Pannan avstängd på sommaren, rostrisk?

Erik_odal
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: tis 16 okt, 2007 10:23

Pannan avstängd på sommaren, rostrisk?

Inlägg av Erik_odal »

Det varnas ofta för att man inte ska ha för låg panntemeperatur. Men hur är det med att ha den avstängd hela sommaren?

Många gör ju det och tar varmvatten från en separat beredare.
Parca Norrahammar
JanFire Flex-A
Danfire regulator
johano
Lärjunge!
Inlägg: 364
Blev medlem: tor 25 okt, 2007 09:25
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av johano »

Problemet är väl om man (ofta) eldar i en kall panna så rökgaserna kondenserar på pannväggarna. Exempelvis om man "fis-kör" oljebrännaren mellan 55-65grader för att "spara olja", då finns uppenbara korrosionsrisker.

Om pannan är avstängd och inte eldas i så innebär det ingen extra fara, alltså utöver det som korroderat iaf., det är ju trots allt vatten i den...

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Erik_odal
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: tis 16 okt, 2007 10:23

Inlägg av Erik_odal »

Då har jag förstått rätt

Tack
Parca Norrahammar
JanFire Flex-A
Danfire regulator
mickeman_79
Fröträd
Inlägg: 67
Blev medlem: tor 14 dec, 2006 21:08
Ort: Järbo

Inlägg av mickeman_79 »

jag kör pellets via min Px21 året runt.... Funkar hel bra. Men har under mina x-antal år ställt in allt så att det funkar så himla bra. En del säger att man ska ha el, endel att man inte ska ha. Kör du med pellets året runt så mår skorsten helt bra!
Diom c700 TRIPPEL med laddomat 3000, 2st ack tankar (1300 l+250 i pannan) , INSATS RÖR PÅ 8,5m diameter 100mm samt dragbergränsare WZB-1
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Om du har en separat beredare som du kan använda på sommaren så spar du ju massor med pengar på det, att köra med pellets i en panna för varmvatten är rätt värdelöst (jag gör det :? ), verkningsgraden på en panna med pelletsbrännare på sommaren är nog inte mer än 50% eller så om ens det.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Erik_odal
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: tis 16 okt, 2007 10:23

Inlägg av Erik_odal »

Vi har separat varmvattenberedare pån sommaren, den kostar inte många kronor i veckan.
Parca Norrahammar
JanFire Flex-A
Danfire regulator
anttas
Prima virke
Inlägg: 45
Blev medlem: ons 15 aug, 2007 22:25
Ort: Upplands väsby

Inlägg av anttas »

Ingen som har testat en zinkanod på pannväggens innsida?
Har själv gått och grubblat lite på detta men inte kommit till att genomföra detta,man skulle kanske placera denna på ett ställe så lågt nere i pannan närmst asklucka så att värmen inte äter upp den?
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Eftersom det inte är galvaniska strömmar utan vanlig rost så tror jag inte det hjälper.
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
abene
Lärjunge!
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 30 jan, 2008 00:10

Inlägg av abene »

Kanske man ska pumpa in en liter kylarglykol i pannan när den stängs av för sommaren?
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Alltså... elementvattnet torde ju vara ganska inaktivt, det som är problemet med kall panna är när man eldar: det bildas kondens som, i samverkan med luftens syre, får _eldningssidan_ att rosta.

Att _låta_bli_ att elda på kall panna kan knappast ge rostproblem och på elementvattensidan "ska" syret ändå vara borta och låg temperatur ger hur som helst mindre rostaktivitet.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
OPEC
Lärjunge!
Inlägg: 326
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 20:07
Ort: KRONOBERG SMÅLAND
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

Helt riktigt som alla säger, man skall dock undvika att fylla på i varmvattenslingan när man inte använder pannan för uppvärmning. Jag har sett exempel på att folk fyller på lite extra när uppvärmningen stängs av pga att trycket sjunker. Då rostar det på bra. Ordentlig uppvärmning till minst 80 grader av vattnet några dagar så slutar det helt att rosta.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Westgoten
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 09 jan, 2009 23:16

Inlägg av Westgoten »

Jag lånar den här tråden lite då, frågeställningen är relaterad och jag är nybliven husägare med pelletsbrännare.
Har en ctc total med EP-brännare. Pannan har ju en inbyggd elpatron som går när man inte eldar, men vad är rekommendationen över vår/sommar för ett sådant system? ska man sluta elda och köra på el eller fortsätta köra med brännaren? Vad är lämpligt och vad är mest ekonomiskt?
CTC Total 1984, EP-Brännare Standard, Tigex25.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Det är en fråga som är svår att svara på.

Själv har jag ingen el-patron så för mig är valet enkelt men har man el-patron kan det sannolikt löna sig att slå av brännaren.

Detta då under förutsättning av att man har stängd av all värme till elementen, alltså shunten på noll och cirkulationspumpen av.

Sedan kan det vara att de är billigare med pellets men jag tror att det är huggit som stuckit, skillnaden i pengar är nog minimal men bekvämligheten kan snabbt vinna.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Westgoten
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 09 jan, 2009 23:16

Inlägg av Westgoten »

Jo man är ju lat och bekväm av naturen...
Har läst lite andra trådar på forumet, verkar finnas blandade uppfattningar. En är att skorstenen mår bra av underhållsvärme, men den kan väl inte förstöras om jag inte eldar i den under vår/sommaren?
Och är det verkligen bra att stänga cirkulationspumpen längre perioder?

edit:
sry, gammal vana från annat forum att citera...
Senast redigerad av Westgoten den fre 10 apr, 2009 17:30, redigerad totalt 2 gång.
CTC Total 1984, EP-Brännare Standard, Tigex25.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Varför citerar du? Jag ser ingen anledning till at upprepa text som står 2 cm över citatet.

Nåväl, man brukar motionera pumpen vid att låta den köra i en viss tid med vissa intervall. Det är olika hur lång tid osv. men jag har sett 2 timmer varje vecka vid ett tillfälle.

Själv stänger jag av den när huset inte behöver värme och slår på den när det behövs igen, när jag slår på kollar jag om den kör.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar