Klara uppvärmning vid strömavbrott?

André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Självförsörjande på el blir man inte, Möjligen dom dagar då det är -30° ute då skulle den lilla pannan som Flexifuel länkade till klara mitt elbehov+värme till fullo..

Annars så ska den ju köras mot acktank på t.ex 1000 L o pannan ska gå o ladda på em/kväll så man förbrukar mest el..
Men men de får inte kosta mycket att investera i den pannan då man ändå inte blir självförsörjande o ändå har kvar den fasta avgiften..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
teufel
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av teufel »

Min brännarinstallatör varnade mig för att koppla in reservelaggregat av Jula- eller Clas Ohlson-typ till brännarens styrbox. Även om man gör installationen korrekt, så är huvudproblemet enligt installatören att de flesta aggregat inte lämnar en jämn sinusvåg. Min brännare, EcoTec 20, är tydligen extremt känslig för detta.

Men det måste ju finnas utrustning på marknaden som fixar detta! Det finns ju stora dieselaggregat som driver datahallar, sjukhus, och andra med extremt stora kvalitetskrav på levererad spänning. Någonstans mitt emellan dessa ytterligheter borde det ju finnas något aggregat som levererar en mindre effekt men med en korrekt spänning.
Var i så fall, och vad kostar sådana?

Mvh Patrick
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Mascot har sådana...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Micke C
Stor entusiast!

Inlägg av Micke C »

Växelriktare med sinusvåg finns det många av, låt vara av varierande kvalité. Har sett några aggregat som skall ge sinusvåg, men där växelspänningen ser riktigt ful ut så fort aggregatet belastas. Och det även med rent resistiv last.
Men jag undrar om inte tefuel menade generatorer? Och då tror jag ärligt talat att det är mycket svårare att hitta någon som ger utspänning av någon högre klass till vettiga pengar. Där är väl inte problemet sinusvåg eller inte, utan stora variationer i spänning och frekvens samt hur väl den hanterar olika typer av "besvärliga" belastningar.
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

http://www.swedishenergyagency.se/web/b ... penElement
Test av elverk
Jag tror Vi bilägrae har gjort något test oxå.
Julas lite dyrare verk hade riktigt fin spänning osv
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Skriv svar