Fungerar inte på lågeffekt
Ja det finns 3 potentiometrar på en del äldre modeller och man har tagit bort ratten för att tidsfördröjningen är satt till 30min.Man uppgraderar kortet med chipet och sätter dit den bruna ratten så har man som nyare modeller har. Nätverkskontakten sitter där också för det pågår prov att använda den till diverse saker framöver.
GoForIt Pellets det är Lillpips inlägg där du ser 3 rattar som jag hänvisar till.
//Lövet
GoForIt Pellets det är Lillpips inlägg där du ser 3 rattar som jag hänvisar till.
//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Jag fattar fortfarande inte...?
Var skulle den "rattlösa" potentiometern vara på LillPiP:s kretskort menar du?
De två rattarna l överkant, lite till vänster på kortet är på min brännare till:
1 - Panntemperaturinställning vid användande av panntemperaturgivare
2 - Startdosen
De tre rattarna på fronten:
1 - Bränsle
2 - Luft Högeffekt
3 - Luft Lågeffekt
Edit: Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Var skulle den "rattlösa" potentiometern vara på LillPiP:s kretskort menar du?
De två rattarna l överkant, lite till vänster på kortet är på min brännare till:
1 - Panntemperaturinställning vid användande av panntemperaturgivare
2 - Startdosen
De tre rattarna på fronten:
1 - Bränsle
2 - Luft Högeffekt
3 - Luft Lågeffekt
Edit: Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Grön ratt bränsle (används bara på högeffekt läge)
Brun ratt tidsfördröjning
Blå ratt luft (används att ställa in luft på lågeffekt)
Dom sitter på gaveln vi chipet
På nyare brännare så ställer man in lågeffekten bara med luft ratten.
//Lövet
Ps ! Skicka PM med mejladress så kan du få handboken på mejl så förstår du säkert.
Brun ratt tidsfördröjning
Blå ratt luft (används att ställa in luft på lågeffekt)
Dom sitter på gaveln vi chipet
På nyare brännare så ställer man in lågeffekten bara med luft ratten.
//Lövet
Ps ! Skicka PM med mejladress så kan du få handboken på mejl så förstår du säkert.
Senast redigerad av lövet den lör 10 jan, 2009 00:10, redigerad totalt 1 gånger.
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Då har vi inte samma version av brännare/kretskort. Vår brännare installerades i december 2003. Manualen är daterad 2003-08-11.
Jag använder inte funktionen startfördröjning, och har inte heller för avsikt att börja göra det, utan är bara generellt intresserad.
Har PM:at min mailadress.
Jag använder inte funktionen startfördröjning, och har inte heller för avsikt att börja göra det, utan är bara generellt intresserad.
Har PM:at min mailadress.
Hej,
En liten undran om inlägget som "Lövet" skrev här ovanför.
Jag upplever att jag kan justera bränslemängd även på lågeffekt, MEN att lufttillförsel är "klistrad" på max när man kör på högeffekt?
Är det så eller?
Högeffekt = justera enbart bränsle
Lågeffekt = Möjlighet att justera både bränsle och luft (så tycker jag jag verkar ha det)
En liten undran om inlägget som "Lövet" skrev här ovanför.
Jag upplever att jag kan justera bränslemängd även på lågeffekt, MEN att lufttillförsel är "klistrad" på max när man kör på högeffekt?
Är det så eller?
Högeffekt = justera enbart bränsle
Lågeffekt = Möjlighet att justera både bränsle och luft (så tycker jag jag verkar ha det)
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
Jag vet inte,men jag tror att man kan göra det,men då kan du inte köra med högeffekt och modulerande drift i så fall.Är det någon annan som vet ?
// Lövet
// Lövet
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Det här med möjlighet till justering av luften på båda effektlägena har jag uppfattat som att det finns på den äldre generationen (som min nedan) men saknas på den nyare generationen, där instället funktionen för justerbar startfördröjning finns. Men det kanske då är möjligt att "växla" mellan dessa funktioner bara genom att byta uppdatering på prommet? Tolkade du VB:s svar så Lövet?
Så här det kretskort ut:

Och så här ser fronten ut:

Så här det kretskort ut:

Och så här ser fronten ut:

Jag frågade om det fattades den bruna ratten efter som jag hade fått installationsboken innan på mejl och den fanns ju med där men inte på min brännare.Det var en nyare upplaga än den än den jag skulle ha.Då sa dom att dom hade tagit bort den för den var låst till 30min. tidsfördröjning i programvaran,då frågade jag om det med en nyare programvara inte funkar att sätta dit ratt och få den inställbara tidsfördrjningen att funka ,vilket det gjorde.Man kan i princip lägga in olika funktioner i chipet om man har källkoden för det.Om du chip trimmar bilen eller etanolkonverterar som jag har gjort så lägger man in ny styrdata i chipet för att få dessa funktioner.Detta är en fördel för oss konsumenter om VB utvecklar nya funktioner då är det bara att byta chipset och få en moderare brännare på köpet.Du har ju potentiometern där på ditt kort så det kanske funkar på din också.
//Lövet
Ps ! Blev lite lång förklaring
//Lövet
Ps ! Blev lite lång förklaring
Mätvärden efter mätning idag på lågeffekt.
RTMP 234,7° Rökgastermometer visade 170°
CO2 11,8%
COmx 1046pmm Vad betyder detta ? Glömde fråga.Högt eller lågt värde?
n 86,5%
CO 141ppm
Hur ser ni på dessa siffror,bra eller dåligt Jag tycker att RTMP är högt,men kan bero på att han satte igen dragluckan för att mäta för att givaren sitter mitt i mot.Förstår att RTMP sjunker när dragluckan utnyttjas,ska inför skaffa en stektermometer och mäta senare.Vad jag förstår så ökar n när RTMP sjunker,frågan hur mycket. Min justering av brännaren ändrade han lite på luften bara.Han tyckte att lågan och askan såg bra ut.
//Lövet
RTMP 234,7° Rökgastermometer visade 170°
CO2 11,8%
COmx 1046pmm Vad betyder detta ? Glömde fråga.Högt eller lågt värde?
n 86,5%
CO 141ppm
Hur ser ni på dessa siffror,bra eller dåligt Jag tycker att RTMP är högt,men kan bero på att han satte igen dragluckan för att mäta för att givaren sitter mitt i mot.Förstår att RTMP sjunker när dragluckan utnyttjas,ska inför skaffa en stektermometer och mäta senare.Vad jag förstår så ökar n när RTMP sjunker,frågan hur mycket. Min justering av brännaren ändrade han lite på luften bara.Han tyckte att lågan och askan såg bra ut.
//Lövet

Ny rökgastermometer och en tempen blev 195° med den och 199° med stektermometern,så det blir sotning till helgen så får vi se var vi hamnar på för temp efter det. Den gamla vissade bara 150°.
//Lövet
//Lövet
Ska nu hämta chipet (018) imorgon och det blir en test på lördag så får vi se hur det funkar.
Har också kollat rökgastermometern och den vissar 15° fel alltså 85° när vattnet kokar.
//Lövet
Har också kollat rökgastermometern och den vissar 15° fel alltså 85° när vattnet kokar.
//Lövet
Nu är det nya chipet 018 isatt och det fungerar som jag tänkt,25 min tidsfördröjning motsvar en hystes på c:a 18° vilket jag tycker blir bra,innan brännaren startar igen.Kör enbart på lågeffekt.
//Lövet
//Lövet
Re: Fungerar inte på lågeffekt
Det e gött och hitta såna här webbsiter. Jag har i månader lidit av att se svart rök ur min skorsten, rostret och inre röret brunnit sönder
, ett problem som inte vvs'arn vill ta i med tång. Sen tar man av brännarkåpan och justerar bränslepotten från 5 över tolv till kvart i 12 och röken är obefintlig.