Expansionskärlet är Zilmet 25-liters. Det sitter på väggen till vänster om pannan så att hela kärlet befinner sig ovanfär pannans högsta punkt.
Har precis eldat upp tanken till 85° i mitten av tanken. Drygt 66° i botten. Nu står tryckmätaren strax under 1,5 bar. Det tog ca tre timmar att få upp tempen till 85° i tanken.
Jag spände kopplingarna till laddpumpen och den termiska ventilen innan jag startade pannan ( pumpen stod återigen och surrade med luft i sig). Kopplingarna på vardera sida om pumpen var ganska lösa

. Jag skruvade även ut den stora skruven i mitten av pumpen och släppte på så sätt in vattnen i pumpen och luften pös ut genom avluftaren i tankens topp. Ska försöka hålla mig vaken till nästa eldning börjar för att ta reda på vad som händer (och inte händer) i uppstarten.
Trycket faller till strax under 3-4 bar (ser det ut som) när tanken kallnat (ca 35° vid givaren i tanken 2/3 upp i tanken). När jag avluftade innan jag startade pannan, tryckte jag in vatten till 1,4 bar för att ha lite marginal. Vatten droppade/rann ur röret från expkärlet under hela eldningen (då trycket hela tiden låg strax under 1,5 bar).
Vet inte om det sitter två givare i pannan. Om det är så kan man ju koppla ur den som inte har med överhettningsskyddet att göra och koppla tankgivaren till brännaren istället. Får se vad min vvs-tekniker säger när han kommer nästa vecka för att uppgradera till nyaste processorn 0812.
Ja, pannan håller just nu 48 liter vatten mellan 85-88° fram till nästa eldning. I och med att brännaren stoppar samtidigt med pumpen så pumpas inte eftervärmen över i tanken. I och för sig så startar ju laddningen snabbare vid nästa eldning då pannvattnet redan är förvärmt och den termiska ventilen är öppen då pannan håller mer än 70°. Jag har pannans börvärde på 90°just nu och då startar brännaren efter att pumpen startat, sugit in vatten och kylt av pannan till 9° under börvärdet (DIFF TANK-värdet 5° + 4°).
Några frågor till André:
1. Hur lång tid tar det för Dig att elda upp tanken till stopptempen (77°?)?
2. Hur varmt är det i botten av tanken just efter eldning/laddning?
3. Vad tror Du om att jag sätter en termisk ventil med öppningstemp på 80°? Skulle det gynna effektiviteten i laddningen och hålla pelletsförbrukningen lägre/laddningstiden kortare än 2 1/2-3 timmar som det tar nu för att nå 85° vid tankens mitt?
/stefan
Ps. Har nu gått 2 1/2 timme sedan senaste eldning och tanktempen fortfarande 85°

. Panntempen hade sjunkit från 88° till 83° så jag justerade pannans börvärde till 88° från 90°. Ändrade även DIFF TANK till 8°. Detta för att brännaren inte ska gå igång för tidigt/innan pumpen startar vid 50° i tanken. Brännaren startar ju just nu 9° under pannans börvärde (DIFF TANK 5° + 4°) vilket hade blivit vid 81°. Bara två grader från pannans temp just nu och det lär nog dröja till tanken kommit ner i 50° och pumpen startar. Ny verklig starttemp blir nu 75° (88° minus DIFFTANK 8° + 4°) Ds.
Ps 2. Drygt 4 timmar har gått och panntempen har fallit till 78° och tanken är 66°. Jag justerade pannans börvärde tillbaka till 90° och satte DIFF TANK till 12°. Ny starttemp för brännaren blir då 90° minus (12+4°) = 74°. Nu har jag marginal för pannans fallande temp så att brännaren inte startar före pumpen. Trycket i systemet har även fallit från 1,5 bar till starx under 0,4 bar. Fattar inte riktigt varför trycket faller. Verkar som detta tryckfall också drar in luft i systemet vilket får cirkulationen att upphöra = överhettad panna och ingen laddning av tanken

Får se vad som hänt imorgon när jag vaknar

. Ds.