Isolering av rören påbörjad. Polyetenskumskålar från Jula. 13mm tjocka. Får duga tillsvidare. Billigt iallafall.
Upptäckte att det inte verkar vara DIFF TANK i service-menyn (och pannanans börvärde) som styr start och stopp för brännaren utan man går till KURVA 2 i huvudmenyn, trycker +, då står det DIFF i displayen, ett klick med pil höger så kommer man till START , där jag satte 48°, ett klick höger ytterligare ställer man in STOPP, vilket sattes till 80°. Jag satte mig i pannrummet och inväntade nästa starttillfälle. När tankgivaren (DIFFTANK) var nere i 48° skulle brännaren starta. Det gjorde den inte. Men väl när tempen var nere i 45°. Verkade dock som laddpumpen startade vid 48°. Tanken laddades till tempen var uppe i 80° (visade sig att temen steg till 83°) på mindre än en timme

. Värmen höll i nästan fyra timmar.
Nästa eldning beräknade jag skulle börja mitt i natten så den kunde jag inte övervaka. När vi vaknade i morse var det lite svalt i huset så jag gick ner till pannan. LARM TERMOSTAT HÖG TEMP!!

Pannan hade blivit överhettad! Laddpumpen gick för fullt men drog inte in vatten från tanken. Tanken var nere i 24°! Jag återställde larmet och startade pannan. Efter en 15-20 minuter var pannan uppe i 99° och jag stängde av innan larmet/termostaten löste ut igen

. Termiska ventilen öppnar inte och släpper in kallare vatten från tankbotten.
Termiska ventilen är helt ny och ska öppna vid 70° men öppnar inte alls

. Dessutom har montören, troligtvis pga utrymmesskäl, monterat termiska ventilen utan avstängningsventiler/-kopplingar så jag kan inte montera av termiska ventilen och kolla den utan att tömma hela tanken.
Vad ska jag göra?? Vad kan det bero på att termiska ventilen "låser" sig och inte blandar in/öppnar för tankvattnet?? Jag testade med olika hastigheter men vetilen öppnar inte.
André, appropå laddpumpens styrning så verkar den starta när tankgivartempen är 48° och stoppar strax efter att brännaren stoppat. Detta medför att pannvattnet "stannar/slutar att cirkulera och stiger i temperatur pga av att pannan är varm. Upp till ca 87-88°. Pannvattnet håller sen ganska hög temp tills nästa eldning när laddpumpen startar.
Jag missar på det sättet att dra ur det kvarvarnade varma vattnet i pannan över till tanken, som du beskriver att du kan med din termostat på laddröret ut från pannan. Vad heter termostaten du har för det ändamålet? Vad kostar en sådan och var köper jag en sån? Rinkaby rör? Låter som en lysande idé och som ytterligare effektiviserar värmeproduktionen i systemet

. Jag skulle kunna sätta en sådan termostat på 70° och på så sätt utnyttja pumpen mer effektivt och mer i synk med laddvattentemperaturerna.
/stefan