Sotningen
Ja det ska man stänga några timmar innan. Det har jag alltid, det står på kallelse kort som meddelande. det är skillnad med oljebrännare.
Pga aska glödhet.
Våra sotare har varit här två veckor sen, det gör varje år januari.
Han går ner först till pannrum med sina sotvips och dammsugare och kolla så allt ok innan han steger upp å vips vips vips i skorsten,
Därefter han öppnade luckan och tog bort turbulator å vips vips till sist dammsög han hela utom brännare för han vill inte göra det för undervik skade som ägaren kan klaga på sotare har gjort sönder.
Sen starta sotare inte eftersom ägaren ska se till att allting är i rätt ordning innan starta för säkerhet. Eftersom sotare vill inte göra sig misstag eftersom det är inte samma rutiner som jag och ni.
Det är inte samma som oljebrännare han brukar gör det själv stäng av och starta när han är klar, eftersom oljebrännare är precis samma som alla ha, inte konstig att alla kan starta bil med bara vrid och kör.
Det är skillnad ...
Pga aska glödhet.
Våra sotare har varit här två veckor sen, det gör varje år januari.
Han går ner först till pannrum med sina sotvips och dammsugare och kolla så allt ok innan han steger upp å vips vips vips i skorsten,
Därefter han öppnade luckan och tog bort turbulator å vips vips till sist dammsög han hela utom brännare för han vill inte göra det för undervik skade som ägaren kan klaga på sotare har gjort sönder.
Sen starta sotare inte eftersom ägaren ska se till att allting är i rätt ordning innan starta för säkerhet. Eftersom sotare vill inte göra sig misstag eftersom det är inte samma rutiner som jag och ni.
Det är inte samma som oljebrännare han brukar gör det själv stäng av och starta när han är klar, eftersom oljebrännare är precis samma som alla ha, inte konstig att alla kan starta bil med bara vrid och kör.
Det är skillnad ...
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Stängde av brännaren vid 7 iaf, men sotaren hade inte kommit ännu vid 9. Ska ta och kolla upp med kommunen vad som gäller för att få sköta sotningen själv här så att man slipper det jäkla krånglet med en sotare som ska komma och smutsa ner.
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Handöl Carl-Gustaf murspis i vardagsrummet.
Hus: 117m² + 117m² källare. Byggt 1975.
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Sotaren hade kommit vid 9 och var klar typ halv 10. Får försöka kika om han tömde askan och hur mycket han sotade i pannan när jag kommer hem ikväll.
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Finns kurser man kan gå via brandskyddföreningen, sedan får du ett intyg som du lämnar till komunen, alternativt "kör du upp" för sotaren på din komun.fremar skrev:Stängde av brännaren vid 7 iaf, men sotaren hade inte kommit ännu vid 9. Ska ta och kolla upp med kommunen vad som gäller för att få sköta sotningen själv här så att man slipper det jäkla krånglet med en sotare som ska komma och smutsa ner.
Förstår ditt problem, det var samma hos oss, kom aldrig i tid gick inte att nå och förstår inte att man bytt från olja till pellets ( tog han över ett år! att fatta). Det sotaren gör, kan du själv göra, to.m bättre!
De gör ju "bara"rent kanalerna, samt panna och ev. eldstad. Ingen inspektion med dyr apparatur, endast visuellt is.f. och det kan du göra.
Lycka till!
MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
10 m. skorsten
2 vuxna+ 1 tonåring
Tog kontakt med kommunen, står på deras hemsida "Lagen ger också kommunen rätt att efter ansökan låta fastighetsägaren själv sota eller överlåta åt någon annan än den kommunen anvisar utföra sotningen på den egna fastigheten. Kravet är att sotningen genomförs på ett ur brandskyddssynpunkt betryggande sätt. Kommunen ska i varje enskilt fall göra en prövning av den sökandes lämplighet för uppgiften"
Puckona svarade med att klistra in informationen som stod på deras hemsida och att man skulle ansöka hos Räddningstjänsten.
Sotaren ska inte vara inblandad alls i nåt godkännande om att få utföra sotning själv läste jag för då blir det jäv.
Puckona svarade med att klistra in informationen som stod på deras hemsida och att man skulle ansöka hos Räddningstjänsten.
Sotaren ska inte vara inblandad alls i nåt godkännande om att få utföra sotning själv läste jag för då blir det jäv.
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Verkar som att sotaren hade askat ur och sotat pannan också. Dock inte lika ordentligt som jag brukar sota ur den. Tog och rengjorde rostret till brännaren, såg inte ut som han gjort det.
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Sådär nu har jag fått blanketten, skulle bara fylla i fastighetsbeteckning namn och adress på alla ägare och om man bor i fastigheten själv samt vad man har får eldstäder och skorstenar. Verkade rätt enkelt att få sota själv i den här kommunen med andra ord.
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Ska bara inhandla sotarviska för skorstenen till pannan och till braskaminen då. Hade ju sotning på måndag så jag har 6 månader på mig då hehe. Vad ska man satsa på för grejer till skorstenarna, är stålrör båda, diametern får jag kolla upp innan jag köper nåt.
Men fungerar det med tex detta set från Jula? http://www.jula.se/e-Sales/esa/default. ... 0EQ=392001
Såg att det hade nån pannväggsborste också som såg bättre ut än den jag har så en sån får det nog också bli.
Men fungerar det med tex detta set från Jula? http://www.jula.se/e-Sales/esa/default. ... 0EQ=392001
Såg att det hade nån pannväggsborste också som såg bättre ut än den jag har så en sån får det nog också bli.
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Hallå Fremar!
Jag har insattsrör(rostfri slang) i min murade skorsten, de andra kanalerna , två spisar samt en del luftkanaler är murade och jag köpte mina greijer på Jula, hade tidigare Classes pannviska, men Julas är mycket bättre.
Det viktiga när man sotar själv är att ha ordentlig dokumentation, har själv en pärm där jag för in datum och brister/ åtgärder, min komun kräver det. Tycker själv det (kontrollfreak och ordningsman som man är...)är kanon, sedan när det är dax för branskyddskontrollen, så blir alla glada och nöjda
En sak till, det är lite rogivande när man är uppe...fantastisk utsikt och man får vara ifred ett ögonblick.
MVH// Dave
Jag har insattsrör(rostfri slang) i min murade skorsten, de andra kanalerna , två spisar samt en del luftkanaler är murade och jag köpte mina greijer på Jula, hade tidigare Classes pannviska, men Julas är mycket bättre.
Det viktiga när man sotar själv är att ha ordentlig dokumentation, har själv en pärm där jag för in datum och brister/ åtgärder, min komun kräver det. Tycker själv det (kontrollfreak och ordningsman som man är...)är kanon, sedan när det är dax för branskyddskontrollen, så blir alla glada och nöjda

