Förråds design, hjälp...

JPJ78
Gallringsobjekt

Förråds design, hjälp...

Inlägg av JPJ78 »

Tankarna inför detta projekt är att kunna sänka kostnaden (långsiktigt) genom att köpa lösvikt(40öre billigare per kg), samt att spara min trasiga rygg från att lyfta småsäck ner i källaren och senare till mitt nuvarande vecko förråd.

Här är utrymmet som jag tänkte använda.
Bild

Det vänstra fönstret (blåfärgat) tänkte jag använda att kana ner lösviktspelletsen genom. Det andra fönstret är ut till krypgrunden och måste vara möljligt att ta sig genom utan att demontera hela förrådet.

Från detta blir det vaccumtransport via sugburk till mitt nuvarande veckoförråd. (2x380W sugeffekt... suger bra det.... självklart med en säkerhetsventil så att allt inte brakar ihop om det blir stopp).

Min önskan är att få rum med 2st släpvagnslast med lösvik (700-800kg) i ett självtömmande förråd, alternativt flera förråd.

Problemet som jag har är hur jag ska få till detta.
Om jag stället förrådet direkt vid fönstret så blir det max 1,25m högt och om jag gör det brett eller ställer det längre från fönstret så har jag problem med att kana ner lösviktspelletsen.

Någon som har en bra lösning (som inte kostar skjortan)...
En KMP PX21 brännare i en NIBE City panna.
Aritem 400L veckoförråd
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Bygg för bulkbil. Som att tanka olja, nästan.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

800kg pellets borde fylla drygt runt 1,2m³, jag läser det som att det rör sig om plats till 2 kärror á 800kg vilket borde ge 2,4m³. Sedan måste man ju ha lite kant på det hela för att inte behöva kratta till total jämt, säg 2 dm ville vara bra.

Du har 125 cm till underkant av fönster enl. ritningen och "bingen" behöver alltså vara runt 2,4m² stor med en höjd upp till fönsterna, detta åstadkommer du lätt. Problemet är att det räknas med plan botten och då får du inte ett självtömmande förråd, ska det vara helt självtömmande finns det egentligen bara 2 vägar att gå:
1: sned botten, "stjäl" plats vilket ger ett större förråd till ytan.
2: ett förråd med platt botten men mekanisk flyttning av pelletsen till utloppet.

Den enklaste är lösning 1, den kompaktaste är lösning 2.

Och för att komma in i krypgrunden hade jag helt enkelt lagt lite plank över förrådet så att man kan krypa över förrådet och in.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Finns en enkel lösning enligt 2) över gjord i Norge och Finland. Förrådet har "levande plan botten" med förrådskruv med flera inlopp liggande direkt ovanför golvet.

http://www.pellettikeskustelu.net/kesku ... 4100#34100
eller
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=7975

Forsök att får till ett förråd med bulkleverans och en automatisk matning när du först bygger . Det tror jag ger bättre pris på huset den dagen det skall säljas och kanske flera interesserade att köpa.

Observera att med självbygd vakuumanlägg, så måste hänsyn tas till säkerhet mot att inte vakuumanlägget ger undertryck i pannrum med påföljande bakbrand. Om inte ventilen tätar i 100 prosent av fallen, då kan konsekvensen vara mycket stor.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Bara synd att alla bilderna har länkar som inte finns...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
JoBy
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Om 'dammsugarna' sitter i samma rum som veckoförrådet och släpper ut luften där så kan det aldrig bli undertryck i rummet.

Angående förrådet. Sugslangen behöver ju inte ligga i botten av förrådet, egentligen komplicerar det bara eftersom det måste finnas tillgång till stora mängder luft där sugslangen börjar. Det ska ju gå mest luft och lite pellets i slangen om det ska fungera.

Lösningen är att låta sugslangen tömma förrådet uppifrån och ner och då kan du med fördel ha platt botten i ditt nya förråd.

Jag såg en film på en sådan apparat någonstans.
Jonas Bylund
JPJ78
Gallringsobjekt

Inlägg av JPJ78 »

Härligt att så intresserar sig. TACK!

För att förklara min princip med sugtransporten.
Jag har en statisk skyddad (eller vad man nu kallar det) slang med en innerdiameter på c:a 52mm. Min tanke här är att låta pelletsen falla ner i ett 50mm avlopps grenrör, i 45 graders vikel i färdriktningen. På detta vis kommer det att få en fin luftström från den raka anslutningen. I och med att det blir en (alt. 2st) 45graders sväng(ar) så tror jag att jag kan minska på trycket tillräckligt från pelletsen i förrådet för att slippa en matningsmeknism. Det är ju ändå en total sugeffekt på 760w...
Jag har testat detta i mindre skala och det endra problemet jag fick var att min övergång till 50mm röretvar för dåligt så att pelletsen fastnade.
Jag ska testa detta i större skala troligtvis till helgen.

Jag har gjort lite noggrannare mått (fick klämma in mig mellan befintliga pelletspallar för att komma åt) och måtten till undre delen av fönstret är t.o.m. 150cm, vilket innebär att om jag gör ett förråd på 1,3x1,5x1,4m med höjbar botten så får jag in nästan c:a 2,7m³, c:a 1,8ton. Om man då räknar bort 10cm i överkant för att ge marginal för pelletsen så blir det ändå c:a 2,5m³ d.v.s. 1,7ton. Vilket ger mig en total kapacitet på c:a 2ton (eftersom jag har ett 400l mellan förråd också).

Frågan blir då. ..
Hur löser jag anslutningen av sugen?
Min ursprungliga tanke var en "tratt" á la självtömning, men om jag ska ha det i ena ändan så kräver den bredd/2 i höjd, d.v.s. c:a 65cm. Det innebär att slutet på det sluttande golvet blir rätt högt upp och minskar därmed storleken på förrådet.
Det JoBy nämner kallas väl mullvad och jag misstänker att det kostar en bra peng.

Kan man göra följande?
Skippa "tratten" och ha 3-4st luckor som man kan öppna för att ta pellets från den luckan? Vid varje lucka finns det en anslutning till sugslangen. Så kör man med max en lucka öppen per gång?

Typ: Bild

Någon som har ett bättre förslag.
Aritem 400L veckoförråd
JoBy
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Ja, det var mullvaden jag tänkte på men den varianten är onödigt komplicerad i det här fallet. Den ska ju klara att städa ett helt förråd själv. Ditt tänkta förråd är ju om jag förstår rätt 1.4 meter högt och öppet uppåt. Du kan ju då utan problem själv flytta omkring sugslangen om det behövs. Det kanske räcker att ha sugslangen i ett större rör (för transportluft) nerstoppad i förrådet när du fyller. Sedan kan du flytta röret när förrådet börjar bli tomt.
Jonas Bylund
JPJ78
Gallringsobjekt

Inlägg av JPJ78 »

Nu har jag gjort ett experiment i lite större skala...
Jag gjorde ett litet förråd som rymde 3st säckar. På detta kopplade jag ett 50mm rör i botten på ena sidan och på det ett grenrör. Jag tejpade igen halva öppningen på grenröret (den sidan som inte är kopplad till 50mm röret) för att få lite mer sug från förrådet.
Bild

Dålig lutning på det, men det var bara att vinkla upp ena sidan så rann allt ner mot 50mm röret som slangen var ansluten till.

Experimentet resulterade i att jag stötte på ett problem.
Problemet var att pelletsen fastnade i övergången till 50mm röret.
Så för att testa om fler problem skulle uppstå så petade jag lite lätt med en pinne vid öppningen hela tiden och då flödade det bra. Det var absolut inga problem att suga pelletsen genom slangen utan det flödade på riktigt bra. Det tog c:a 35s att suga en 16kg säck och då fick jag stanna för att tömma sugburken då den för närvarande bara rymmer en halv säck..
Att tillägga så körde jag inte med både 2000w dammsugarna utan det blev en 2000w och en 1400w, så det kommer bli ännu mer sug...

Lite bilder:

Bild Bild

Så nu är det bara att klura ut bästa sätt att ansluta 50mm röret mot förrådet utan att det blir stopp p.g.a. pelletsen packar ihop sig.

Någon som har en bra idé?
Aritem 400L veckoförråd
Håkan S
Lärjunge!

Inlägg av Håkan S »

På mitt jobb trasporterar vi mycket plastpellets med sugtransportörer (typ Vacu-Max) kapasiteten är några ton/h. Det är inte riktigt detsamma som träpellets men ett problem för oss är att det kan bli för mycket pellets/för lite luft i rören med resultat att det blir plugg. Därför är sugröret som går in i pelletstanken dubbelväggat med justerbart luftinsläpp på utsidan. Man ställer in en lagom mägd luft som tas från tankens utsida, luften sugs genom spalten mellan ytter och innerröret och in genom sugröret där pellets dras med. Borde vara bra att ha motsvarande möjlighet att justera luft/pellets blandningen i ditt system. Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
JoBy
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Det var precis så jag medande när jag skrev att ha sugslangen i ett större rör.

Genom att justera insticket av det mindre röret i det stora kan man styra luft/pellets-blandningen i sugslangen.

Jag ritade en bild.
Bild
Jonas Bylund
JPJ78
Gallringsobjekt

Inlägg av JPJ78 »

Problemet som jag har är inte att det blir stopp i slangen utan att pelletsen staplar sig på varandra innan starten på röret och därmed bygger upp en "vägg" så att det inte kommer in några pellets i röret.

Då jag använder ett grenrör så tycker jag att jag borde få samma effekt som dubbla rör. Jag kan reglera suget genom att tejpa igen den fria öppningen olika mycket.

Bild
Aritem 400L veckoförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Att använda grenrör som du gör är inte lika bra som att ha två rör i varandra. Skillnaden är att med två rör i varandra så har man ett bra "drag" på luften alldeles ute vid röröppningen medans det med vinkelröret inte blir något bra drag. Inte ens om man delvis täpper till röret där luften dras in. Den "saknade" luften måste då dras genom pelletsen och det ger inte upphov till samma "drag" som om man matade in luften till själva insugen för pelletsen.

Nu är inte jag någon expert på området men har man som jag haft ett vakuumsystem i drift i snart 11 år så har iallafall lite erfarenhet.
Senast redigerad av Roli den fre 13 feb, 2009 14:20, redigerad totalt 1 gånger.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
JPJ78
Gallringsobjekt

Inlägg av JPJ78 »

Bra poäng, detta var något som jag inte har tänkt på.

Jag antar att man får lägga det inre röret på botten av det yttre röret, eller måste man "centrera det inre röret?
Aritem 400L veckoförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Tror inte att du "måste" centrera det inre röret. Det viktigaste är att du får in luften till insuget för pelletsen. Eftersom det är luften som är "transportmediet" som skall dra med sig pelletsen från förrådet.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar