GammelMan skrev:Finns inga bafflar eller såna nymodigheter på gammel Albin
Enligt Pellets tekniks program så gick pannan på 27KW från början, nu efter att jag ställt ner den så går den på 17KW.
Hur man får ut 27KW från en PX 21 som ger 20KW är ju en gåta, men den ger mindre nu i alla fall.
Testade nu att köra den ännu lägre, ca11KW, rökgas då på 250-270.
Men det känns som lite lågt med 11 KW.
Kommer nog att byta panna men det ligger nog åtminstone 1 år framåt.
Om möjligt, kan du inte kapa till en 5-6mm plåt som passar i pannan och lägga den på en ram med 4 st ben så att den kommer upp en bit? Efter det så kapar du bara ur plåten efter behov så att draget ej blir för dåligt.
Parca Norah 3000 -86
Janfire Flex-a -04
Acktank 500/120 l
Egentillverkat veckoförråd - 16 säckar
Dragbegränsare KW 012
Automix 20
1 Plan med källare fr. 1967 113+113m2
Decson skrev:
Satte en stektermometer precis bredvid pannan, har ca 2m vågrätt rör mellan panna och skorsten, i det sitter den. När väggarna och alla rör i pannan är avskrapade visar termometern ca 80grader, i toppen vet jag inte.
Hur kan det vara så kallt för mig? Kan det finnas nå invändiga spjäll i pannan som är "för stängda"?
Har du stektermometern inne i röret eller utanpå, var lite luddigt skrivet.
En villa från 1953 på ca 100m2 + källare på 50m2 och garage på 50m2.
Värms av en Focus PE20 med en Janfire Flex-A.
Hur ser Albin pannan ut. Jag antar det är något sorts kombipanna.
Är det separat del för oljebrännaren. Finns säkert någon som har likadan panna och har några bra tips.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Decson skrev:
Satte en stektermometer precis bredvid pannan, har ca 2m vågrätt rör mellan panna och skorsten, i det sitter den. När väggarna och alla rör i pannan är avskrapade visar termometern ca 80grader, i toppen vet jag inte.
Hur kan det vara så kallt för mig? Kan det finnas nå invändiga spjäll i pannan som är "för stängda"?
Har du stektermometern inne i röret eller utanpå, var lite luddigt skrivet.
Jag har ett avstånd på ca 2m mellan skorsten och panna, i rökkanalen därimellan sitter ett spjäll precis bredvid pannan, vid det spjället fanns det ett litet hål som jag stoppade in termometern i. Så termometern sitter givetvis i röret ca 2dm bredvid pannan.
Tror att pannan ursprungligen är en oljepanna med pelletsbrännaren monterad på luckan.
Hoppas det är lugnt för trådstartarn att jag skriver om mitt problem i hans tråd, gäller ju iaf samma ämne fast omvänt.
Mvh David
Ctc 265 -89 oanvänd, uppvärmd av extern elpatron..
Decson skrev:Fan vilken värme du fick ut =) iofs tycker jag alla får höga rökgastemper.
nysotat här är ca 80grader och stiger sedan till 130 när det är hög tid att skrapa ur kanalerna. Men jag vet inte nå om våra grejer, kliar mig mest i huvudet när jag går ner dit.
Hos mig så får jag lägre rökgastemp när spjället öppnas fult och dragluckan stängs....Högre flöde men kallar rökgas...
Normalt eldande med motdrags lucka och spjället något stäng så är rökgas tempen högre men mindre flöde antar jag?
//Martin
CTC 265B Honeywell Aqua controll 210(Åter satt i bruk efter många års avstängning) Olja idag förbrukning 4kbm/år. Roslagsbrännare installerad! KW SID 012 dragbegänsare.
Nu har jag sänkt tempen till ca 290-300 grader.
En lite bättre sotning av pannan där rökgasen går upp till själva rökröret gjorde att jag fick ner det lite till
Upptäckte att det var nåt tjärliknande som satt fast så f-bannat där, nån som kan tipsa om hur man får bort det ?
En villa från 1953 på ca 100m2 + källare på 50m2 och garage på 50m2.
Värms av en Focus PE20 med en Janfire Flex-A.
Tjäran kallas för blanksot och brukar bli till om man har för lite luft i eldningen eller för liten effekt så att rökgastempen blir låg.
Du har ju tvärtom för hög rökgastemperatur så det verkar konstigt.
Normalt brukar tjäran gå bort själv om man eldar på normalt med rätt inställningar.
Undrar hur din panna ser ut egentligen. Går röken ut nedåt från brännaren och ut på baksidan av pannan som det gör på en del andra Albin. Är det en panna med lucka för att elda ved också eller är det bara avsett för olja?
En del kombi- eller vedpannor av äldre typ hade visst någon sorts förbigångsspjäll som man öppnade när man tände veden tills draget kom igång. Sedan stängde man det spjället och röken gick en längre väg.
Kan de vara något sådant som står öppet eftersom du samtidigt får tjära i pannan och hög rökgastemperatur?
Mäter du temperaturen i skorstenen?
Har du hög bränsleåtgång/låg effekt från pannan?
Misstänker skarpt att CO brinner i skorstenen och gasen bildar tjära i pannutrymmet.
Skall nog se efter luft och se efter om du kan förbättra luft/bränsleblandningen eller få bränslet att stanna i panndelen.
Undrar om det är samma panna som HRW här på forumet har. Den modellen hette 20F och din 20A.
Att det sitter tegel i förbränningsutrymmet betyder väl att det är till för vedeldning. För pellets borde man väl ha alla värmeupptagande ytor rena.
Inte så konstigt att det blir hög rökgastemperatur då.
Du får ringa eller skicka majl till Kalix Pannprodukter och höra närmare efter. Om inte brännaren är för långt inskjuten så kanske det går att ta bort teglet. Det ska väl helst vara 40 cm mellan brännarrör och bakvägg i pannan.
Nu förstår jag inte, stektermometer bredvid pannan....var då?
Har du möjligen satt den efter en dragbegränsare?
I sådana fall blir rökgaserna utspädda med rumsluft, vilket skulle förklara din extremt låga temp.
Efter att sotaren stängde utgående spjället lite har jag 125grader ut till skorsten, gjorde en liten paintskiss för att visa ungefär hur det ser ut =)
Sotaren sa att spjället jag satt termometern vid kan bytas ut mot en dragbegränsare som inte finns idag.
Blev det förståeligt?
Edit: Direktcitering borttaget. / Roli moderator
Mvh David
Ctc 265 -89 oanvänd, uppvärmd av extern elpatron..
Nu börjar detr bli bättre rökgastemp Decson! .Du vet det nog redan men jag nämner det ändå att rök.gastempens rätta mätning är när brännaren precis stannar...
Mvh ...
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers