Ladda acktank m Bionet+termisk ventil. Vilka inställningar??

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Hur lång tid är det tills tempen sjunkit till 44° ??
Jag har aldrig tagit tid iof men upplever det som rätt lång tid efter att tempen nåtts innan brännaren startar, Även då tempen uppnås går den nog mot 1 min innan matningen upphör o fläkten går ytterliggare 1 min..
Om det är så o du har bra skiktning i tanken så faller tempen snabbt då skiktet passerar givaren om du förstår vad jag menar, Då kan tempen hinna rasa några grader innan brännaren startar..

Jag tycker iaf att det borde bli som tänkt då du kör diff 35° med börvärde 85° samt start/stopp 50/85°, Alla ställen som finns i menyn med sjustering av temp har du ju valt samma..
Det kanske är som jag skriver med startfördröjningen av brännaren som gör att det blir så här, Laddpumpen verkar ju starta som den ska..

Ang effekter så tror jag att du har för mycket matning för bionet är det max 12 kW du ska ha vilket troligen är ca 50% matning på hög, Ställ fläkt låg till 0% så är det inaktiverat så brännaren bara går på hög..
Om du har tillgång till hushållsvåg så borde du kolla hur mycket pellets brännaren förbrukar under 5 min, Max 210 gram ska den dra för att va på 12 kW men jag tror inte det skadar om du har något lägre effekt heller för max verkningsgrad..¨
Med 190 gram/5 min ger brännaren 11 kW o då får du maximal verkningsgrad, När toppresultaten för biomatic 20 kW anges körs den med 13,5 kW o då är verkningsgraden ca 95%.. :wink:

Fläkt värdet är även för högt i hög, Alla Bequem brännare jag justerat får rätt CO2 med 33% fläkt med ca 15,5 kW effekt o då är matningen mellan 71-82% beroende på pellets..
Väger du upp o ändrar matning tills brännaren förbrukar 190 gram/5 min så kan jag köra min brännare med samma effekt o kolla vilken fläkt som behövs till den effekten med Co2 mätaren, Då behöver du bara hålla koll vid pelletsbyte så förbrukningen är samma så behöver du inte ändra fläktvärdet mer.. :D
Det är energin i bränslet som avgör hur mycket fläkt som behövs o i pellets beror energin på vikten som i sin tur avgör hur mycket fläkt som krävs för rätt bränsle/luft blandning..

När bärnnaren startat upp så fyller du upp internförrådet i brännaren o sedan startar du tidtagningen o håller förådet fyllt i 5 min, Då ska den förbrukat 190 gram om den ska va på 11 kW.. Kolla detta så behöver du bara göra det vid pelletsbyte sen för att få brännaren justerad rätt..
Fläkten kan du sänka till 30% i hög direkt iaf för innan så mycket fläkt som 40% krävs så kör man med ca 17 kW o vid 20 kW närmare 50% fläkt..

När det sotade så va det för mycket matning sett till fläktvärdet o då va troligen effekten för hög för pannan oxå, Är inte säker på att rökgasmängden hinner evakueras ur pannan då effekten blir för hög o då går inte heller pannan som den ska..

Nu har du lite mer att kolla upp :wink:

Bara känn lungnet så ska du se att det kommer börja funka som du vill, I värsta fall får du koppla bort styrning av laddpumpen från pannan o skaffa anliggningstermostat som styr pumpen så pannan kan pumpas ur på överskottsvärmen.. Det du då måste kolla är vid vilken temp det är vid givaren på tanken då tempen i botten är ca 10° under termostatgraderingen i termiskaventilen (ca 60° i botten med 72° termostat)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Har suttit o läst för att försöka begripa hur det funkar här http://www.ariterm.se/filer/Expansionsk ... ts-Sol.pdf

Nu vet jag inte om det ser ut exakt så här hos dej men som jag förstår det med styrning av laddpumpen (laddpump diff) så startar den när tempen är (beroende på vald temp vilket är 5-20°) t.ex -10 under pannans börvärde vilket blir med 20° diff o börvärdet 85° då pannan är 65° sedan stoppar den när tempen sjunkit -2° under börvärdet efter stopp = 83°

