Härligt att så intresserar sig. TACK!
För att förklara min princip med sugtransporten.
Jag har en statisk skyddad (eller vad man nu kallar det) slang med en innerdiameter på c:a 52mm. Min tanke här är att låta pelletsen falla ner i ett 50mm avlopps
grenrör, i 45 graders vikel i färdriktningen. På detta vis kommer det att få en fin luftström från den raka anslutningen. I och med att det blir en (alt. 2st) 45graders sväng(ar) så tror jag att jag kan minska på trycket tillräckligt från pelletsen i förrådet för att slippa en matningsmeknism. Det är ju ändå en total sugeffekt på 760w...
Jag har testat detta i mindre skala och det endra problemet jag fick var att min övergång till 50mm röretvar för dåligt så att pelletsen fastnade.
Jag ska testa detta i större skala troligtvis till helgen.
Jag har gjort lite noggrannare mått (fick klämma in mig mellan befintliga pelletspallar för att komma åt) och måtten till undre delen av fönstret är t.o.m. 150cm, vilket innebär att om jag gör ett förråd på 1,3x1,5x1,4m med höjbar botten så får jag in nästan c:a 2,7m³, c:a 1,8ton. Om man då räknar bort 10cm i överkant för att ge marginal för pelletsen så blir det ändå c:a 2,5m³ d.v.s. 1,7ton. Vilket ger mig en total kapacitet på c:a 2ton (eftersom jag har ett 400l mellan förråd också).
Frågan blir då. ..
Hur löser jag anslutningen av sugen?
Min ursprungliga tanke var en "tratt" á la självtömning, men om jag ska ha det i ena ändan så kräver den bredd/2 i höjd, d.v.s. c:a 65cm. Det innebär att slutet på det sluttande golvet blir rätt högt upp och minskar därmed storleken på förrådet.
Det JoBy nämner kallas väl mullvad och jag misstänker att det kostar en bra peng.
Kan man göra följande?
Skippa "tratten" och ha 3-4st luckor som man kan öppna för att ta pellets från den luckan? Vid varje lucka finns det en anslutning till sugslangen. Så kör man med max en lucka öppen per gång?
Typ:
Någon som har ett bättre förslag.
En KMP PX21 brännare i en NIBE City panna.
Aritem 400L veckoförråd