Hur går det med solenergin!?.

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
ake_l
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: sön 14 sep, 2008 13:13
Ort: Torslanda, Göteborg

Inlägg av ake_l »

Jag blev så glad att mitt nyinstallerade system fungerar så bra att jag var tvungen att rapportera här :D

Jag har precis fått igång 90 Sfinx vacuumrör och idag var ju en toppendag! Det har här i Torslanda varit 14-15 C i luften (sol hela dagen) och jag har lyckats ladda in 23 kWh i tanken. Som mest låg effekten på knappa 4 kW och det var ca 80 C i kollektorn. Kl 18.00 slutade jag ladda och då var det 75 C i toppen av min 750 liters tank och 70 C i botten (startade på 55 C i toppen och 17 C i botten). Nu är klockan 21.00 och jag har använt en del varmvatten och har 74,6 C i toppen, 71,9 i mitten och 49,1 i botten. Det betyder ju att mina ventiler funkar som skall se till att VV tas i botten först!

Överlag har kvalitén på Sfinx-prylarna varit toppen, kan rekommendera dem. Jag har ett minimalt läckage (märkbart om jag tar med ett hushållspapper) i ena ventilen på pumpenheten, men jag hoppas det skall täta sig själv.

// Åke
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Effekt från 180 vakuumrör

Inlägg av Johan_F »

Jag meddelar vad jag får för effekt från mina 180 Sfinx vakuumrör så kan ni jämföra hur era rör presterar:

Just nu, 090418 kl 11.40 SST, stod solen nästan rakt vinkelrätt mot mina solfångare. (Solen var endast 8,5° under normalen till mina solfångare.) Det var strålande sol och blå himmel. Allt var stabilt men temperaturerna ökade naturligtvis långsamt.

Då matade solfångarna in 100,0°C till slingan i tanken och returen var 85,4° i pannrummet. Effektmätaren visade 6,14 kW in i tanken vid 414 l/h och 50 % glykol. Solinstrålningen visade 891 W/m2 mot solfångarna. I tanken var det 87,8° i toppen och 86,9° i det nedre mätuttaget ca 2 dm ovan bottnen.

I stort sett hela rörlängden är isolerad med 13 mm isolering och stora sträckor har isolerats med 41 mm isolering.

Det skulle vara roligt om ni kan visa några jämförbara siffror!
Vi vill sänka elförbrukningen till hälften för att klara Sveriges elbehov mha förnyelsebar energi.
Solfångare med 180 vakuumrör, TA UVR1611 regulator, modifierad bergvärmepump med ES3 regulator, kakelugn från 1850-talet, kombipanna.
ake_l
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: sön 14 sep, 2008 13:13
Ort: Torslanda, Göteborg

Inlägg av ake_l »

OK, här kommer lite jämförelse.

Jag har 90 rör i 60 grader lutning (optimerat för mars & oktober).

Just nu, 090418 kl 13.10 skiner solen rakt in 90 grader (horisontellt) mot rören. Inmatad effekt är i tanken är 3,3 kW. I toppen är det 78,8 C, mitten 77,3 C och botten 74,1 C.

Solfångarna matade in 85,3 C i kulverten (30 m). In i tanken (solslingan) 82,2 C. Ut ur tanken 74,7 C. Flöde 5,9 liter/min (endast vatten).

// Åke
sjönära
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 09 sep, 2008 22:37
Ort: växjö

Inlägg av sjönära »

Mina 60 rör i SÖ m drygt 60 gr vinkel och 60 rör i SV på fasad (90gr vinkel) = 120 rör, hade som högst effekt igår tillsammans ca 3,5 kw mitt på dan (beräknat utifrån sfinx energimätare). De laddade in 24 kwh i 750 l strömsnästank den 18/4 under optimala solförh för årstiden dvs intet moln på himlen.
Då startade tanken på 28 gr i botten på morgonen och 44 bottentemp på kvällen. Toppen 63 morgon och 57 kväll.
Jag tycker själv effekten är ngt blygsam med tanke på den stora ytan.
Solslingan i botten är horisontell och ligger under bottentanktempgivaren.
Tanken är kopplad mot Comfort Zone FLVP CE65 också, och den styr rumstemp som är ställd på 19 gr och vv temp på 45 gr, hysteres 10 gr.
Pumpen har varit igång trots solenergi, frfa pga för låg vv temp men också experiment med inställningar. Fångarna har givit 175 kwh mellan 8 och 18 april. Samtidigt har Vp gjort av med 325 kwh varav ca 80 kwh till frånluftfläkt och 138 t Elpatron.
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Johan_F »

ake_l skrev:Inmatad effekt är i tanken är 3,3 kW. I toppen är det 78,8 C, mitten 77,3 C och botten 74,1 C.

Solfångarna matade in 85,3 C i kulverten (30 m). In i tanken (solslingan) 82,2 C. Ut ur tanken 74,7 C. Flöde 5,9 liter/min (endast vatten).

// Åke
Hej Åke,

Jag får det till 3,08 kW in i tanken om man räknar på tempdiff x flöde.

Men du verkar förlora väldigt mycket i din kulvert! 1,3 kW på väg in och det borde bli ca 1,1 på returen, dvs 2,4 kW i rörförluster och 3,1 i vinst => 56 % får du behålla av vad solfångaren producerar. Å andra sidan, skulle du producera 5,5 kW vilket nog är väldigt bra för 90 rör. Enligt Sfinxen ska de ge ca 1,5 kW per panel x 3 = 4,5 kW. Har du kalibrerat dina tempmätare? /Johan
Vi vill sänka elförbrukningen till hälften för att klara Sveriges elbehov mha förnyelsebar energi.
Solfångare med 180 vakuumrör, TA UVR1611 regulator, modifierad bergvärmepump med ES3 regulator, kakelugn från 1850-talet, kombipanna.
ake_l
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: sön 14 sep, 2008 13:13
Ort: Torslanda, Göteborg

Inlägg av ake_l »

Johan_F skrev: Jag får det till 3,08 kW in i tanken om man räknar på tempdiff x flöde.

Men du verkar förlora väldigt mycket i din kulvert!
Ja ungefär 3,1 borde det bli... Jag låter ju UVR:en räkna ut det åt mig, lite skumt faktiskt. Skall kolla upp det. Det kan vara fel på siffran 5,9 liter/min också, jag låter ett javascript visa den siffran (omräknat från l/tim).

Givaren vid solfångaren är inte kalibrerad så det är inte säkert att jag tappar så mycket i kulverten, låter inte riktigt rimligt. Får ta denna hemläxan och kolla det med. Däremot är givarna in och ut ur tanken kalibrerade mot varandra så 3,3 kW borde stämma...

Tack för påpekandet, man vill ju att grejerna skall visa rätt!

Annars är jag MYCKET nöjd med vad solfångaren presterar. Jag mättar nästan min 750 literstank dessa dagarna, trots att fångarna är lutade 60 grader. Det trodde jag inte - redan i april!

// Åke
Senast redigerad av ake_l den mån 20 apr, 2009 07:15, redigerad totalt 1 gånger.
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Johan_F »

Hej Åke,

Det är bra soldagar nu. I går hade jag ca 25 kWh in till varmvattentanken och nästan 25 kWh in i värmesystemet. Tanken var 97–99°C. Idag var det lite sämre pga moln.
Senast redigerad av Johan_F den mån 20 apr, 2009 09:40, redigerad totalt 1 gånger.
Vi vill sänka elförbrukningen till hälften för att klara Sveriges elbehov mha förnyelsebar energi.
Solfångare med 180 vakuumrör, TA UVR1611 regulator, modifierad bergvärmepump med ES3 regulator, kakelugn från 1850-talet, kombipanna.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Innan jag faller in trance över dina superrör: Du menar kWh, inte kW, eller???
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Johan_F »

Tack Anders, man ska uppenbarligen inte skriva saker vid midnatt. Det är rättat nu ...

Fast den högsta effekten jag har fått ut ur solfångarna är drygt 27 kW. Det är när tanken är 100° och vattnet skickas in i värmeväxlaren till radiatorkretsen som då är kanske 30°. Fast den höga effekten varar ju inte många minuter. Det lagras ändå upp en del värme i solfångarna trots heatpipe.
Vi vill sänka elförbrukningen till hälften för att klara Sveriges elbehov mha förnyelsebar energi.
Solfångare med 180 vakuumrör, TA UVR1611 regulator, modifierad bergvärmepump med ES3 regulator, kakelugn från 1850-talet, kombipanna.
sjönära
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 09 sep, 2008 22:37
Ort: växjö

Inlägg av sjönära »

igår var det bottenrekord på 5 nedladdade kWh och idag bara 10 - detta trots strålande sol.
Samtidigt har VP gått in å gjort av med 23 kWh senaste dygnet varav 14 kWh fr elpatron. VP har producerat 26 kWh.
I mitt system går solfångarvätskan runt i en enda krets. Från takets panel som kallas T0 till T1 som är panelen på sydvästväggen och sedan in i tanken. En pump driver denna krets med flöde på 5 l/minut.

Kan ngn föreslå orsak till den låga effekten på fångarna?
Jag har försökt trycka upp dem i topp in i vvxl-delen med kopparpistongen så gott det går - det verkade som man fick in dem några mm iaf.
Är några rör månne trasiga? Det finns färgskiftningar mellan rören frfa mornar.
I slutet av dagen kylde faktiskt solfångarna tanken så totalt står det 190 kWh inladdad solvärme och 5,6 kWh kyla (cooling).
Tanktopp var 65 och botten 61 grader - SYdöst var temp i fångarna 51 gr och i Sydväst 62 när den slutade ladda.
Visserligen bor vi inte i huset än. Gör ej av med vv och har inga maskiner i gång
Förslag på felsökning/åtgärd?
Har medan jag skriver detta fått alldeles utmärkt svar fr leverantören - se varmepumpsforum.com

Edit: Justerat enheter / Roli moderator
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Johan_F »

Hej Sjönära,

I mitt hus som drivs av bergvärmepump + sol så har vi aldrig under hela det sista året använt någon tillskottsel.

Tänk på att en värmepump inte värmer mer än några grader, i mitt fall 6°C från in- till utlopp. I botten av tanken bör det ju vara ca 10° (inkommande kallvattnets temp) om man tar ut något varmvatten innan solen kommer fram.

I toppen av tanken bör det ju vara minst 50° (helst 60° eller mer om man får in sol). Detta för att ge ett bakteriellt godtagbart varmvatten.

Om din värmepump startar tar den från bottnen (med ditt bottenplacerade intag). Säg att den värmer till 10 + 6 = 16° och skickar ut det i toppen! Detta vatten sjunker som en sten men tar på vägen åt sig värmen från toppen ned till botten. => Skiktningen totalförstörs. INTE BRA! När vattnet nått bottnen igen kommer det att ha förlorat sin temperatur och är nu kanske 10,5° ...

Vattnet får cirkulera många, många varv igenom din värmepump innan det har värmts från 10 till 50 grader och då är hela tanken jämnt uppvärmd till 50 grader.

Det går inte att ha ett intag till värmepumpen i botten av tanken om man vill ha skiktning då värmepumpen körs, det är i varje fall min uppfattning. Värmepumpen bör bara värma tankens överdel ifall det behövs.

Jag har en 750 liters ackumulatortank som bara används för varmvatten. Den är ca 150 cm hög. Utloppet till värmepumpen sitter idag på 40 % av höjden. Vid tillfälle ska jag flytta detta till 53 eller möjligtvis 60 % av höjden då utloppet är onödigt lågt i mitt tycke.
Senast redigerad av Johan_F den tor 23 apr, 2009 09:09, redigerad totalt 4 gång.
Vi vill sänka elförbrukningen till hälften för att klara Sveriges elbehov mha förnyelsebar energi.
Solfångare med 180 vakuumrör, TA UVR1611 regulator, modifierad bergvärmepump med ES3 regulator, kakelugn från 1850-talet, kombipanna.
ake_l
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: sön 14 sep, 2008 13:13
Ort: Torslanda, Göteborg

Inlägg av ake_l »

Johan_F skrev: Jag får det till 3,08 kW in i tanken om man räknar på tempdiff x flöde.
Jag har rapporterat denna bug till Technische Alternative (UVR1611 tillverkaren) idag.
UVR:en räknar ännu mer fel på vissa temperaturer, se detta exempel:

in: 73.5 C
ut: 64.2 C
flöde: 4.7 liter/min

Borde bli 3.05 kW, men UVR visar 3.27 kW.

// Åke
90 st Sfinx vakuumrör, UVR1611, Stömsnäspannan 750 L, Aircoil HW värmebatteri
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Johan_F »

Det har inte att göra med att UVR mäter med upplösningen 0,01°C vid subtraktionen mellan givarna medan avrundade eller trunkerade värden visas på displayen?
Vi vill sänka elförbrukningen till hälften för att klara Sveriges elbehov mha förnyelsebar energi.
Solfångare med 180 vakuumrör, TA UVR1611 regulator, modifierad bergvärmepump med ES3 regulator, kakelugn från 1850-talet, kombipanna.
ake_l
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: sön 14 sep, 2008 13:13
Ort: Torslanda, Göteborg

Inlägg av ake_l »

Kanske, men även om man avrundar värdena generöst så blir det fel.
Vad jag funderar på är om det är så att den visar ett glidande medelvärde av flödet men använder det momentana värdet vid beräkningen av effekten. Skall bli intressant att se vad TA svarar.
90 st Sfinx vakuumrör, UVR1611, Stömsnäspannan 750 L, Aircoil HW värmebatteri
ake_l
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: sön 14 sep, 2008 13:13
Ort: Torslanda, Göteborg

Inlägg av ake_l »

Nu har jag fått svar från Technische Alternative.

Så här är det. Temperaturvärdena som används för att beräkna effekt och energi är de kalibrerade värdena. Däremot är det de okalibrerade värdena som visas i menyer och online-diagrammet (websidan).

Det betyder med andra ord att de beräknade effekterna och energierna är riktiga medan de sensorer man kalibrerat visar något fel (det okalibrerade värdet).

Anledningen till denna "bug" är enligt TA att algoritmen för att räkna ut det kalibrerade värdet är relativt komplex och att det skulle belasta UVR:ens CPU onödigt mycket för alla visade värden och skulle sänka UVR:ens prestanda.

Låter väl rimligt. Det är ju rätt små skillnader vi pratar om så det kan man ju leva med. Det känns ju viktigare att man kan lita på effekt och energivärdena.

// Åke
Senast redigerad av ake_l den tor 23 apr, 2009 15:25, redigerad totalt 1 gånger.
90 st Sfinx vakuumrör, UVR1611, Stömsnäspannan 750 L, Aircoil HW värmebatteri
Skriv svar