Detta kan vara till stor hjälp när man skall justera in sin brännare.
När jag gjorde dessa mätningar så använde jag mig av säck pellets från Neova så tänk på att detta kanske inte stämmer till 100% om ni kör bulkad pellets.
När man skall ställa in fläkten så har jag inga generella siffror eftersom detta skiljer sig från panna till panna
Ariterm Bequem 20d med expansionskort för shuntreglering i Diom DV25K
Jobbat som pelletsinstallatör sedan mitten av 90-talet med div märken främst Thermia/Ariterm
Och fläkt:
Om man kör pannan Biomatic, så är synglaset mycket bra att använda för inställning. Man kan se på flammen om den har rätt färg och sen kan man kolla synglaset över några dager för att se hur snabbt det sotas ned. Jag tror rätt fläktinställning skall ge lite sot på glaset efter ca. 200 kg pellets. Om det är genomsiktig, tror jag man kör med för mycket fläkt.
Eller tar jag fel?
Skulde vara svårt att klara sej utan detta synglas.
Jävusken vilken pellets..
Kollade förra veckan o då gav min brännare 15 kW med 71% matning o 74% gav 16 kW, Hos kompisen (som verkar ha fått usel pellets) va brännaren bara på 15,3 kW med 90% matning, Nu med 8 stift på plats o 60% matning är den på 20 kW (4,17 kg/tim)
Tidigare med samma volymvikt på pelletsen har vi haft exakt samma inställningar gällande fläkt/matning vilket även gjort att dom haft samma effekt..
Han har en biomatic 20+ o jag har en bequem 20D i en Nibe keram så jag tror att inställningarna ska va samma med lika drag samt samma volymvikt eftersom att skruvarna matar på volym men energiinnehållet är på vikt..
TJ här på forumet skulle oxå ha liknande värden som vi med sin Ctc i en gammal gjutjärnspanna, Den va på ca 18,5 kW med 90% matning...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Dvs om man väger upp 250g pellets så vet man att den innehåller 1,2KWh.
Det man sedan gör är att man tar tiden det tar för brännaren att köra igenom detta.
Vi säger att det tog 5min
Ta 5min * 60 så vi får fram hur många sekunder det är, vilket blir 300sek
Ta sedan och dela 300/3600 för att få fram hur många timmar detta tagit,
vilket blir 0,083 h
Då har vi fått fram både tiden och energiinnehållet, och om vi matar in dessa värden i formeln så får vi:
1,2KWh/ 0,083 h= 14,45KW
När det gäller luften kan du aldrig se när brännaren brinner bra, utan det måste man ha instrument till.
Som de flesta av er nu kanske förstår så är det ganska viktigt att göra dessa mätningar för att få fram hur mycket brännaren drar och att det är skillnad om du gör mätningen med bulkad eller säckad pellets.
Jobbat som pelletsinstallatör sedan mitten av 90-talet med div märken främst Thermia/Ariterm
Detta kan vara till stor hjälp när man skall justera in sin brännare.
När jag gjorde dessa mätningar så använde jag mig av säck pellets från Neova så tänk på att detta kanske inte stämmer till 100% om ni kör bulkad pellets.
När man skall ställa in fläkten så har jag inga generella siffror eftersom detta skiljer sig från panna till panna
För att veta effekten måste man veta pelletsens energiinnehåll vilket oftast är 4,8 kWh/kg så o då ska brännaren förbruka så här mycket på 10 minuter..
8 kW = 275 gram
9 kW = 310 g
10 kW = 345 g
11 kW = 380 g
12 kW = 415 g
13 kW = 450 g
14 kW = 485 g
15 kW = 520 g
16 kW = 555 g
17 kW = 590 g
18 kW = 625 g
19 kW = 660 g
20 kW = 695 g
Detta gäller alla brännare men är lättast att kolla på brännare med internförråd...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Det var intressanta siffror André, men hur gör du när du skall mäta upp en brännare?
Låt oss säga att du skall ställa in hög effekt på 15KW hur skall du kunna veta vilken matningsprocent du skall ha för att brännaren skall mata i sig 520g på 10min?
Först går jag bara efter fabriksuppgifterna för att få en hum om vilken effekt det är, När man vet pelletsens energiinnehåll så får man fram hur mycket pellets brännaren måste ta för en specifik effekt..
Med 4,8 kWh/kg i pelletsen så ska brännaren förbruka 3125 gram/tim som man sen delar med 6 (10 minuter) vilket då gör att det ska gå 520 gram under dessa 10 minuter..
Det som är avgörande på det du (ifkas) anger är vilken volymvikt pelletsen har då skruvarna matar på volym, Kan skillja otroligt mycket har jag märkt...
Men att göra detta från tar ju en stund, men då det gäller thermia/ctc så har man hyfsad koll på hur mycket man måste ändra, Sen är det att väga o kolla hur det ser ut under 10 min till tills man fått rätt matning/effekt..
Då jag är nöjd med effekten ställer jag in fläkten för rätt Co2..
Ju längre tid man kör ju exaktare blir det ju men man orkar inte mata brännaren manuellt i 1 timme för att kolla, Man kan ju kolla under 5 min oxå som man tar ggr 12...
Det förstår jag, men när jag installerar en brännare eller panna så är jag ganska noga med att ta reda på energibehovet för huset eller fastigheten jag skall installera brännare/panna i.
I många fall har du kanske ett maxbehov av 12-13KW, och det är vad jag mäter i högeffekt i sen mäter jag in låg och eventuellt min läge och detta gör jag för att få så långa gångtder på panna eller brännare som möjligt.
Vad mycket den externa skruven matar har ingen betydelse i en Ariterm brännare eftersom du har ett internt förråd med givare som startar den externa skruven när påfyllning behövs.
En förklaring till er som inte vet vad procent talen under effektmenyn betyder. I styrningen på Ariterms produkter så finns en gångcykel på 24s det betyder att om du ställer brännaren på 100% så matar den pellets hela tiden.
70% som är fabriksinställning betyder att brännaren matar 70% av 24s och resterande 30% av tiden står den still, sätter man matningen på 50% matar den 12s och står still 12s detta kan ni mäta ganska enkelt med en klocka.
Det sättet som jag visade i början av tråden, hur man räknar ut effekten är något som Ariterm lär ut på sina kurser, så jag litar på att de har rätt.
Det är bara internskruven jag menar då jag skriver hur mycket den ger, Externskruven kan ju va kul att kolla för att ha lite hum om förbrukningen..
Hur som helst så stämmer det inte med pelletsen här som har ett energiinnehåll på 4,8 kWh/kg att brännaren ger några 22 kW vid 90% matning, Då är det iblandad nitro i den pelletsen..
Dom 4 Ctc/Thermia brännare jag kollat har ingen klarat att få inmatad effekt på 20 kW med 90% matning (vägt o matat i internförrådet under 10 min)
Med småsäck pellets som det inte va nån spån i har högsta effekten med 90% matning varit 18,5 kW, Som lägst en biomatic med bulkpellets av dålig kvalite 15,3 kW med 90% matning.. Med 4 st extra stift o 60% matning blev det 20 kW..
Det är med andra ord Ariterm som sagt att effekten blir som du skrivit ??
Har du matat brännaren manuellt från en våg ner i internförrådet ??
Pratade med en installatör åt Ariterm igår kväll o han sa samma som jag att skruvarna matar volym men energiinnehållet är på vikt, Med långa pelletsar blir effekten bl.a lägre pga mer luft mellan pelletsarna...
Tror man inte det jag säger skriver så kan man kolla genom att väga pelletsen o mata brännaren manuellt i internförrådet under 1 timme, Det har jag gjort nu på morgonen bara för att kolla så jag inte driblat till de men inte då det va samma..
Med pelletsen jag har nu (bulk) ger brännaren 15 kW med 71% matning om den innehåller 4,8 kWh/kg som solett anger, Det gick 3125 gram pellets på 1 tim o skulle den då varit på 18 kW skulle pelletsen e-innehåll varit 5,76 kWh/kg...
Sen där jag justerat in brännarna har all effekt behövts då kylan bitter eller så har det eldats mot acktank via vedpanna o då ska man inte köra med nån lågeffekt för då blir verkningsgraden usel som jag skrivit om i flera trådar...
Kör jag min panna (nibe keram mot 500 l ack) på 8 kW går det 500 gram pellets mer till att ladda acktanken 30° el 17,5 kWh (utan uttag naturligtvis) än om jag kör på 15-16 kW som är pannans märkeffekt vid pellets...
Med 20 kW effekt på brännaren så gick det 380 gram mer pellets än vid 15-16 kW så lågeffekten va sämsta alternativet för mej...
Vilken motor har du på din Bequem brännare André, har du den äldre Merkle-korf motorn eller den nya SPG, kan va lite intressant eftersom de två motorerna är olika utväxlade.
ifkas skrev:Vilken motor har du på din Bequem brännare André, har du den äldre Merkle-korf motorn eller den nya SPG, kan va lite intressant eftersom de två motorerna är olika utväxlade.
Jag har den äldre varianten med växellådan medans i övriga 3 brännare jag kollat har den nya "tysta" motorn..
Med de kan inte va nån stora ändringar då jag kollat tidigare oxå, Då kollade jag med pellets från samma leverans/last o då va det samma effekt med samma matning i både min med äldre motorn/växellådan som i den nya biomaticen, Då gällde faktiskt exakt samma fläkt inställningar oxå..
Vi kör med 15 pa drag oxå...
Tja André! det här kan vi nog dividera om i all framtid, det är en sak jag undrar bara när du skall mäta en brännare, väger du då upp 1KG pellets och sedan mäter vad mycket du har kvar efter 10min?
En annan sak jag undrar över det är när du skriver att du kör 60% och 8 pinnar för att uppnå 20KW det låter inte rätt, men jag har inte testat det själv än så jag återkommer.
Det finns ytterligare en sak jag undrar över, kör du med den nya eller gamla doserskruven?
2004 hade Råd&Rön ett test med 12 olika pellets.
Energi värdet varierade mellan 4.7-5.0 kWh/ kg.
Volymvikten varierade mellan 650-739 kg/ m3.
Tur att man köper pellets efter vikt och inte volym.
Tror det är ganska uppenbart att man bör kolla hur mycket pelletsen väger för att veta vilken effekt man eldar med då volymvikten skiljer mellan leveranserna.
Precis som André har hjälp mig med, och föreslagit, så kan det vara intressant att kolla volymvikten med vägning och handmatning av brännaren.
CTC Bio brännare (Thermia´s)
Gjutjärnspanna från -59, HBM-55
750L ack. tank med laddomat.
6" dragregulator
Bulkförråd 5.5Ton samt Mafa Mini 300Liter kopplade med skruvar
Som jag skriver här ovan så väger jag upp 250gram pellets och tar tiden på hur lång tid det tar att mata igenom och jag räknar alltid med 4,8KW/KG
Det jag vet i det är att 250gram = 1,2KW/KG (4,8*0,250)
Tar man sen och delar det med tiden omräknat i timmar så får man fram hur många KW brännaren går på.
Jag säger inte att det sätt som André använder är fel, men detta är det sätt som Ariterm lär ut på sina kurser.
Jag har inte testat Andrés sätt att räkna på, möjligen blir det samma resultat.