En sak till, det är lite rogivande när man är uppe...fantastisk utsikt och man får vara ifred ett ögonblick.

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
2 vuxna+ 1 tonåring
10 m. skorsten
2 vuxna+ 1 tonåring
Julas sotviskor är inget vidare, dom är stenhårda och kan skada insatsslangar och murade tegelkanaler.
Har du homogena rör så duger dom. Handla av sotaren eller på http://www.sotarverktyg.se/ inte många kronor dyrare. Jag föredrar kupat fjäderstål till skorstenen, detta är också vad sotaren använder.
/Vednisse
Har du homogena rör så duger dom. Handla av sotaren eller på http://www.sotarverktyg.se/ inte många kronor dyrare. Jag föredrar kupat fjäderstål till skorstenen, detta är också vad sotaren använder.
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
-
- Pannrumshärskare!
Håller med.En arbetskamrat köpte ett sånt där kitt på jula och han tyckte det var jätte dåligt.Jag fick åka och köpa en kupad viska på Clas åt hanVednisse skrev:Julas sotviskor är inget vidare, dom är stenhårda och kan skada insatsslangar och murade tegelkanaler.
/Vednisse
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
Är det denna från Clas Ohlson man ska satsa på http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=53824149 blir väl en för pannans skorsten å en för braskaminen. Sen behöver man sotarlod och ett rep också?
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Julas var för hård/stor för vår pellets skorsten och när jag klipte till den blev den ännu styvare (kortare "strån") och därför fortfarande jobbigt att dra igenom skostenen.
Då tog jag en stålborsten till från vinkelslipen

som passade perfekt i röret och var lagom trögt att dra igenom.
/Aryan
Då tog jag en stålborsten till från vinkelslipen

som passade perfekt i röret och var lagom trögt att dra igenom.
/Aryan
vattenmantlad Wodtke smart pelletskamin + 40 rör sfinx solfångare