Brännaren vilar aldrig!!!!

taxi3000
Ungskog

Brännaren vilar aldrig!!!!

Inlägg av taxi3000 »

Hejsan.
Har problem med brännaren som bara går och går utan att komma upp till den angiven temperatur!
I pannan ska det vara 80c men brännaren klarade inte bränna upp till 80c, utan 75c. sedan börjar temperaturen sjunker! Ju med att temp. sjunker så går brännaren hela tiden!!! Det är mycket pellets som gick senaste tiden!!
Vad är problemet?????? HJÄLP!!!!!

Vi har BeQuem 20D, som vi monterat in i en gammal panna..
I Service står : Nivåvakt 99(50)% och Optovakt Nivå 99(10)%
(säger det er nåt???) ska det vara så????

Kan påpeka att brännaren har fungerat felfritt fram till vi stängde av den i 2 dygn när vi åkte iväg på nyårsfirande. Det skulle inte vi ha gjord, när vi kom hem så var huset ca. 5 grader varm!!!! sedan märkte vi att pellets brännare inte är sig lik.. :?
killejkpg
Fröträd

Inlägg av killejkpg »

testa att slå av strömmen och låt den stå avstängd en stund
alltså matar strömmen till brännaren.
Ecotec B1 50kwh- Ny (panna acinax 350 bio)
Ecotec A3 15kwh- (panna norrahammar)
Janfire flex A - (panna econom)
Green energi 50kwh (rör brännare) gammal norrahammar panna
Px 21- panna ?
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Du skriver inte vad du gör själv.Har du sotat pannan,så du inte har en massa sot som isolerar?Har du justerat så du har max effekt mot vad du behöver?Inga felkoder som visar sig?
Har du gått igenom denna?
http://www.ariterm.com/se/pdf_swe/Anv_B ... 70207L.pdf

Vilken panna har du?
Hur kallt har du ute?
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
taxi3000
Ungskog

Inlägg av taxi3000 »

killejkpg skrev:testa att slå av strömmen och låt den stå avstängd en stund
alltså matar strömmen till brännaren.
Jag har stängt av brännaren många gg., jag sotar 1g./vecka.
Vad menar du med "matar strömmen till brännaren"???
taxi3000
Ungskog

Inlägg av taxi3000 »

Taxen skrev:Du skriver inte vad du gör själv.Har du sotat pannan,så du inte har en massa sot som isolerar?Har du justerat så du har max effekt mot vad du behöver?Inga felkoder som visar sig?
Har du gått igenom denna?
http://www.ariterm.com/se/pdf_swe/Anv_B ... 70207L.pdf

Vilken panna har du?
Hur kallt har du ute?
-Pannan sota jag en gång varje vecka.
-Hur justera man max effekt?
-inga felkoder som visar sig alls.
-jag har gått genom pappret men bli inte klokare (förstår inte så mycket med innehåller)
-pannan är CTC 265
- ute är mellan. -5 +2
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Kollar alla element att de är fylld vatten, och kommer inte varmvatten upp till några element, då har man fastna stift i ventil, så gör det demontering stift och trycka på inre längs, försiktig knacka, spray lösare, rensa och smörja stift och sätt tillbaka.
Och se till alla får fyllda vatten och lufta ut.
Möjliga att cirkulation defekterad turbin om den är mycket gamla, byt dit ny.

Det var likadan min kompis hade samma problem som dig, därför han gjorde som ovan och blev trollad, varm hus o funkar fint. Han med CTC1200 + vikingbio bara köra å köra kämpiga uppnå temperatur då var minus 10-15Cº ute. Inomhus knappt 10Cº några dagar. Fyfasan.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=7314

Här en tråd om effekt inställningar... :wink:

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Bara lungn allt är som det ska, Du har ju en bra brännare som har flera effektlägen.. :wink:

Om börvärdet är 80° så startar brännaren när panntempen sjunkit 5-6° på lågeffekt läget o om pannan sjunker ytterliggare 4° går den över till ett högre effektläge, När tempen då är 4-5° under pannans börvärde (80°) går den över på låg effekt igen o om då huset kräver mer energi än lågläget så kommer brännaren aldrig att stanna..
Den kan ha aktiverat min läget oxå så den går antingen mellan min/låg eller mellan låg/hög växelvis

Så det har inget med att brännaren stängdes av i 2 dygn, Varför gjorde ni det igentligen??

Värdena på optovakten/nivåvakten är som dom ska

Visst har ni full värme inne ??

Så om ni har full värme inne o pannan inte sotar är allt nog som det ska..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
taxi3000
Ungskog

Inlägg av taxi3000 »

Ja....varför stängde vi av egentligen...vi tänkte att vi kunde spara på värme när vi ändå inte var hemma, dumt idé!!!
Vi vet inte bättre, är nyligen hus ägare.

Jo..vi har full värme inne! men det som stör mig var att, varför brännaren är igång hela tiden? det kom inte upp till börvädet!! och den bara sluga i sig pellets................$$$$$
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Den sluga isig pelle"....Men i pyttesmå..portioner... :wink:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

taxi3000 skrev:Ja....varför stängde vi av egentligen...vi tänkte att vi kunde spara på värme när vi ändå inte var hemma, dumt idé!!!
Vi vet inte bättre, är nyligen hus ägare.

Jo..vi har full värme inne! men det som stör mig var att, varför brännaren är igång hela tiden? det kom inte upp till börvädet!! och den bara sluga i sig pellets................$$$$$
Ok men man lär sej, Ni skulle inte stängt av brännaren utan bara dragit igen shunten så att det gått ut svalare vatten till radiatorerna..

Om det inte sotar mycket i pannan el blir massa aska så är allt som det ska, Huset kräver helt enkelt den värme brännaren ger..
Det har ju varit kallare efter nyår oxå..

Ni kör på samma pellets som innan oxå??

Hur mycket pellets går det/dygn??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
taxi3000
Ungskog

Inlägg av taxi3000 »

vi har precis byt till nåt annat märke..
Hur mycket går pellets åt/dygn är jag osäkert......
Kanske två säckar? men vi elda med ved några gg. under dan oxså..
kombinera med pellets ...
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

"men vi elda med ved några gg. under dan också"
I pannan? Eller braskamin?

Har ni "baffelplåten" i pannan? (en bit gjutjärn som vinklar rökgasen från oljebrännarerummet neråt i ved-rummet)

Om ni eldar med ved i pannan OCKSÅ kan jag redan nu säga vad som är fel men beskriv lite mer.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
taxi3000
Ungskog

Inlägg av taxi3000 »

"baffelplåten" om det är plåten mellan vedpannan och pelletsbrännaren (gamla oljerummet) så har vi en sådan. För vi har eldat ved samtidigt som peletts i pannan bara för att vi inte får upp tempen annars.. Är det att vi eldar samtidigt som är felet.

Edit: Direktcitering borttagen. Roli / moderator
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

1: Varför citera?
2: Sitter brännaren på oljebrännaren plats?
3: Har ni inte häktat av kedjan till dragluckan man använder vid vedeldning när ni kör pellets?

Förklaring:
1: Folk här är smarta nog till att fatta.
2: Så sitter den hos mig, fungerar bra.
3: Om inte alla(!) luckor i veddelen är HELT stängda kommer det in "tjuvluft" i mängder vilket ger att effektiviteten med pellets blir USEL. Jag har haft samma problem i ett tidigare hus (fast då med oljabrännare) och lösningen jag valde var att dela på kedjan som styr draget vid vedeldning och göra en haka som jag satte i en ring på "armen", när jag skulle elda med ved = hakan i, elda med olja(/pellets) = hakan av.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar