Vart hittar jag bra matarslang?

Skriv svar
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Vart hittar jag bra matarslang?

Inlägg av Vednisse »

Har sökt överallt, "orginalslang" till Eurofiren är inga problem att hitta. Den spricker dock hopplöst lätt.
Krav ingen stålspiral, 60-63mm gärna slät insida.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
ak
Entusiast!
Inlägg: 105
Blev medlem: ons 22 aug, 2007 12:59
Ort: Älvsjö

Inlägg av ak »

Allt jag kan säga är att jag letade som en tok när det begav sig, men att det slutade med "original", från Ecotec i mitt fall, eftersom jag inte hittade annat än hel rulle på 50m på annat håll. Kändes "lite" onödigt. Det är ju lite speciella krav på slangen, den förväntas smälta om det blir varmt om jag fattat rätt.
/Andreas

Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Jag köpte min slang hos en slangfirma,som har stort sortiment av t.ex.hydraul,sugslangar vatten... o.d.Kolla gula sidorna och ring och hör efter.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Silvertejp......
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Kanske att tänka på ? Slangen ingår ofta som en del i säkerheten , ska alltså inte kunna brinna . Köper man vilken slang som helst , är det risk för att man tar bort en del av säkerheten .


Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Wepe:

Förtydligar lite vad du kanske menar ?: Den skall kunna smälta av men vara flamsäker eller självslocknande ?
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Oftast handlar det om att den ska smälta , inte brinna , för att förhindra att ifall det blir för hett eller brinna bakåt . Ska förbindelsen brytas med
skruven , självklart så det inte sprider sig vidare till andra ställen med pga
att slangen tar eld . Säger inte alla har det i säkerhetsfunktion , men jag vet heller ingen om som inte har det , om brännaren matas med externskruv med plastslang .

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Håkan S
Lärjunge!
Inlägg: 322
Blev medlem: tis 21 feb, 2006 12:12
Ort: Kungälv

Inlägg av Håkan S »

Slangen bör vara av PVC, ett ur miljösynpukt annars inte så bra matrial men det har fördelen av att brinna dåligt i dessa sammanhang. Ger istället giftig och frätande rök om det blir tillräcklig brasa för att få fart på den. Vanlig PE och PP självslocknar inte så slangar i dessa matrial riskerar att sprida branden. I mitt arbete brandtestar vi mycket på elkablar i vårt utvecklingsarbete av Flamskyddade miljövänliga kabelmatrial i PE/PP men marknaden för pelletsbrännarslang i flamskyddad PE/PP är för liten för att vara intressant. Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Inlägg av Vednisse »

Jag har "hittat" en bit slang av hög kvalitet som uppfyller kraven hos en lokal bioenergi firma. Dock inget dom har på lager och säljer, så frågan kvarstår var man kan handla? även om jag inte behöver mera.....

Slangen jag fick trodde dom kom från Glantz, men dom har lagt ner pelletsslangar numera. http://www.glantzab.se/Pelletslang_sido ... sslang.htm

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
elcombi
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 13:52
Ort: kiruna

Inlägg av elcombi »

Hej på er !
Jag köpte en längre matarslang hos en lokal hydroscandåterförsäljare.
Denna slang är samma som originalen till min brännare, dessutom har
Hydroscand denna slang i flera olika diametrar.
Hydroscand finns i stort sett över hela sverige, kolla med dom !
Micke !
micke !
iwabo s2-ctc elcombi 1982, värmer 275 kvadrat.
SpeedySwede
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 09 aug, 2005 14:56

Inlägg av SpeedySwede »

Hej!
Har du nån beteckning på slangen? Har lagat min med tejp så det är hög tid att byta.
115M2 boyta + källare och garage
CTC1100 Miljö -94 + Blueflame
kent.82
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: lör 22 nov, 2008 11:16

Inlägg av kent.82 »

Ring och hör med http://www.pullman-ermator.se de har många olika sorts slang.
Biomatic 20+ 2007a. Nyinstallerad panna, injustering sker.
Hus 138m² á -°, källare 70m² á -° ifrån 1957. Ej tilläggsisolerad i vägg eller vind.
Skriv svar