Ombyggnad till Pelkammotor
-
- Ungskog
- Inlägg: 10
- Blev medlem: mån 28 jan, 2008 16:37
Ombyggnad till Pelkammotor
ja då var det dags, drivmotorn la av efter 10 år och en ny kostar drygt
2000:- !!!!!!!!! för mycket tyckte jag beställde en pelkam-motor för 900:-
Det första man får göra är att vända stator paketet så motorn går rätt
väg, anslutningsstiften ska vara bakåt.
Började med att kapa axeln på orginalmotorn ca 1 till 2 mm från urfräsning
för stoppskruv.
Hittade ett ämne i garaget 20mm tjockt, borrade det 12mm inv. kapade
sen längden ca : 18mm.
Sticker sen axeln igenom när jag punktar fast bussning, drar ut axel
och svetsar, får efterborra lite, för det drar sig alltid lite grann.
Resultatet efter svets och borr och gänga för stoppskruv m6.
Och slutresultat, fick sätta brickor imellan infästning till motor tot. ca: 6mm
Ja så här har jag gjort, och hoppas det är till nån hjälp, misstänker att
det kommer att rasa motorer lite här och var snart, vet inte om kåpan
som ska sitta över som skydd passar pga. att det bygger ut 6mm, har
den aldrig på, och hur det är till de nya brännarna med motorn på insidan
kan jag ej svara på det får ni klura ut själva.
Letade lite på E-bay ochså och där hitta jag orginalmärket för 450:-
men det var 110volt och jag orka inte leta vidare ville ha en motor snabbt,
går säkert hitta 240v där om man letar.
Obs: propellern som är till pelkammotorn blåser åt fel håll sen man vänt
riktning på motor, borra upp hålet i gamla prop. till 6mm, var försiktig
vingarna går lätt av.
Ps: motorn har nu gått 2 dygn och fungerar alldeles utmärkt, den låter
lite mer pga metalldrev, men gör inget den sitter i källaren och hör den
ej.
Obs: Visar bara hur jag gjort på min A3, och vet ej hur det funkar till
andra brännare, varv på utgående axel är ca: 5,3 varv per min ungefär
samma som gamla orginalmotorn.
MVH
2000:- !!!!!!!!! för mycket tyckte jag beställde en pelkam-motor för 900:-
Det första man får göra är att vända stator paketet så motorn går rätt
väg, anslutningsstiften ska vara bakåt.
Började med att kapa axeln på orginalmotorn ca 1 till 2 mm från urfräsning
för stoppskruv.
Hittade ett ämne i garaget 20mm tjockt, borrade det 12mm inv. kapade
sen längden ca : 18mm.
Sticker sen axeln igenom när jag punktar fast bussning, drar ut axel
och svetsar, får efterborra lite, för det drar sig alltid lite grann.
Resultatet efter svets och borr och gänga för stoppskruv m6.
Och slutresultat, fick sätta brickor imellan infästning till motor tot. ca: 6mm
Ja så här har jag gjort, och hoppas det är till nån hjälp, misstänker att
det kommer att rasa motorer lite här och var snart, vet inte om kåpan
som ska sitta över som skydd passar pga. att det bygger ut 6mm, har
den aldrig på, och hur det är till de nya brännarna med motorn på insidan
kan jag ej svara på det får ni klura ut själva.
Letade lite på E-bay ochså och där hitta jag orginalmärket för 450:-
men det var 110volt och jag orka inte leta vidare ville ha en motor snabbt,
går säkert hitta 240v där om man letar.
Obs: propellern som är till pelkammotorn blåser åt fel håll sen man vänt
riktning på motor, borra upp hålet i gamla prop. till 6mm, var försiktig
vingarna går lätt av.
Ps: motorn har nu gått 2 dygn och fungerar alldeles utmärkt, den låter
lite mer pga metalldrev, men gör inget den sitter i källaren och hör den
ej.
Obs: Visar bara hur jag gjort på min A3, och vet ej hur det funkar till
andra brännare, varv på utgående axel är ca: 5,3 varv per min ungefär
samma som gamla orginalmotorn.
MVH
Intressant. Fin dokumentation.
Är själv inne på den andra motorn (ny originalmotor för över 2000:-). Den första gick i ca. 10000 driftstimmar innan det blev ett inre lagerhaveri.
Det viktigaste vid ett motorbyte är ju varvtalet på axeln till slussvingarna som driver den interna skruven. Eftersom det är det som styrsystemet är konstruerat för så att brännaren får rätt matning.
Är själv inne på den andra motorn (ny originalmotor för över 2000:-). Den första gick i ca. 10000 driftstimmar innan det blev ett inre lagerhaveri.
Det viktigaste vid ett motorbyte är ju varvtalet på axeln till slussvingarna som driver den interna skruven. Eftersom det är det som styrsystemet är konstruerat för så att brännaren får rätt matning.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Tack för en mycket detaljerad beskrivning!
Sådana här "småländska" tips välkomnas (ja, jag är smålänning) - kanske de även kan sänka priserna på originalreservdelar på sikt?
Eller kanske någon sätter igång med serietillverkning av ombyggnads-kit?
Sådana här "småländska" tips välkomnas (ja, jag är smålänning) - kanske de även kan sänka priserna på originalreservdelar på sikt?
Eller kanske någon sätter igång med serietillverkning av ombyggnads-kit?
Jerjo
_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
-
- Ungskog
- Inlägg: 10
- Blev medlem: mån 28 jan, 2008 16:37
Här hitta jag orginalmotorn tror jag klicka på GF 3700, tror motorn
heter 3724, går ju att maila dom och höra efter pris.
Obs: inte helt säker på att det är rätt motor.
http://www.merkle-korff.com/ac_gearmotors.asp?id=66
En annan sida.
http://www.cshincorporated.com/index.php/cPath/40
Ska leta mer och återkommer om jag hittar fler webbsidor med bra
priser.
Cheers
heter 3724, går ju att maila dom och höra efter pris.
Obs: inte helt säker på att det är rätt motor.
http://www.merkle-korff.com/ac_gearmotors.asp?id=66
En annan sida.
http://www.cshincorporated.com/index.php/cPath/40
Ska leta mer och återkommer om jag hittar fler webbsidor med bra
priser.
Cheers
Senast redigerad av ecoombyggarn den fre 08 feb, 2008 10:30, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Ungskog
- Inlägg: 10
- Blev medlem: mån 28 jan, 2008 16:37
Ombyggnad till Pellkammotor
Hej motorn jag satt dit nu, är en mellor motor från pellkam
http://www.pellkam.se
samma motor från oem, där beskrivs att det går att vända på riktning.
http://www.oem-motor.se/produkter/vaxel ... gvaxel.htm
http://www.pellkam.se
samma motor från oem, där beskrivs att det går att vända på riktning.
http://www.oem-motor.se/produkter/vaxel ... gvaxel.htm
Senast redigerad av ecoombyggarn den sön 04 jan, 2009 16:15, redigerad totalt 2 gång.
-
- Ungskog
- Inlägg: 10
- Blev medlem: mån 28 jan, 2008 16:37
Har börjat fundera om man inte tänkt lite i för litet område, det spelar ju
igentligen ingen roll hur motorn ser ut det går ju att bygga om det mesta.
Det enda viktiga är ju varven på utgående axel ca:5,3 varv/minut
om sen axeln är för liten eller för tjock eller att motorn är avlång eller
rund har ingen betydelse, och då blir sökområdet betydligt större.
Om det är som ryktet säger att en 40 tums plasma- tv kostar 250 kr
i tillverkning så kan man fundera på vad en sån här motor kostar i
tillverkning.
Söktips: ac gearmotor på både google och ebay
igentligen ingen roll hur motorn ser ut det går ju att bygga om det mesta.
Det enda viktiga är ju varven på utgående axel ca:5,3 varv/minut
om sen axeln är för liten eller för tjock eller att motorn är avlång eller
rund har ingen betydelse, och då blir sökområdet betydligt större.
Om det är som ryktet säger att en 40 tums plasma- tv kostar 250 kr
i tillverkning så kan man fundera på vad en sån här motor kostar i
tillverkning.
Söktips: ac gearmotor på både google och ebay
Rätt rotationsriktning kanske kan vara en parameter också. Tror inte att alla växlar tillåter ändring av rotationsriktningen....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- Prima virke
- Inlägg: 43
- Blev medlem: tor 01 jan, 2009 17:00
- Ort: Lappland
Pellkam-motor
Har gjort samma ombyggnad, funkar finfint men upptäckte efter nån dag att brännaren hade betydligt längre gångtid, när jag forskade i detta så märkte jag att det var låg fyllnadsgrad i koppen. Läste och jämförde motorerna och fann att mellormotorn går 0,3 varv långsammare än originalet, ökade då bränsemängden till 80%= off/ on på switch 1 och 2, detta löste problemet, även uppstart går mycket snabbare, så nu går omegan igen
-
- Ungskog
- Inlägg: 10
- Blev medlem: mån 28 jan, 2008 16:37
-
- Ungskog
- Inlägg: 10
- Blev medlem: mån 28 jan, 2008 16:37
Har lite funderingar på att bygga om min gamla motor där fiberdrevet är
trasigt, möjligen med kuggremshjul, se länk.
Nån som har någon ide om hur man skulle kunna göra?
http://ironbill.se/index.php/cPath/176_56
Sida med alla möjliga lager om man vill kullagra drev mm.
http://www.kullagergrossisten.se/index.php?cPath=23
trasigt, möjligen med kuggremshjul, se länk.
Nån som har någon ide om hur man skulle kunna göra?
http://ironbill.se/index.php/cPath/176_56
Sida med alla möjliga lager om man vill kullagra drev mm.
http://www.kullagergrossisten.se/index.php?cPath=23
-
- Prima virke
- Inlägg: 43
- Blev medlem: tor 01 jan, 2009 17:00
- Ort: Lappland
Du hittar switcharna i styrboxen, fem små vita knappar i rad nästan mitt i. har nu ökat till nittio %= ettan on, övriga off, Fortfarande förbränns allt och den brinner med stor och fin låga, ska kolla förbrukning när jag har nåt att jämföra med. Öppnade även växellådan på nya och fyllde i en rejäl klick lithium-fett, det var inte för mycket om man säger så, inbillar mej även att den går tystare!
-
- Ungskog
- Inlägg: 10
- Blev medlem: mån 28 jan, 2008 16:37
Har borrat i motorhuset och satt dit lager eftersom axeln hade skurit fast
i fiberdrevet i en motor jag kom över, och det fungerar perfekt, lagren
lär väl hålla i evighet med de låga varven.
Hittade en borr som var sliten, så jag fick bra lagerpassning.
http://www.kullagergrossisten.se/produc ... ucts_id=53
i fiberdrevet i en motor jag kom över, och det fungerar perfekt, lagren
lär väl hålla i evighet med de låga varven.
Hittade en borr som var sliten, så jag fick bra lagerpassning.
http://www.kullagergrossisten.se/produc ... ucts_id=53