Roli skrev:
Du glömde en ytterligare parameter, nämnligen den att om man inte vill köpa nya batterier varje gång som man har elavbrott så skall de aldrig urladdas för mycket (lågt). Exakt hur låg kommer jag inte ihåg på rakhand (siffror finns hemma i en tidskrift någonstans) men om man räknar på att man "bara" kan använda 50% av de 60Ah som finns i ett vanligt fritidsbatteri så är man nog relativt nära sanningen.
Någon som har de rätta uppgifterna....
Då jag själv jobbar med reservkraftsanläggningar och batterier borde jag svara. Kom bara ihåg att "mina" applikationer skiljer sig något från denna.
Batteriets kapacitet i Ah är (i europa) angiven vid en urladdning om konstant ström vid 10h urladdning vid 20°C ner till 1,8V/cell. Om urladdning sker under kortare tid, tex 2,5h = 1/4 av 10h, blir inte batteriets kapacitet mindre 4x10h strömmen.
Alltså kan ett batteri på 210Ah laddas ur med 20,1A i 10h, men inte med 20,1*4=80,4A i 2,5 timmar. Hur mycket kapaciteten sjunker beror på typ av batteri, men jag kan tänka mig att det kanske handlar om runt 50-60A urladdningsström för ett fritidsbatteri enligt detta exempel. Urladdning under längre tid än 10h ger vanligtvis inte mer kapacitet. Högre temperatur än 20°C ökar batteriets kapacitet, lägre temperatur minskar kapaciteten. Seriösa batteritillverkare har sådana urladdningsdata i databladen.
Sedan är det så att batteriet tappar kapacitet över tiden. Batteriet anses förbrukat när det har 80% av sin ursprungliga kapacitet.
Noterbart är också som Icecap påpekade att batteriet "knäar" vid belastningstoppar. Det är dock inte samma sak som att ladda ur Ah, men det påverkar ändå tillgängling tid. Exempelvis kan man tänka sig att en motorstart eller brännarens tändelement gör att växelriktaren går ner pga låg batterispänning.
För att man skall kunna utnyttja batteriets fulla kapacitet är det förståss en förutsättning att det är fullt uppladdat. Beroende på laddningsteknik och kapacitet på laddare kan det ta från 8-10h upp till flera dagar efter en urladdning.
Allt går att räkna på om parametrarna finns eller åtminstone kan antagas. Men antagandet att endast 50-60% av batteriets kapacitet kan utnyttjas tycker jag låter rimligt.
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP