Ladda acktank m Bionet+termisk ventil. Vilka inställningar??

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
stefan1
Prima virke

Ladda acktank m Bionet+termisk ventil. Vilka inställningar??

Inlägg av stefan1 »

Tjenis! Har smugit runt på forumet några år utan att posta så mycket men har nu ett par frågor om vilka intsällningar som är optimala för mitt system.

System:
Thermia Bionet med Bequem 20D + Effecta sol-acktank 500 l med 90mm PUR-isolering + bivalent shunt + ESBE VTC300 termisk ventil / laddventil 70° öppningstemp.

Till frågorna:
1. Vilken hastighet ska jag ha på laddpumpen? 1,2 eller 3? (har hittat lite vägledning på forumet och kör nu på 1:an, vilket går fint. Panntempen fortfarande inte högre än 78-80°, en liten ökning. Borde kanske bli bättre om jag får upp stopptempen till 80° vilket succesivt ökar tempen på returvattnet längre ner i tanken in till pannan)

2. Vilken tankdiff? (Har tidigare haft 50 start och 70 stopp) (ska försöka sätta stopptemp till 80°,vet bara inte var i menysystemet jag gör ändringen)

3. Var sätter jag tankgivaren (för start/stopp)? Har tre dykrör på olika ställen. Högt upp på tanken, mitten eller nere? Förklara gärna Ditt svar.
(har satt den i dykröret ca 40-50 cm fr tanktoppen)

Kommer säkert fler frågor men vi börjar med dessa tre. Tack på förhand! :D

Är tacksam för kommentarer oavsett att jag hittat några av svaren själv.

/stefan

edit: lagt till det gröna
Senast redigerad av stefan1 den fre 13 mar, 2009 10:58, redigerad totalt 6 gång.
Thermia Bionet, Bequem 20D, Effecta 500 L soltank med 90mm PUR-isolering, ESBE termisk ventil VTC300 70°. 60-talshus i södra Skåne 115 kvm + 115 kvm källare, 11 radiatorer uppe och 11 i källaren.
stefan1
Prima virke

Inlägg av stefan1 »

Tillägg till ovan.

Jag fick monterat den termiska ventilen alldeles nyligen och hoppas att den ska göra nytta för bränsle-ekonomin samt pannans hållbarhet. Alltså därför som jag frågar om "självklarheter".

Första dygnet har nu gått med den termiska ventilen och jag har gjort följande iakttagelser:

Med laddpumpen på 2:an så kommer panntempen som högst upp i 75°.

Jag har start/stopp-givaren strax över mitten på tanken. När den nått 70° (stopptemp) är panntoppen 75° och pannbotten (eller strax över) 47°.

Testade igår kväll att köra laddpumpen på 1:an men då verkade det som detta medförde att pannan blev för varm och stoppade pga överhettning.

Bör jag eftersträva högre stopptemp, typ 80°? (fortfarande med 50° starttemp). se posten ovan, Har läst att det borde vara bra med ca 30° skillnad start/stopp, vet bara inte var jag ställer in tempen.

Hur åstadkommer jag detta då panntempen endast orkar upp i 75° med laddpumpen på 2:an?? Kör LP på 1:an och fått upp pann/laddtempen ca 3-4°. Behöver få upp stopptempen kring 80° och isolera rören.

Hur kommer jag åt inställningarna av start/stopp-temp i menyerna i brännaren? (Har hittat Difftank men där kan man bara ställa differensen i antal grader inte sätta individuella start- och stopptempen)

Om jag sänker till 1:an verkar ju pannan bli för varm och stoppar. Kan jag göra något åt detta? Verkar inte vara något problem längre

Stort tack på förhand! :) Fortfarande tacksam för kommentarer/tips

/stefan

edit: lagt till det gröna
Thermia Bionet, Bequem 20D, Effecta 500 L soltank med 90mm PUR-isolering, ESBE termisk ventil VTC300 70°. 60-talshus i södra Skåne 115 kvm + 115 kvm källare, 11 radiatorer uppe och 11 i källaren.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Hej Stefan !

Det va ett tag sedan men kul att du fått till inkopplingen.. :wink:

1. Laddpumpen kan du köra på 1:an, Det ger bättre skiktning i tanken o du får högre laddtemp samt drar mindre el..

2. Tankdiff kan du köra med vilket du vill o är beroende på hur varm du vill ha tempen i tanken med start temp 50°
Om du ställer tankdiff 40° o du vill att den ska starta vid 50° så stoppar brännaren då tempen är 90° vid givaren..
Ju högre börvärde du har på brännaren desto varmare blir tempen i botten då vattnet kommer att gå ett varv till genom pannan..

3. Tycker du har tempgivaren på rätt plats, Då har du värme/vv kvar då brännaren måste starta o det är bra med en buffert då det tar ett tag innan brännaren startat o pannan är varm så termiska ventilen börjar skicka över till tanken..
Vilken start temp du behöver avgörs av hur behovet ser ut, Klarar du värme/vv med lägre starttemp kan du göra det..
Jag kör 32° tankdiff nu med start temp på 46° ca 30 cm från toppen på tanken vilket räcker för att ha vv för dusch kvar, Det är vv komforten som avgör för huset är så värme trögt att det påverkas inte även om det behövs något varmare till radiatorerna än starttempen..

En fråga hur styrs laddpumpen, Går den hela tiden el styrs den av brännaren/termostat??

Du skrev att pannan blev för varm då pumpen kördes på 1:an, Det blev väl bara tillräckligt varmt vid givaren på tanken för inte va det väl överhettningsskyddet som stoppade brännaren o pannan va uppe mot 100° ?
Om det va vid givaren det blev för varmt så öka bara börvärdet på brännaren till t.ex 85° men då får du gå in o öka tankdiff lika mycket oxå för att få samma starttemp, Tankdiff är skillnaden i grader mellan start/stopp..
Vill du ha tanken varmare i botten så ökar du börvärdet el tvärtom om du vill sänka den men du måsta alltid gå in o ändra tankdiff lika många grader som du ändrar börvärdet..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
stefan1
Prima virke

Inlägg av stefan1 »

Tjenis André!

Tack för Ditt som vanligt klockrena svar! :D

1. LP går på 1:an och det verkar gå på rätt håll.

2. TankDiff eller start/stopp har jag också hittat info om i gamla inlägg som Du gjort på forumet så nu tror jag att jag har koll på hur det funkar :D . Tack för kompletternade info!

3. Redan igår märkte jag att varmvattenkomforten blev bättre. Hade dock lite korta gångtider och korta tider mellan eldningarna. värmen föll fr 70° till 50° på en dryg timme och eldades upp till 70° på ca 45 minuter. Beror väl på för "smal" tankdiff (20°, mellan 50 och 70). Ska sätta börvärdet till 80° på pannan och tankdiffen till 32° så att brännaren startar på 48°. Ska också köra och köpa rörisolering på Clas Olsson om en stund.

Laddpumpen Har inte riktigt koll på vad som styr den. Kanske start vid brännarstart och en viss fördröjd avstängning efter brännaren stängt av. Ska ringa och kolla med Ariterm eller min montör/VVS-tekniker.

"Överhettningen" som inte var en överhettning berodde nog på att jag inte hade gjort rätt inställningar avseende Difftank och hade givaren i toppen av tanken :oops: .

Nu ska jag hem, isolera rören, sen dricka öl i pannrummet och mysa :lol: !

Stort Tack för hjälpen! :D

/stefan[/b]
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Isolerar rören gör otroligt mycket, Betydligt mer än jag trodde iaf..

Aha då va det helt enkelt för lågt börvärde som gjorde att brännaren stoppade, Inget fel med andra ord utan en inställnings sak.. :D

Så det är bara att testa dej fram hur högt börvärde du vill ha/hur varm tanken ska bli i botten.. Har du för lågt börvärde så stoppar brännaren snabbt då det omg blir varmt då tanken börjar laddas vilket ska användas på sommaren om du kör med kallstart så solen har en större del av tanken som är kall medans mitt i vintern kan du ladda hela tanken för färre starter o längre gångtider..

Kolla upp hur laddpumpen styrs så inte den står o går hela tiden, Då kan du koppla in en klämrörstermostat på utgående rör till laddkretsen (ut från pannan)
Så har jag det kopplat o den är ställd på ca 72° så den startar vid 72° sen går den tills överskottsvärmen i pannan är urpumpad o det är ca 72° i laddkretsen då stoppar den igen...

Vad kör du brännaren på för effekt inställningar??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
stefan1
Prima virke

Inlägg av stefan1 »

Isolering av rören påbörjad. Polyetenskumskålar från Jula. 13mm tjocka. Får duga tillsvidare. Billigt iallafall.

Upptäckte att det inte verkar vara DIFF TANK i service-menyn (och pannanans börvärde) som styr start och stopp för brännaren utan man går till KURVA 2 i huvudmenyn, trycker +, då står det DIFF i displayen, ett klick med pil höger så kommer man till START , där jag satte 48°, ett klick höger ytterligare ställer man in STOPP, vilket sattes till 80°. Jag satte mig i pannrummet och inväntade nästa starttillfälle. När tankgivaren (DIFFTANK) var nere i 48° skulle brännaren starta. Det gjorde den inte. Men väl när tempen var nere i 45°. Verkade dock som laddpumpen startade vid 48°. Tanken laddades till tempen var uppe i 80° (visade sig att temen steg till 83°) på mindre än en timme :D . Värmen höll i nästan fyra timmar.

Nästa eldning beräknade jag skulle börja mitt i natten så den kunde jag inte övervaka. När vi vaknade i morse var det lite svalt i huset så jag gick ner till pannan. LARM TERMOSTAT HÖG TEMP!! :( Pannan hade blivit överhettad! Laddpumpen gick för fullt men drog inte in vatten från tanken. Tanken var nere i 24°! Jag återställde larmet och startade pannan. Efter en 15-20 minuter var pannan uppe i 99° och jag stängde av innan larmet/termostaten löste ut igen :evil: . Termiska ventilen öppnar inte och släpper in kallare vatten från tankbotten.

Termiska ventilen är helt ny och ska öppna vid 70° men öppnar inte alls :evil: . Dessutom har montören, troligtvis pga utrymmesskäl, monterat termiska ventilen utan avstängningsventiler/-kopplingar så jag kan inte montera av termiska ventilen och kolla den utan att tömma hela tanken.

Vad ska jag göra?? Vad kan det bero på att termiska ventilen "låser" sig och inte blandar in/öppnar för tankvattnet?? Jag testade med olika hastigheter men vetilen öppnar inte.

André, appropå laddpumpens styrning så verkar den starta när tankgivartempen är 48° och stoppar strax efter att brännaren stoppat. Detta medför att pannvattnet "stannar/slutar att cirkulera och stiger i temperatur pga av att pannan är varm. Upp till ca 87-88°. Pannvattnet håller sen ganska hög temp tills nästa eldning när laddpumpen startar.

Jag missar på det sättet att dra ur det kvarvarnade varma vattnet i pannan över till tanken, som du beskriver att du kan med din termostat på laddröret ut från pannan. Vad heter termostaten du har för det ändamålet? Vad kostar en sådan och var köper jag en sån? Rinkaby rör? Låter som en lysande idé och som ytterligare effektiviserar värmeproduktionen i systemet :D . Jag skulle kunna sätta en sådan termostat på 70° och på så sätt utnyttja pumpen mer effektivt och mer i synk med laddvattentemperaturerna.

/stefan
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Går fint med sån isolering..

Hmmm då har du en annan styrning i din panna/brännare, Det är inte en vanlig bequem 20D brännare som sitter i bionet pannan hos dej??
Är det en bionet med externmatningsskruv du har??
(kommer inte ihåg hur det va) :wink:

Rinkabyrör säljer anliggningstermostaten för 187:- som dras fast utanpå röret till laddkretsen så nära pannan som möjligt..
Men det bästa vore ju styrningen kunde fixa detta, Hittade installationsanvisning på nätet nu o ska kolla lite..

Kolla så att det inte är luft i laddpumpen genom att öpppna på brickan/skruven mitt på pumpen, Pumparna klarar inte luft o då tempen gick upp i 99° så kan det blivit nån luftbubbla som satt sej i pumpen..
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

stefan1
Prima virke

Inlägg av stefan1 »

Har fått tillfälligt bukt med termiska ventilen. Har skruvat på stora skruven på laddpumpen tills det rann ut vatten och eventuell luft kommit ut. Jag kör nu på 1:an. Det "gurglar" lite då och då när pumpen och ventilen jobbar ihop. Är det OK? Eller ska det vara "ljudlöst" även när ventilen "shuntar in" tankvatten?

Jag har en Bequem 20D med prom 0622. Har extra shuntkort för skuntstyrning anpassat för att kunna köra sol om man skulle vilja.

/stefan
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Det ska inte gurgla utan vara helt tyst förutom ev ett lätt surrande från laddpumpen, Gurglar det så finns det luft i kretsen vilket inte cirk.pumpar klarar av så bra..

Aha då har jag o du samma brännare men du har expansionskortet för shuntstyrning/sol o om det är samma typ som jag länkade till så verkar det som att laddpumpen stoppas 2° innan börvärdet nås :?
Det funkar nog bra om man kopplar som deras skiss på inkoppling där det inte finns termiskventil o man kör överdelen av tanken o pannan konstant varm, Då har man ju självcirkulation så pumpen är igentligen överflödig om man har 28 mm rör o panna/tank står direkt vid varandra..

Med en anliggningstermometer som bara styr start/stopp av laddpumpen så skulle all värme över termostatens gradtal pumpas ut vid stopp o pumpen inte starta förän tempen i pannan uppnås.. (som jag har det)

Vad har du för effekt inställning på brännaren ? (matning hög/låg)
stefan1
Prima virke

Inlägg av stefan1 »

NU börjar det strula till sig :? . Nu stängde brännaren av när panntempen var 80° :evil: . Jag ställde in DIFF TANK i servicemenyn på 30° och pannans börvärde på 80°. Jag ställde även in DIFF under KURVA 2 till 50° starttemp och 80° stopp.

F-n nu vet jag varken ut eller in. Hur får jag inställningarna till att stämma?? Jag vill ha start av brännaren och laddpump vid 48° och stopp när givaren i tanken visar 80° eller eventuellt högre (jag har ju välisolerad tank, 90mm PUR). Det borde väl funka?? Det fungerar ju för Dig André och vi har väl samma brännare?

/stefan

Ps. Fick tag på en kompis som är drifttekniker på Malmö Airport och som sysslat en hel del med energisystemsoptimering åt landstinget innan. Han var även inne på att det var en luftbubbla i systemet och tipsade om hur man blir av med bubblan. Ds.

Ps2. Jag har nu satt DIFF TANK till 40° och pannans börvärde till 85° samt start/stopp under KURVA 2 till 45° och 85°. Kan detta funka?? Ds.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Om du vill att brännaren ska starta vid 48° o stoppa vid 80 ställer du tankdiff 32° o börvärdet på pannan till 80°, Då ska den gå mellan 48-80° men som du skriver så har du bra isolerad tank o bör kunna ladda den till en högre temp men då måste du öka pannans börvärde till den temp du vill sen välja tankdiff till så många grader som ddet är ner till 48°..

