Läckande panna!

Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej alla
Jag fick ett tips som går att lösa mindre läckor som fuktar inne i eldastaden
men tippset jag fick gällde gjutjärns panna som fått en spricka.

Lösningen var vattenglas som fylls på i systemet vattenglas och som blandar sig med vattnet i pannan.

När sedan vattenglas ihop med luft och värme härdar det till en glas yta
som håller för värmen

Kanske är någon som provat denne metod??

Mvh
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Hade ungefär samma fundering fast med kylarcement i min tanke.
Trots allt så är det nog bara konstgjord andning. Är det dessutom rosthål så kommer det förmodligen, tyvärr att komma fler inom kort.

Jag vill inte på något sätt nedvärdera varken panna eller reparation.
Jag skulle svetsa (mag) och hoppas på det bästa men ändå ha i bakskallen att "nu måste jag snart göra något drastiskt"

Lycka till, och berätta gärna hur det går.

MVH/Rayyan
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
stingray
Stor entusiast!

Inlägg av stingray »

Nej jag eldar inte mot acktank.

Planen är att smäcka upp en plåt och sedan svetsa runt den och hoppas på att det håller!

Är det ingen som vet ungefär hur tjock plåten är i en panna?

Saken är den att jag har gått och blivit lite sugen på fjärrvärme som kommer till mitt område nästa höst. Så jag skulle bra gärna vilja ha kvar pannan tills jag vet vad fjärrvärmen kostar. Hade det inte varit för det så hade jag skaffat en annan panna bums.

Vattenglas låter ju intressant, men tusan vet om jag vågar hälla i det i mitt system, kanske korkar ihop varenda element och ventil som finns. Hur går det tex med luftningsniplarna om det reagerar med syre och värme!?
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

fjärrvärme :shock:
närå!vilken stad om man får fråga? (angående pris på f-värme)

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
MR-T
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av MR-T »

Lägg dit en 3mm plåt och svetsa med pinne. MIG är inte lätt om det är lite rost eller skit. När jag gjorde min panna fixade jag läckorna med pinne. Börja svetsa där du kan slipa och försök avsluta på ställe du kan slipa. Svetsar du med MIG så låna en liten sandbläster för att rengöra där du skall svetsa.
Nymo Calero 200 brännare
Egentillverkad pelletspanna TBO HEATING :-)
Mafa mini
4 vägs shunt ESBE med ESBE ställdon Thermia styrning
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
10 m. skorsten
Rökgastermometer
Hus 84m2. Källare 64m2
stingray
Stor entusiast!

Inlägg av stingray »

Bor i Limmared

Verkar som att priset kommer bli ca 28500 för installationen och nu tror jag kw priset ligger på 0,76 kr.

Tänkte svetsat idag men vågade inte då jag så att det var en del hål (ser ut som små svettfläckar när det brinner för fullt) där jag inte kommer åt så bra med svetsen.

Planen just nu är att sänka trycket i systemet och hoppas på att det håller nåra månader till. Klarar jag mig fram till mars kan jag slänga ut pannan och sätta dit varmvattenberedare för varmvattnets skull ovh hålla hygglig inne temp med kaminen.

Skulle det dock bli värre får jag väl prova och svetsa och hoppas på det bästa..

Tackar dock så mycket för tipsen jag fått hittils! :D
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
Evald
Gallringsobjekt

Inlägg av Evald »

MIG= Metall Inert Gas Använder man till rostfritt/Aluminium.

MAG= Metall Active Gas Används till vanligt bonjärn.

MMA= Manual Metall Arc Welding. Pinnsvets.

Kvaliten på plåt ska vara 355W 3-4 mm ( Cortenplåt)
Sirius M2 Värmepump
500 liters acktank
Värmer ca 140 i boyta.
Lazy
Späd planta

Re: Läckande panna!

Inlägg av Lazy »

stingray skrev:Märkte idag att min panna har börjat läcka lite vatten inne i veddelen.

Går sådant här att svetsa eller laga på något annat sätt? har inte lust att byta panna nu.
Det går att fixa. Jag lagade min med "Bar´s Leak" från Mekonomen. Hällde fyra burkar i systemet, efter några timmar var det tätt. Min läcka var ändå så stor att det stod en stråle rätt ut i eldstaden.

Inga igensättningar i termostater etc. Jag vågade använda det eftersom det står i instruktionsboken till min bil (Jaguar) att man skulle tillsätta det i kylaren när bilen var ny!
stingray
Stor entusiast!

Inlägg av stingray »

Har fixat pannan nu! :)

Bild

Blev kanonbra, inget mer bärande av pellets eller sotande.

Blev en Thermia Diplomat optimum G2, bara namnet liksom..
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Vad kostade det totalt?
Hur djupt har du borrat i grunden?
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
lövet
Lärjunge!

Inlägg av lövet »

Bara att gratulera till ett bra val av pump för det det är ju skillnad på jobb att bära in pellets och sota mot att hälsa på pumpen en gång i månaden för att läsa av förbrukningen,för jag kan ju jämföra båda delar.Vilken installatör anlitade du om man får fråga.

//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
lövet
Lärjunge!

Inlägg av lövet »

Dubblett !
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
stingray
Stor entusiast!

Inlägg av stingray »

Kostade ca 131000 inklusive allt utom grävningen in till huset. Får se sedan hur mycket jag får dra av, men det borde bli runt 40000 åtminstone så slutpriset för mig blir runt 110000 kr.

Borrade 160 meter. Är en ca 10 kw pump jag valt.

Limmareds rör gjorde jobbet.
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Ett bra val i dessa billiga elpris-tider. Spotpriset har också fallit senaste veckan.
Men jag tror det kommer ske mycket med elpriset till nästa höst/vinter. Både Norge och Sverige tyckas tömt sina vattenförråd mer än normalt. Norge har eksporterat nästan hele tiden. Finns bara 10% vattenmängd kvar i Sverige nu. Jag tror dette är en taktik för att få upp priset till nästa vinter.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Senaste jag såg va att priset troligen sjunker ändå mer då industrin inte nått lägstanivån än, Många har bara varslat ännu..
Men nog kan dom alltid säga att det regnat på fel ställen.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar