Klara uppvärmning vid strömavbrott?

Joones
Stor entusiast!
Inlägg: 184
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 06:57
Ort: Degerfors

Klara uppvärmning vid strömavbrott?

Inlägg av Joones »

Jag har sökt en del i forumet efter lösningar på problemet och hittat några inlägg om allt från UPS till bensindrivna elverk. En hel del intresanta lösningar och en del rena skräckexempel på inkoppling av "nödel" enligt modellen "nöden har ingen lag" eller "nöden är uppfinningarnas moder". En lösning som jag funderar på är eventuellt batteri och omvandlare för cirkulationspumpen. Jag misstänker att den har behov av relativt kontinuerlig drift. (frågan är förståss hur lång tid strömen i ett bilbatteri räcker). Brännaren behöver ju inte köras kontinuerligt men drar en hel del ström vid täningsfasen om jag förstått rätt. Då kanske det är bättre med ett elverk som man kör vid behov.

Vad säger "erfarenheten" några a er här inne har ju varit med om några strömavbrott och har en del praktisk erfarenhet.

Tänker jag fel? är det bättre att köra både pump och brännare på elverk eller bilbatteri och omvandlare. (kanske ska man snarare välja ett "husvagnsbatteri").

Rörsystemet i mitt hus är gissar jag är byggt för självcirkulation, det är rejält grova rör ca 3cm i diameter (eller mer). Cirkulationspumpen bromsar väl en del om den står stilla men kasnke klara jag mig hjälpligt på självcirkulation i nödfall.

Vilken typ av elverk behöver jag skaffa. Kräver min brännare perfekt sinusvåg eller räcker det med ett biligt elverk från Jula eller Rusta?

En Viking Bio är väll knappast "rocket science" men det sitter ju trots allt ett kretskort och en del elektronik i den. Gissningsvis så sitter det en "nätdel" som transfomerar om till lägre späning och kanske rent av likriktar strömmen så en viss chans kanske det finns att den kan klara "fulel" från ett "china elverk" (kanske i kombination av ett extra överspänningsskydd).
:?: :roll:
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Inlägg av Becker »

Med en inverter / omvandlare som lämnar fyrkantvåg eller modifierad sinusvåg kan man förstöra elektronik.... Men det vet man inte förrän efteråt :?
Jag skulle satsa på en dyrare omvandlare som ger ren sinusvåg, samma som du har i väggen hemma.
Det samma verkar också gälla för elverk. Ibland ser man i annonser "Ej lämplig för känslig elektronik". Jag skulle inte chansa... kan bli dyrt. :roll:
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Joones
Stor entusiast!
Inlägg: 184
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 06:57
Ort: Degerfors

Inlägg av Joones »

Jo jag har ju funterat en del runt just olämpligheten med fyrkantsvågen och det är väl det som gör mig tveksam.

Men hur skulle det fungera med typ ett elverk som detta?

http://www.jula.se/e-Sales/esa/default. ... 0EQ=740029

Det påstås ju vara lämpligt även för elektronik och trots allt en del tusenlappar billigare än motsvarande honda elverk.
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
Håkan S
Lärjunge!
Inlägg: 322
Blev medlem: tis 21 feb, 2006 12:12
Ort: Kungälv

Inlägg av Håkan S »

Jag är tråkit nog hårt drabbad av strömavbrott, bor på landsbyggden. Min lösning så här långt är att ha ett tort nödföråd av ved och helt enkelt svänga ut brännaren och köra en brasa om strömmen är borta mer än ca 12 timmar. Kortare tid än 12 timmar håller huset sig vart även på vintern. Genom viss självcirkulation får jag två någolunda varma element i huset utan cirkulationspumpen och det + att murstocken är varm räcker för att det skall bli drägligt varmt. Större problem är avsaknande av vatten så jag funderar ändå på ett bensindrivet reservelverk för vattenpumpen och frysen. Bäst hade varit om elverket kunde gräva ned kabel istället för luftledningarna men det lär dröja trots deras saftiga räkningar för nätkostnaderna. Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Samma problem här med återkommande strömavbrott.

Jag har bensindrivet elverk 2 kW.
Vattenpumpen är en Wilo silentmaster, märkt 1,09 kW-5,4 A.
Startströmen på pumpen är för hög så elverket löser ut säkringen.
Kolla noga hur kraftigt elverk som krävs beroende på vattenpumpen.

Tidigare i annat hus har jag haft Batteribackup med omformare (650 W) för värmeanläggningen som gick på automatiskt vid strömbortfall.
Hade ett truckbatteri (STORT) det räckte säkert ett dygn med endast cikpump och shuntautomatik men om jag eldade samtidigt så gjorde pannans fläkt och laddpump att det bara klarade sig 3-4 timmar.

Min nuvarande backup är vedspis i köket, braskamin i vardagsrummet och gasolkamin i källaren.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Vattenpumpens motor har jag lärt mig har 6* märkströmmen i startström och det kan ju förklara en del.

Om man tar t.ex. en Janfire NH (som jag ju känner till) kan man ställa den i "Manuell Start" vilket gör att den inte använder el-spiralen, inte skrapar askan och alltid har underhållseldning. Man kan då starta den med lite tändvätska eller om man hinner (och den är varm) kan man slå på reservströmmen och låta den köra vidare.

Detta gör att det är motorerna som drar mest, externmotorn som är den "stora" är en 250W motor, räknar vi då 6* blir det 1500W kortvarigt, doseringsmotorn drar runt 60W när den kör och elektroniken inkl. fläkten drar som mest 25W.

Summan blir att man ska ha en elförsörjning som kan ge runt 1600W kortvarigt och man ska räkna med att hela rubbet drar runt 40-45W i snitt.

Med en effektivitet på 80% i invertern (om man använder en sådan) skulle detta bli till en belastning på ett 12V batteri på runt 4,5A, ett 210Ah borde alltså ta slut på 46 timmar, ett 60Ah (fritidsbatteri) borde teoretisk hålla 13 timmar.

Till detta ska man nog lägga cirkulationspumpen, i mitt fall 43W vilket ger runt halva drifttiden.

Så som jag ser det ville den "optimala" backup bestå av en gräsklipparemotor(?) som driver en bilgenerator som i sin tur laddar ett stort batteri (210Ah?), man starta motorn varje dygn som e-off inte klarar att uppfylla sitt avtal och låter den köra till batteriet är laddad, dvs. runt (med en 50A generator) 6-7 timmar.

Fast den ultimative backup ville vara en ångmaskin med pellet som bränsle...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Micke C
Stor entusiast!
Inlägg: 188
Blev medlem: sön 10 sep, 2006 09:41
Ort: Grillby

Inlägg av Micke C »

Har också funderat lite angående reservkraft för att klara strömavbrott.
Min åsikt är att det enda rätta är att skaffa ett schysst bensin eller diesel elverk. Hur än det är så lämpar sig batteribackup bäst för kortare tider. Och strömavbrott som varar några timmar är ju egentligen inget större bekymmer så länge man inte måste duscha/bada just då.

Ett 1-fas elverk på 2-3kW skulle kunna kopplas in på en av faserna i huset för att klara av tex belysning samtidigt som brännare och cirkulationspump hålls igång. Naturligtvis kopplas elverket via en resrvkraftsomkopplare som skiljer ifrån inkommande matning.

Jag tror heller inte att kostnaden för ett elverk blir så mycket större än växelriktare och batteri som är dimensionerade för längre avbrottstider. Det är också viktigt att komma ihåg att även de bästa batterierna inte håller mer än kanske 8-10 år under idealiska förhållanden.
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4203
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Icecap skrev:Med en effektivitet på 80% i invertern (om man använder en sådan) skulle detta bli till en belastning på ett 12V batteri på runt 4,5A, ett 210Ah borde alltså ta slut på 46 timmar, ett 60Ah (fritidsbatteri) borde teoretisk hålla 13 timmar.
Du glömde en ytterligare parameter, nämnligen den att om man inte vill köpa nya batterier varje gång som man har elavbrott så skall de aldrig urladdas för mycket (lågt). Exakt hur låg kommer jag inte ihåg på rakhand (siffror finns hemma i en tidskrift någonstans) men om man räknar på att man "bara" kan använda 50% av de 60Ah som finns i ett vanligt fritidsbatteri så är man nog relativt nära sanningen.

Någon som har de rätta uppgifterna....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Enl. de erfarenheter jag har av invertare kan de köra skapligt lång tid om man har jämn belastning på dom, om det kommer toppar "knäar" batteriet och då slår underspänningsskyddet till.

Så till en pelletsbrännare är det runt 50-60% av batteriets kapacitet som kan räknas som användbar.

Man ska självklart också ha en bra laddare som ser till att batteriet är piggt när det skiter sig.

Så sammantaget vill en dieselgenerator på minst 1600W nog vara grejen, finns den med autostart och automatisk omkoppling vore det ju guld.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Micke C
Stor entusiast!
Inlägg: 188
Blev medlem: sön 10 sep, 2006 09:41
Ort: Grillby

Inlägg av Micke C »

Roli skrev: Du glömde en ytterligare parameter, nämnligen den att om man inte vill köpa nya batterier varje gång som man har elavbrott så skall de aldrig urladdas för mycket (lågt). Exakt hur låg kommer jag inte ihåg på rakhand (siffror finns hemma i en tidskrift någonstans) men om man räknar på att man "bara" kan använda 50% av de 60Ah som finns i ett vanligt fritidsbatteri så är man nog relativt nära sanningen.

Någon som har de rätta uppgifterna....
Då jag själv jobbar med reservkraftsanläggningar och batterier borde jag svara. Kom bara ihåg att "mina" applikationer skiljer sig något från denna.

Batteriets kapacitet i Ah är (i europa) angiven vid en urladdning om konstant ström vid 10h urladdning vid 20°C ner till 1,8V/cell. Om urladdning sker under kortare tid, tex 2,5h = 1/4 av 10h, blir inte batteriets kapacitet mindre 4x10h strömmen.
Alltså kan ett batteri på 210Ah laddas ur med 20,1A i 10h, men inte med 20,1*4=80,4A i 2,5 timmar. Hur mycket kapaciteten sjunker beror på typ av batteri, men jag kan tänka mig att det kanske handlar om runt 50-60A urladdningsström för ett fritidsbatteri enligt detta exempel. Urladdning under längre tid än 10h ger vanligtvis inte mer kapacitet. Högre temperatur än 20°C ökar batteriets kapacitet, lägre temperatur minskar kapaciteten. Seriösa batteritillverkare har sådana urladdningsdata i databladen.

Sedan är det så att batteriet tappar kapacitet över tiden. Batteriet anses förbrukat när det har 80% av sin ursprungliga kapacitet.

Noterbart är också som Icecap påpekade att batteriet "knäar" vid belastningstoppar. Det är dock inte samma sak som att ladda ur Ah, men det påverkar ändå tillgängling tid. Exempelvis kan man tänka sig att en motorstart eller brännarens tändelement gör att växelriktaren går ner pga låg batterispänning.

För att man skall kunna utnyttja batteriets fulla kapacitet är det förståss en förutsättning att det är fullt uppladdat. Beroende på laddningsteknik och kapacitet på laddare kan det ta från 8-10h upp till flera dagar efter en urladdning.

Allt går att räkna på om parametrarna finns eller åtminstone kan antagas. Men antagandet att endast 50-60% av batteriets kapacitet kan utnyttjas tycker jag låter rimligt.
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Verkligen bra beskrivet.
Du sätter siffror på det jag hade känslan av och nu förstår jag lite mer vad som hände med min batteribackup.

Appropå djupurladdning av ett vanligt bil/fritids-batteri.
Är det skitdåligt för batteriet om det händer en eller två ggr att det blir helt urdraget? typ om det händer en gång = ingen fara eller tar det stryk första riktiga djupurladdningen?

Har för mig att om vätskan i batteriet är grumsig så är det tecken på att det blivit djupurladdat och därmed oåterkalligen kaputt?

mvh/Rayyan
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Håkan S
Lärjunge!
Inlägg: 322
Blev medlem: tis 21 feb, 2006 12:12
Ort: Kungälv

Inlägg av Håkan S »

En faktor till när det gäller batteri är att det bildas knallgas vid stark urladdning samt återladdningen. Råkade en gång spränga ett batteri i luften när jag klantade mig och hade för bråttom så att jag åstadkom en gnista när jag kopplade från laddaren. Var väl medveten om riskerna och hur göra, men ibland handlar man först och tänker sedan. Fick syra i ögonen så det var lagom roligt, gäller att hitta ögonduchen snabbt i det läget. Men en profsig laddstation skall ha rätt ventilation och ögonduch. Jag vill i alla fall efter den betan inte ha batteriet i källaren. Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Micke C
Stor entusiast!
Inlägg: 188
Blev medlem: sön 10 sep, 2006 09:41
Ort: Grillby

Inlägg av Micke C »

Djupurladdning är alltid skadligt för ett blybatteri. Det bästa du kan göra om det inträffar är att direkt ladda upp det med en låg ström. Det får absolut inte stå urladdat under en längre tid!
Förutom att tillgänglig kapacitet minskar finns det också risk för polvändning av enstaka celler i batteriet.
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Ska man hålla värmen så är inte miljöskadliga blyackar något alternativ.

Hur vore det med en liten braskamin av sommarstugemodell som förses med hjul och vid behov kopplas via ett flexrör till pelletsbrännarhålet i pannan. Äntligen skulle braskaminens verkningssätt "90% ut i skorstenen" vara till nytta och sommarstugeägaren bli befriad från sin rökstinkande plåtburk som ändå aldrig gick att elda i.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Skaffa en gasolkamin. Gasolen innehåller ca 12 kWh/kg. Ingen skorsten behövs. Normal ventilation i en villa är mer än väl.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Skriv svar