Tändspiralproblem
-
- Energiprofet!
- Inlägg: 622
- Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
- Ort: Hofterup vid Lund
Tändspiralproblem
Hej Alla!
Jag har haft oturen eller vad det är att drabbats av att behöva ersätta tändspiralen rätt många gånger och undrar om det går att på ett enkelt sätt att undersöka dem. De är ju inte sönderbrända utan tappar bara i förmåga. Jag kör merparten av tiden på underhållsfyr och detta fungerar bra så spiralen används ej men ändå så slutar de att fungera. De orkar inte tända.... Fler som har dessa upplevelser....och som kommit på ett bra sätt att utvärdera dem.....Skulle man på ett enkelt sätt kunna mäta strömstyrkan och spänningen så skulle man kunna räkna ut effekten. Vilken effekt har en ny?
Jag har haft oturen eller vad det är att drabbats av att behöva ersätta tändspiralen rätt många gånger och undrar om det går att på ett enkelt sätt att undersöka dem. De är ju inte sönderbrända utan tappar bara i förmåga. Jag kör merparten av tiden på underhållsfyr och detta fungerar bra så spiralen används ej men ändå så slutar de att fungera. De orkar inte tända.... Fler som har dessa upplevelser....och som kommit på ett bra sätt att utvärdera dem.....Skulle man på ett enkelt sätt kunna mäta strömstyrkan och spänningen så skulle man kunna räkna ut effekten. Vilken effekt har en ny?
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Du har en -05'a.
Är doseringsskruvs bromsarna demonterade?
Något du känner till?
På de flesta -05'or så satt det en tysk eller en italiensk elspiral i från början, och på de brännarna så är det inte ovanligt om det har fått bytas uppåt 3-4 ggr fram tills idag... Allt detta beroende på att ÅF har inte haft "rätt" elspiraler hemma tidigare år..
Ja, det går att mäta sig fram hur många Ampere dem drar, 1100W är de på iallafall....
Jag tror formeln är ungefär såhär:
4,8Ampere * 230Volt = 1104W
Är doseringsskruvs bromsarna demonterade?
Något du känner till?
På de flesta -05'or så satt det en tysk eller en italiensk elspiral i från början, och på de brännarna så är det inte ovanligt om det har fått bytas uppåt 3-4 ggr fram tills idag... Allt detta beroende på att ÅF har inte haft "rätt" elspiraler hemma tidigare år..
Ja, det går att mäta sig fram hur många Ampere dem drar, 1100W är de på iallafall....
Jag tror formeln är ungefär såhär:
4,8Ampere * 230Volt = 1104W
P=U*I
P = effekt, räknas i Watt (W)
U = spänning, räknas i Volt (V)
I = ström, räknas i Amperé (A)
1100W / 230V = 4,78A
Då kan man även räkna ut motståndet:
230V / 4,78A = 48 ohm
Mäter man alltså motståndet i ett normalt välfungerande tändelement ska den ligga på runt 48 ohm. Rent omedelbart vill jag säga att alla värden mellan 43 och 53 ohm är helt normala (inom elektroniken är ±10% normalt inget problem).
EDIT: Oj vad trött man kan vara, skriver fel formel... nåja, ändrat iaf.
P = effekt, räknas i Watt (W)
U = spänning, räknas i Volt (V)
I = ström, räknas i Amperé (A)
1100W / 230V = 4,78A
Då kan man även räkna ut motståndet:
230V / 4,78A = 48 ohm
Mäter man alltså motståndet i ett normalt välfungerande tändelement ska den ligga på runt 48 ohm. Rent omedelbart vill jag säga att alla värden mellan 43 och 53 ohm är helt normala (inom elektroniken är ±10% normalt inget problem).
EDIT: Oj vad trött man kan vara, skriver fel formel... nåja, ändrat iaf.
Senast redigerad av Icecap den sön 19 apr, 2009 20:49, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Nu har jag aldrig hört talas om att P skulle vara lika med U/I, P brukar för det mesta vara lika med U*I
I=P/U är däremot rätt, (precis som du skriver i exemplet) jag antar att det var det du menade
Ska man vara jättepetig så är det dessutom P=U*I*cos(fasvinkel) när det handlar om växelspänning (om jag minns rätt).
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
I=P/U är däremot rätt, (precis som du skriver i exemplet) jag antar att det var det du menade
![scratch :scratch:](./images/smilies/icon_scratch.gif)
Ska man vara jättepetig så är det dessutom P=U*I*cos(fasvinkel) när det handlar om växelspänning (om jag minns rätt).
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
-
- Energiprofet!
- Inlägg: 622
- Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
- Ort: Hofterup vid Lund
Tack alla för synpunkterna. Jag bytt 4 spiraler på denna tid. De har inte varit sönder men inte givit tändning. Jag skall mäta upp dem så får vi se vilka motståndsvärde de har.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
fläkt
fick tips av min servicekille igår att skruva upp fläkten i starten till 95 v för att få bort misslyckade starter och spara tändelementet, bara ett tips
Egor-duplomat -87
janfire Flex-a
120m2 1930 1 1/2 plan
janfire Flex-a
120m2 1930 1 1/2 plan
Intressant. Minner mig om möjligheten att koppla in kapacitiv last på en av faserna och lura elmätaren genom att spänning och ström blir fasförskjutna.
Kanske vore ett hack nu när EU ställer krav på kapacitiva kompaktlysrör.
Men on topic: Tändelement är väl gjorda av kanthaltråd som är lindad kring en kärna. Inte kan väl ett sånt element "bli dåligt". Går tråden av så är det kaputt men innan dess är väl resistansen densamma hela tiden??
Beror inte tändproblemen på hård eller fuktig pellets eller för kort tändtid.
Om spänningen till tändelementet regleras genom pulsning i en triac finns det kanske en parameter att ändra på så spänningen blir högre.
Kanske vore ett hack nu när EU ställer krav på kapacitiva kompaktlysrör.
Men on topic: Tändelement är väl gjorda av kanthaltråd som är lindad kring en kärna. Inte kan väl ett sånt element "bli dåligt". Går tråden av så är det kaputt men innan dess är väl resistansen densamma hela tiden??
Beror inte tändproblemen på hård eller fuktig pellets eller för kort tändtid.
Om spänningen till tändelementet regleras genom pulsning i en triac finns det kanske en parameter att ändra på så spänningen blir högre.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
-
- Energiprofet!
- Inlägg: 622
- Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
- Ort: Hofterup vid Lund
Torsten så har jag också resonerat att motståndet måste vara konstant tills tråden brinner av. Men många pratar om att spiralerna blir slöare med drifttiden även en servicekille som åtgärdade spiralen under garantitiden. Jag har också laborerat med fläkten i uppstartsfasen och där gäller det att hitta rätt. Rätt känsligt. En parameter som betyder mycket är läget av den plåt som omger spiralen. Den måste ligga kloss till rosterplåten så att inte luften går fel. Jag drar den lite framåt och sedan lägger jag i rosterplåten och trycker båda tillbaka som ett paket och detta har fungerat väl. Kollade mina spiraler de som jag har ersatt och de låg på ca 44 till 48 Ohm. De italienska de med gul förskruvning låg på 48 Ohm. "Ringde" också spiralerna för att se att värmetråden var hel. En spiral indikerade bruten tråd men gav 48 Ohm i resistans. Konstigt. Är det någon som har en ny spiral liggande som kan mäta resistansen på den?
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Uppstartfasens volt skall ligga på 100v.
Sen finns det en mängd elmätare som visar +-10v...
Men man bör sikta på ett värde runt 100v.
Luftledaren som ni nämner kan också vara ett problem.
När väl rosterplåten ligger där den ska så brukar man säga att man skall se en kant längst ner på de tre slitsade hålen. Men aldrig hur mycket..
Ibland händer det att man böjer till luftledaren så att det kommer mer luft genom slitsningen...![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Sen finns det en mängd elmätare som visar +-10v...
Men man bör sikta på ett värde runt 100v.
Luftledaren som ni nämner kan också vara ett problem.
När väl rosterplåten ligger där den ska så brukar man säga att man skall se en kant längst ner på de tre slitsade hålen. Men aldrig hur mycket..
Ibland händer det att man böjer till luftledaren så att det kommer mer luft genom slitsningen...
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Senast redigerad av Dountless den fre 06 nov, 2009 13:25, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Energiprofet!
- Inlägg: 622
- Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
- Ort: Hofterup vid Lund
44.2 eller 46.8 ohm är försumbar skillnad och lär inte ha någon betydelse, och ditt fall så är det dessutom lägre effekt på det nya elementet.... så problemet är nog någon annanstans, man kan ju tänka sig att metallhöljet får någon form av beläggning som försämrar värmetransporten eller liknande kanske....
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.