Jag har aldrig tagit tid iof men upplever det som rätt lång tid efter att tempen nåtts innan brännaren startar, Även då tempen uppnås går den nog mot 1 min innan matningen upphör o fläkten går ytterliggare 1 min..
Om det är så o du har bra skiktning i tanken så faller tempen snabbt då skiktet passerar givaren om du förstår vad jag menar, Då kan tempen hinna rasa några grader innan brännaren startar..
Jag tycker iaf att det borde bli som tänkt då du kör diff 35° med börvärde 85° samt start/stopp 50/85°, Alla ställen som finns i menyn med sjustering av temp har du ju valt samma..
Det kanske är som jag skriver med startfördröjningen av brännaren som gör att det blir så här, Laddpumpen verkar ju starta som den ska..
Ang effekter så tror jag att du har för mycket matning för bionet är det max 12 kW du ska ha vilket troligen är ca 50% matning på hög, Ställ fläkt låg till 0% så är det inaktiverat så brännaren bara går på hög..
Om du har tillgång till hushållsvåg så borde du kolla hur mycket pellets brännaren förbrukar under 5 min, Max 210 gram ska den dra för att va på 12 kW men jag tror inte det skadar om du har något lägre effekt heller för max verkningsgrad..¨
Med 190 gram/5 min ger brännaren 11 kW o då får du maximal verkningsgrad, När toppresultaten för biomatic 20 kW anges körs den med 13,5 kW o då är verkningsgraden ca 95%..

Fläkt värdet är även för högt i hög, Alla Bequem brännare jag justerat får rätt CO2 med 33% fläkt med ca 15,5 kW effekt o då är matningen mellan 71-82% beroende på pellets..
Väger du upp o ändrar matning tills brännaren förbrukar 190 gram/5 min så kan jag köra min brännare med samma effekt o kolla vilken fläkt som behövs till den effekten med Co2 mätaren, Då behöver du bara hålla koll vid pelletsbyte så förbrukningen är samma så behöver du inte ändra fläktvärdet mer..

Det är energin i bränslet som avgör hur mycket fläkt som behövs o i pellets beror energin på vikten som i sin tur avgör hur mycket fläkt som krävs för rätt bränsle/luft blandning..
När bärnnaren startat upp så fyller du upp internförrådet i brännaren o sedan startar du tidtagningen o håller förådet fyllt i 5 min, Då ska den förbrukat 190 gram om den ska va på 11 kW.. Kolla detta så behöver du bara göra det vid pelletsbyte sen för att få brännaren justerad rätt..
Fläkten kan du sänka till 30% i hög direkt iaf för innan så mycket fläkt som 40% krävs så kör man med ca 17 kW o vid 20 kW närmare 50% fläkt..
När det sotade så va det för mycket matning sett till fläktvärdet o då va troligen effekten för hög för pannan oxå, Är inte säker på att rökgasmängden hinner evakueras ur pannan då effekten blir för hög o då går inte heller pannan som den ska..
Nu har du lite mer att kolla upp

Bara känn lungnet så ska du se att det kommer börja funka som du vill, I värsta fall får du koppla bort styrning av laddpumpen från pannan o skaffa anliggningstermostat som styr pumpen så pannan kan pumpas ur på överskottsvärmen.. Det du då måste kolla är vid vilken temp det är vid givaren på tanken då tempen i botten är ca 10° under termostatgraderingen i termiskaventilen (ca 60° i botten med 72° termostat)