Funkar det så här hos dej blir följande med laddpump diff 20°, Laddpumpen startar när tempen är 65° i tanken med börvärde 85° o sedan går laddpumpen tills tempen gått ner -2° under börvärdet = 83°
Eftervärmen pumpas då till viss del ut ur pannan o om tempen i tankbotten t.ex är 60° så kommer det att pumpas över från pannan ner tills tempen är 72° om det är en 72° termostat i ventilen, Då kommer det efter ett tag kyla tanken så den kommer ner till 83°.. :roll:
Om det är så borde tempgivaren sitta på tanken/röret där laddkretsen går in i tanken för då kommer det inte ta g stund innan 83° vatten kommer från pannan om tankbotten är kallare börvärdet..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
stefan1
Prima virke

Inlägg av stefan1 »

Tackar för en helt lysande instruktion! :D Jag ska följa den till punkt och pricka. Bara att väga upp 1 kg pellets i en skål och fylla brännaren med ett decilitermått och sedan kontrollväga skålen efteråt när tiden gått ut.

Jag kom hem för en timme sedan ca 12.40 och då hade tanken laddats till 85° som önskat. Tanktoppen var 85°, givaren 35 cm längre ner 85°, nedersta dykröret ca 20 cm från botten 65° och botten ca 50°. Pannan hade nog slocknat mellan 12 och 12.15. Allt gott! :) Men det stör mig att laddpumpen startar på angiven temp, 50°, men inte brännaren.

Det tog ca 15-20 min från 50° till 44° och inte ett ljud från brännaren. Jag var återigen tvungen att släppa ut luft från laddpumpen som stod och gurglade lite med ca 20 sekunders mellanrum. Vet inte riktigt var luften kommer in i systemet. :? Tryckmätaren har hållit strax under en bar sedan strax innan förra eldningen och ganska mycket vatten hade runnit ut i hinken under säkerhetsventilens rör.

Är det pannans/Bionets storlek som avgör möjlig/maxeffekt? Jag har ju annars samma brännare som Du har. Jag ska göra som du skriver och fixa inställningarna.

/stefan
Thermia Bionet, Bequem 20D, Effecta 500 L soltank med 90mm PUR-isolering, ESBE termisk ventil VTC300 70°. 60-talshus i södra Skåne 115 kvm + 115 kvm källare, 11 radiatorer uppe och 11 i källaren.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ja pannan är inte avsed för högre effekt än max 12 kW, Visst kan du trycka på med mer effekt i brännaren men det hinner inte pannan ta rätt på så det blir bara förluster till kråkorna = högre rökgastemp än vad det ska..

Du kommer nog måsta fylla på från vågen under tiden brännaren går då det inte rymms 190 gram i interförrådet, Men helt rätt bara fylla upp internförrådet o sedan hålla det fullt under 5 min från vågen..

Har det fyllts på nytt vatten då termiskaventilen monterades??
Det är mycket luft i färskvatten..
stefan1
Prima virke

Inlägg av stefan1 »

André skrev:Har suttit o läst för att försöka begripa hur det funkar här http://www.ariterm.se/filer/Expansionsk ... ts-Sol.pdf

Nu vet jag inte om det ser ut exakt så här hos dej men som jag förstår det med styrning av laddpumpen (laddpump diff) så startar den när tempen är (beroende på vald temp vilket är 5-20°) t.ex -10 under pannans börvärde vilket blir med 20° diff o börvärdet 85° då pannan är 65° sedan stoppar den när tempen sjunkit -2° under börvärdet efter stopp = 83°

Funkar det så här hos dej blir följande med laddpump diff 20°, Laddpumpen startar när tempen är 65° i tanken med börvärde 85° o sedan går laddpumpen tills tempen gått ner -2° under börvärdet = 83°
Eftervärmen pumpas då till viss del ut ur pannan o om tempen i tankbotten t.ex är 60° så kommer det att pumpas över från pannan ner tills tempen är 72° om det är en 72° termostat i ventilen, Då kommer det efter ett tag kyla tanken så den kommer ner till 83°.. :roll:
Om det är så borde tempgivaren sitta på tanken/röret där laddkretsen går in i tanken för då kommer det inte ta g stund innan 83° vatten kommer från pannan om tankbotten är kallare börvärdet..
Såg det här efter att jag postat förra posten. Jag ska fundera på det där ett tag och sen göra inställningarna, så får vi se om det funkar.

/stefan
Thermia Bionet, Bequem 20D, Effecta 500 L soltank med 90mm PUR-isolering, ESBE termisk ventil VTC300 70°. 60-talshus i södra Skåne 115 kvm + 115 kvm källare, 11 radiatorer uppe och 11 i källaren.
stefan1
Prima virke

Inlägg av stefan1 »

André skrev:Ja pannan är inte avsed för högre effekt än max 12 kW, Visst kan du trycka på med mer effekt i brännaren men det hinner inte pannan ta rätt på så det blir bara förluster till kråkorna = högre rökgastemp än vad det ska..

Du kommer nog måsta fylla på från vågen under tiden brännaren går då det inte rymms 190 gram i interförrådet, Men helt rätt bara fylla upp internförrådet o sedan hålla det fullt under 5 min från vågen..

Har det fyllts på nytt vatten då termiskaventilen monterades??
Det är mycket luft i färskvatten..
Bra, nu vet jag hur det funkar med pannstorleken mm.

Är internförrådet det mässingsfärgade röret som man klämmer fast matarslangen på? Ska jag fylla på pelletsen från nivåavkännaren upp till kanten? Det är ju ungefär 2 dl utrymme där.

Vi hade tömt hela tanken (ej radiatorsystemet) när vi monterade termiska ventilen så det är nog där luften kommer ifrån. Bra tänkt där, André! :wink: Kunskap kommer av erfarenhet och kunnighet i vanlig fysik. :)

/stefan
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ja internförrådet är där slangen trycks fast, Detta fyller du upp helt sedan tar du tid o håller det helt fyllt i 5 min då vet du hur mycket som förbrukats..
Vikten du får ut tar du ggr 12 så har du vikt/tim, Den vikten ggr 4,8 som är pelletsen energiinnehåll så har du effekten.. :wink:
T.ex 190 g/5 min X 12 X 4,8 =10944 W/10,94 kW inmatad effekt vilket ger ca 10 kW uteffekt med drygt 90% verkningsgrad

På 550 l vatten blir det mycket luft, Såg att Ariterm skrev ca 10% så när all luft är borta kan du måsta fylla på lite vatten för att behålla trycket..
Med 5 meter från tanken till toppen på högsta radiatorn räcker det med 0,6 bar..
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Nu har jag kollat inställningarna.. :wink:

Med 12 kW effekt el 210 gram/5 min (lättare att få exakt ju längre man kör så jag körde 10 min istället för 5 så då blev det 420 gram/10 min)
Då va det 25% fläkt som krävdes

Med 11 kW så blev det 24% fläkt (380 gram/10 min)

Med dessa värden låg Co2 på 12%
Bara för att kolla så ökade jag fläkten till 40% vilket gjorde att Co2 halten sjönk till 7%, Nu vet jag inte rökgastempen hos dej Stefan men med en rökgastemp på 180° så sjunker verkningsgraden med ca 11-12% jämfört med 12% Co2 halt..

Med pelletsen jag har nu så hade jag 12 kW med 60% matning o för att få drygt 15 kW krävs 10% mer matning än vad jag normalt brukar behöva ha, Nu 81% matning mot normalt 71-73% för 15,5 kW effekt..
stefan1
Prima virke

Inlägg av stefan1 »

Underbart! :D

Så om jag ska sikta på 11kW så ska jag sätta matningen till 55% ungefär? Och sen fläkten till 24%? Stämmer det? Visst, det har med pelletsens vikt att göra men om jag hade kört på samma som du har nu?

Jag får tre pallar Maxam-pellets i veckan och det är finfin kvalle på den pelletsen. Vad kör Du på nu?

Jag försöker förstå brännarstarten och pumpstarten. Tror att det börjar klarna. Får fundera en stund till. Återkommer om/när 25-öringen trillar ner. :wink:

/stefan
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Jepp om vi haft pellets från samma leverans 55% matning för 11 kW, Jag kör på solett (Skellefteåkraft) vilket jag gjort sedan -04 men det kan skillja rätt mycket även därifrån..
En kompis tyckte de blev så dåligeffekt förra vintern i hans biomati 20 o då jag kollade så va effekten bara 15,2 kW med samma inställning som gav 20 kW med föregående leverans, Solett båda gångerna..

Som jag nämnde så är det lättare att få mer exakt vikt om man kör 10 min o då ska du stoppat i 380 gram pellets i internförrådet vilket då blir 24% fläkt.. Skulle det sota lite så öka fläkten till 25%..
Men det är fint att kolla det på detta vis så behöver det bara göra en mätning o ev justering på matningen för att få rätt värden igen då man får ny pelletsleverans.. :D

Tror du det är som jag skrivit tidigare med start/stopp av pump resp brännare o som det stod i länken jag la in om expansionskortet ?

Jo kör du med underhållsglöd nu el kallstart??

Har du nån aning om vilket effektbehov huset erat har??

Vad jag tänkte va om huset har behov av t.ex 9 kW så räcker det om man har 10 kW inmatad effekt i brännaren för att klara värme/vv då det är som kallast, Det i sin tur skulle då göra ändå längre gångtider/förre starter så det ev vore smarast att köra med kallstart åretrunt..
stefan1
Prima virke

Inlägg av stefan1 »

Tjenis!

Jag får dyka djupare i effektdjungeln när den nya pelletsen kommit. Kör nu på 55% matning och 30% fläkt. Blev väldigt låg rökgastemp annars.

Angående start/stopp av brännaren/laddpumpen så kunde jag inte riktigt reda ut hur det skulle vara. Det fungerar bara inte som jag vill. :cry: :wink: Jag har nu ställt in värdena nästan som det var innan den termiska ventilen kom in i bilden. Jag har 20° DIFF TANK och satte start/stopp under KURVA 2 till start 60° och stopp 80°. Pannans börvärde satte jag till 85° då det verkar som om brännaren stannar då "Är-värdet" kommer upp till börvärdet för panntempen. Annars stannar brännaren innan pannvattnet blivit varmt nog för att komma upp i min önskade tanktemp för givaren i tanken. Får se om det funkar.

Brännaren verkar heller inte vilja starta förrän panntempen fallit 20° under panntempens börvärde. Eftersom pannvattnet faller mycket långsammare än tankvattnet i temp när pumpen stannat så är det mycket varmare/för varmt när tankvattnet fallit till "pumpstartstempen", vilket får till följd att laddpumpen startar lååångt innan brännaren startar. Verkar som om det är en del av problemet. Det bästa hade varit att slänga Termias shuntkort i sophinken, skaffa Termomatic ERA eller annan shuntstyrning samt en termostat för styrning av laddpumpen.

Kör med underhållsglöd 60 min.

Husets effektbehov: Vet ej. Hur räknar man fram det? Kanske lönar sig med bara kallstarter?

/stefan
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Hmmm sitter det en tempgivare både på tanken o i pannan??

Jag har bara en tempgivare till brännaren o den sitter på tanken (under isoleringen på tanken ca 30 cm från toppen), Pannans temp har inget med detta att göra..

Vad har du för rökgastemp o är den kollad med typ stektermometer el är det pannans tempmätare?

Oftast visar pannans rökgasmätare 20-30° för lite..
stefan1
Prima virke

Inlägg av stefan1 »

Det verkar som vi har en tempgivare i pannan och definitivt en i dykrör strax över mitten av tanken :wink: . När jag påpekade det lite konstiga i detta för montören så tyckte han: "Ja, det måste man väl ha", och jag sa jasså (lite skeptiskt) Resultatet av en givare i pannan och en i tanken ser vi ju nu :lol: . Det kanske finns en tanke bakom som inte jag har fattat än (på tre år) :? .

Kan man ta bort den? :? Ja, visst ja :) . Man kopplar på tankgivaren med kabel i/på den anslutning i brännaren där panngivaren sitter nu :wink: .Funkar det? :? Och sen sätter man en sådan där termostat som du har på laddröret invid pannan, som styr laddpumpen efter de temperaturer vi vill :D :? . F-n vad enkelt! :wink: Ingen som vill ha en avdankad jurist i sin VVS-rörelse?? :lol:

Rökgasmätaren är en "riktig" som sitter ca 20 cm upp på rökröret i ett litet hål in i röret. Låg väl som högst på 105-110° vid senaste laddningen. Familjens digitala stektermometer sitter i dykröret i tanktoppen :wink: .

/stefan

Ps. Givaren i pannan har åtminstone en funktion som är ganska viktig. Den känner av tempen i pannan och förser överhettningsskyddet/säkringen med korrekt temp för att den ska kunna slå av pannan vid kokning/överhettning. Ds

edit: lagt till det gröna
stefan1
Prima virke

Inlägg av stefan1 »

Ringde min återförsäljare/montör i morse och fick reda på att brännaren styrs av panntempen och laddpumpen enligt de värden man anger under KURVA 2. Allt fungerar bra så långt jag kunnat förstå när det gäller laddpumpen. Den startar när givaren i tanken känner av att startvärdet uppnåtts exv 50° och stannar när givaren i tanken säger att stoppvärdet uppnåtts exv 80°.

Brännaren å sin sida startar när givaren i pannan känner att pannvattnet är X antal grader under pannans börvärde. Starttemp blir då den temp som är lika med börvärdet minus DIFF TANK. Ex. Börvärde 80° minus 30° (DIFF TANK) = 50°.

Utöver det ovan skrivna om vad som styr laddpump och brännare så finns det en programmering i brännare/shuntstyrningskortet som lägger in fördröjningar och annat som påverkar start och stopptider/-temperaturer vid acktanksladdning. Detta gör det svårt och ganska komplicerat att få till "synkningen" av de olika delarna. Jag försöker att komma i kontakt med Ariterms expert på dessa problem och hoppas att vi kan åtgärda utan att behöva byta ut shuntstyrning och flytta på givarna.

Problemet är att tempen i tanken faller mycket snabbare (och icke linjärt, beroende på hur mycket värme som tas ur tanken via radiatorkretsen och vv-uttaget) än pannvattnet som, när laddpumpen stannar, stiger lite i värme (pga eftervärmen i brännkammaren/pannstrukturen) för att sedan sjunka mycket sakta (någorlunda linjärt, faller i jämn hastighet) pga att pannan är isolerad, är varm från eldningen och att pumpen stannat och därmed inte skjuter in tankvatten som kyler av pannanvattnet och därmed startar inte brännaren.

Vad som också händer är att i och med att laddpumpen startar vid 50° och brännaren inte startar är att så småningom är tankvattnet vid givaren så kallt (ca 30° i mitt fall) att det "krympt ihop". Det blir nu luft i systemet och laddpumpen får inte "fäste" i vattnet och cirkulationen upphör. Ytterligare ett problem när man äntligen fått igång pannan. Eftersom cirkulationen stannat och pumpen går torr så överhettas vattnet i pannan och termostaten i pannan utlöser brännarstopp. En salig soppa som endast får sin lösning om jag/vi lyckas synka brännarens och laddpumpens start/stopp.

fortsättning följer.. :wink:

/stefan
stefan1
Prima virke

Inlägg av stefan1 »

Har nu snackat med Ariterms expert när det gäller problem som ovan, Kenny. Stort beröm till Ariterm och Kenny+kollega som släppte fram mig och svarade tålmodigt på mina frågor. Han sa att problemet är att den elektroniska styrningen/processorn jag har, 0622, inte har några inställningsmöjligheter som fullt ut kan se till att synka brännar- och laddpumpsstart/stopp när man kör med termisk ventil/laddpaket/laddomat. Jag har genom min montör/vvs-tekniker beställt nya processorn 0812 vilken enligt Kenny på Ariterm, ska kunna ställas in som jag vill ha det.

Eftersom det inte funkat med styrningen har tanken idag värmts med elpatronen. När jag kom hem startade jag pannan igen och gjorde följande inställningar: Pannans börvärde 85°, DIFF TANK 6°. START 50° och STOPP 80°. Vattnet i tanken under elpatronen/givaren var 30° och neråt och vattnet i pannan 35°, eftersom ingen eldning gjorts under dagen.

Tankgivarens temp/pumpstopp 80°, uppnåddes efter 1 timme och 45 minuters eldning. Nu upptäckte jag att både laddpumpen och brännaren stoppade 3 minuter efter att 80° uppnåtts. Brännaren kör alltså på till laddpumpen stannar eller till pannans börvärde uppnåtts (Bra att då sätta pannans börvärde en bit högre än laddpumpsstart-tempen). Men, och det är det som är problemet (sorry att jag tjatar), brännaren startar inte när laddpumpens starttemp, 50°, vid givaren i tanken uppnåtts, utan väntar på att pannvattnet ska sjunka X antal grader (DIFF TANKvärdet) under pannans börvärde.

Alltså, man måste gissa sig till hur pannvattnets temperaturfall korrelerar med temperaturfallet vid givaren i tanken :? . Lös den uppgiften den som kan :wink: . Som jag skrev i posten ovan så faller ju tempen i tanken olinjärt och tempen i pannan relativt linjärt. Sug på den! :shock:

Vill passa på att tacka André för ovärderlig hjälp! :D En klippa i dessa sammanhang! Hoppas att andra kan ha nytta av mitt svammel i kombination med Andrés kloka ord.

/stefan
Skriv svar