Kom på nu att igentligen skulle laddpumpen styrts av fläkten i brännaren med ställbar timer som gjort att pumpen gått nån minut efter att fläkten stannat/brännaren stoppat så eftervärmen pumpats ur pannan..
Om Ariterm gjort så istället o rekomenderat att man ska ha termiskventil men då har man inte behövt dom olika effektstegen med körning mot acktank..
stefan1
Prima virke

Inlägg av stefan1 »

Mitt i natten men strul med tempen iallalfall :evil: . Har nu satt pannans börvärde till 85° och DIFFTANK till 35°. Tror fortfarande att start/stopp under KURVA 2 i huvudmenyn har med saken att göra men vet inte. Har iallafall satt START 50° ocg STOPP 85°. F-n kan inte någon fixa Thermias/Ariterms manual så att vi kan veta vad som ska göras- Korkat företag som inte lämnar ut HELA manualen till slutkunden :evil: .

Ska väl inte vara så dj-a svårt att kunna ställa in rätt start- och stopptemp!

/stefan

Ps. Tror att det var luftbubbla i laddpumpen igen. Luftade och satte igång pannan med ovan inställningar kl. 01.00. Ds.
stefan1
Prima virke

Inlägg av stefan1 »

UPPDATERING:

HURRA! :D

Vaknade kl 07.30 imorse efter en av väldigt få kvällar på krogen med frugan och till min förvåning var det varmt och skönt i huset. Gick ner till pannrummet och såg att pannan eldat upp tanken till 85° vid givaren 55 cm ner i tanken. Det var 85° varmt vid den digitala stektermometern som jag satt i dykröret i tanktoppen. Uppskattar att det var ca 35-40° vid dykröret längst ner (10 cm fr tankbotten). Följande värden läste jag av 07.30:

TEMP PANNA: 85 (85)°

VÄRME: 55(55)°
UTE: 4° (har utegivare)

DIFF TANK: 83 (85)°
MIN 50° MAX 85°

I menyn under "EFFEKT 5" (den "gömda" menyn) läste jag av följande:

EFFEKT HÖG
SKRUV 60%
FLÄKT 40%

EFFEKT LÅG
SKRUV 40%
FLÄKT 32%

EFFEKT MIN
SKRUV 0%
FLÄKT 36%

RENGÖRING 2/h

GLÖDHÅLLNING 60 min

VARMSTARTER 1995 (tror att det är under knappt två års drift)

KALLSTARTER 193

DIFF TANK 35°

Har kört på polsk pellets mellan 20 januari och 12 mars. Sotade som-f-n och mycket aska. Kändes lite fet i ytan och brann "fett". Verkade vid sotningen i onsdags att det var lite tjärigt i pannan. Bytte (i väntan på en leverans av ny Maxam-pellets) till 12 säckar Rindi-pellets från Byggmax i torsdags. Verkar sota en hel del. Är nog lite uppblandad i tunnan/veckoförådet med den polska pelletsen.

Vilka andra inställningar ska/bör jag se över och hur kommer jag åt dem i menysystemet?

/stefan
stefan1
Prima virke

Inlägg av stefan1 »

PROBLEM IGEN!! :evil:

09.15 är givartempen i tanken 50°, laddpumpen startar och fortsätter att gå. Brännaren startar inte. Jag väntar till givarens temp är nere i 44° och ännu ingen brännarstart. Jag gör en omstart/kallstart och låter processen ha sin gång.

Börjar misstänka att inblandningen av sol/shuntstyrnings-expasionskortet har något med saken att göra. Blir till att ringa Ariterms support på måndag för att fråga hur man ska ställa in rätta/önskade värden för start och stopp.

Det enda jag vill är att brännaren och laddpumpen startar när givaren i tanken visar 50° och stoppar när samma givare visar 85°. Gärna att man kan fördröja laddpumpens stopp till pann-/laddvattnets temp har fallit till 70° och således pumpat över eftervärmen från pannan till tanken.

Hur ska jag göra? Expansionkortet för shuntstyrningen behövs för shuntsyrningen ska funka. Om jag tar bort det så måste jag köpa en Termomatic ERA eller liknande för 4000 kr och det är jag inte sugen på. Att lösa pumpens start och stopp med termostat på laddröret nära pannan (som André) är ju en del av lösningen samt att låta brännaren starta och stoppa på tankgivarens signal.

to be continued..
:?
/stefan
Skriv svar