Visst går det att svetsa, men risken är ju att det snart börjar läcka igen, det beror ju lite på hur rostigt det är, om det är en spricka så kan det mycket väl funka i 10 år till om man svetsar det men om det är ett rent rosthål så sjunger den nog på sista versen.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Hur gör man..? Är det "bara" att tömma pannan på allt vatten som går, sedan försöka slipa så rent det bara går. Ser ut att vara rost hål. Kanske är bättre att försöka lägga en plåt över det skadade området och sedan svetsa runt den.
Hur tjocka brukar plåtarna vara i en panna?
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
Det beror ju på hur stort område som är sönderrostat, nackdelen med att lägga en plåt över är ju att då måste den svetsas så att det blir 100% snustätt runt hela kanten, det blir rätt mycket merjobb, men om det är mycket rost/tunn plåt kvar så finns det kanske inte så mycket att välja på.
Se till så att den som gör det vet vad han (eller hon) gör, det funkar inte att svetsa med en liten karossplåtsvets från biltema.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Jag skulle skära/kapa bort all rostig plåt och ersätta den med ny 3-4mm tjock plåt. För att få det tätt så bör man gassvetsa fast den nya påten. Alternativt köra med TIG.
Enplan 100kvm + källare. CTC 260B-65 Oljetanken nerkapad. Värmepatroner 6kW. 80L el. VVB. Egen termostatstyrd luftsolfångare 5kvm till källare. 20080407 kompletterat med Sanyo 123 EHN. 20080705 installerat Panasonic NE9GKE i gillestugan.
Hade tänkt å svetsa själv med en mig svets, tror ni inte det håller?
Tror det blir svårt att få till en bra tig svets då det är 50 cm in i pannan och bara ca 20 cm brett, blir nog lite väl tajt för att kunna hantera lodet och tig:en med två armar en halvmeter in i pannan tyvärr.
Tusan vad tråkigt detta är.. Skitpanna!!!
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
Det går det också men det är ju lite knöligare att få det helt tätt.
Ska du laga pannan rekomenderar jag att du lägger en ny plåt på hela ytan och svetsar den runt om.
Kvaliten på plåt ska vara 355W 3-4 mm. Borsta riktigt rent innan du svetsar. Det går bra att svetsa med maggen, glöm Tigsvetsen funkar INTE i rost.
Sirius M2 Värmepump
500 liters acktank
Värmer ca 140 i boyta.
Nä, att använda TIG var kanske det bästa förslaget. MIG/MAG är väl heller inte särskilt lämpligt om det är rost, blir ju dålig vidhäftning av svetsen. Det gäller ju att ta bort all rostig plåt i så fall så att man får en ren rostfri yta att svetsa på. Gassvets är ju bra, men då gäller det naturligtvis att man kommer åt med tråd och låga. Ja, det kan var lite knepigt det där...
Enplan 100kvm + källare. CTC 260B-65 Oljetanken nerkapad. Värmepatroner 6kW. 80L el. VVB. Egen termostatstyrd luftsolfångare 5kvm till källare. 20080407 kompletterat med Sanyo 123 EHN. 20080705 installerat Panasonic NE9GKE i gillestugan.
Det är väl fullkomligt meningslöst att svetsa i rost i vilket fall som helst, om det inte finns någon frisk plåt att svetsa i så är det nog bättre att kasta pannan.
Är man en ordentlig Smed så är lite rost inget problem.Man får skära ut och lägga i nytt helt enkelt.
Det beror på hur mycket energi man vill lägga ner på det.
Det enklaste är att ringa första bästa röris och beställa en ny panna.
Sirius M2 Värmepump
500 liters acktank
Värmer ca 140 i boyta.
Med beaktande av skadans placering så tror jag att förarbetet är det som knäcker "projekt laga panna"
Jag ser inget större problem i att svetsa långt där inne men att kapa/fixa/förbereda för reparation. Om man inte bara smackar upp en plåt och svetsar runt om så har man gjort en nödreparation som kanske klarar sig en stund men det verkar vara läge för ny/annan panna.
Nästa vecka kanske det dyker upp ett annat läckage.
Kom också ihåg att det är ett klassat tryckkärl vi snackar om.
MVH
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Om nu inte svetsfogen tar så bra..! Kan jag varmt rekommendera Biomatic+20..(Nu även med spaksotning)
Tyvärr ej återförsäljare av den fina pannan Men ändå "Min favvo"....(Nu är det pruttider...)
Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Hej alla
Jag fick ett tips som går att lösa mindre läckor som fuktar inne i eldastaden
men tippset jag fick gällde gjutjärns panna som fått en spricka.
Lösningen var vattenglas som fylls på i systemet vattenglas och som blandar sig med vattnet i pannan.
När sedan vattenglas ihop med luft och värme härdar det till en glas yta
som håller för värmen