av till- och frånslagstemperatur. Så jag tänker införskaffa en TK1A från eKontroll. Den verkar ganska enkel att koppla in. Eller finns det något annan likvärdig men kanske billigare produkt (TK1A kostar 1500 kr) utan att jag behöver bygga något eget?
Sedan när TK1A (eller någon motsvarande produkt) ska kopplas in så finnas inget ledigt dykrör i pannan för temperaturgivaren. Jag har inte hittat någon på min CTC V20. Jag funderade att använda den ena av de lediga anslutningarna för expansionsledning. Men var hittar jag ett lämpligt dykrör som är 150-170 mm långt och har plats för en temperaturgivare med en diameter på 6 mm ?
När det sedan gäller inkopplingen av TK1A (eller någon motsvarande produkt) så ska den kopplas in efter pannans max.termostat/säkerhetstermostat (som sägs tidigare i den här tråden). Men ska den även ligga i serie med pannans drifttermostat för "oljebrännaren"?