fråga1:
Någon som har erfarenhet av en koaxialvärmeväxlare i solvärmesammanhang?
Skulle ju va relativt enkel att tillverka, men hur är det med effektivitet osv.
fråga 2:
Är det av någon anledning olämpligt att använda PEX-slang istället för koppar rör till solpanelerna?
fråga3:
hur grova rör använder ni till att mata era paneler?
ju klenare rör desto mindre kallt vatten matas ju in i systemet vid varje pump start...
koaxial-värmeväxlare mm
Svar.
Fråga 1: Ingen erfarenhet.
Fråga 2: Temperaturen i systemet kan bli över 100 grader. Tror inte att PEX-rör tycker om den temperaturen.
Fråga 3: 2 st 15 mm rör upp och ett 18 mm rör ned, men det är mitt system det.
Vanligast är nog ett 15-rör upp och 15-rör ned.
Man skall nog undvika allt för klena rör (mindre än 12) eftersom det ger mer motstånd för c-pumpen.
Fråga 1: Ingen erfarenhet.
Fråga 2: Temperaturen i systemet kan bli över 100 grader. Tror inte att PEX-rör tycker om den temperaturen.
Fråga 3: 2 st 15 mm rör upp och ett 18 mm rör ned, men det är mitt system det.
Vanligast är nog ett 15-rör upp och 15-rör ned.
Man skall nog undvika allt för klena rör (mindre än 12) eftersom det ger mer motstånd för c-pumpen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
En koaxialvärmeväxlare tar v ä l d i g t stor plats i förhållande till värmeöverförande yta. Min plattvärmeväxlare tar upp volymen av ca fyra ihopbuntade datortangentbord..
Som Roli säger är det för varmt för PEX-rör. Dels bryts materialet ner av temperaturen, men framförallt kryper plasten i kopplingarna. Trycket kan bli ganska högt när temperaturen stiger. Splutt!
Som Roli säger är det för varmt för PEX-rör. Dels bryts materialet ner av temperaturen, men framförallt kryper plasten i kopplingarna. Trycket kan bli ganska högt när temperaturen stiger. Splutt!
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
-
- Prima virke
jag har själv funderat på att använda koaxialvärmeväxlare till min kommande solpanel. Tanken är att låra de sista metrarna rör från solfångaren bestå av en koaxialvärmeväxlare då tar den ingen plats och jag sparar dessutom på rören. efektiviteten är säkert ok men hur jag skall beräkna storleken är jag osäker på. på http://www.tenico.nu/ finns endel info om hur man kan bygga en själv.
/Classe
/Classe
Airmax 35, 4 m2 tank, väntar på solfångare och flisstoker