Vad är ett rimligt pris för en komplett anläggning?

matrix
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 07 nov, 2006 22:35

Vad är ett rimligt pris för en komplett anläggning?

Inlägg av matrix »

Hej

Jag har efter tredje säsongen med min oljepanna och eurofire brännare bestämt mig för att det inte kommer att bli en till... jag kollar nu på alternativ men tycker att det är svårt att få ett begrepp om vilka prisnivåer det handlar om. Frugan röstar för bergvärme, vilket alla andra i området givitvis också har :roll:

Jag skulle nu behöva veta vad man i runda slängar kan tänka sig behöva och ungefär vad man skall tro att det kan kosta om man vill ha en väl fungerande pelletspanna.

Huset är ca 200 kvadrat i fint blåbetong. Vi är fem i familjen som brukar ganska mycket varmvatten och gillar en inomhustemperatur på ca 20 grader. Jag antar att jag behöver nedanstående prylar:

pelletspanna
bulkförråd modell stort (pannrummet är stort)
matarskruv
varmvattenberedare
insatsrör till en 13 meter skorsten

Det kanske skall tilläggas att jag inte är särskillt händig och att jag vill ha en anläggning som jag bara behöver "spaksota" och tömma askbehållaren 1 gång i månaden eller så.

Om det är någon som skulle kunna uppskatta vad detta skulle kosta att få enstallerat och klart vore jag mycket tacksam, jag förstår att det blir ganska mycket mellan tummen och pekfingret men jag behöver något att vifta med när bergborraren kommer i veckan för lämna offert.

Tack på förhand
/Oskar
Parka norah 3000 (1987) med Eurofire pelletsbrännare.
bamyl
Stor entusiast!
Inlägg: 237
Blev medlem: ons 16 mar, 2005 10:03

Inlägg av bamyl »

Jadu....Bergvärme vs. Pellets.
Eftersom frugan din vill ha bergvärme, har du väl redan förlorat? ;)

Det jag skulle kika på först är ventilationen.
Har du självdrag, så måste du räkna in mekanisk ventilation i berg-värmepriset. Jag skulle aldrig rekommendera någon att installera bergvärme i ett självdragshus som haft panna innan.
Det är dålig ventilation inomhus som till 99% ger fuktskador på vinden.

Det andra jag skulle kika på, var om du har enrörs-system, eller ett nyare lågtempererat system. Det äldre systemet kan omöjligt kombineras med värmepump. Då framledningstemperaturen överstiger den högsta ekonomiska pumptemperaturen.
(Skumt skrivet, men VP har bäst verkningsgrad när den inte gör så himla varmt vatten...)

Så har du ett gammalt system, måste du lägga på pris för nya radiatorer och rördragning på värmepumpens pris.


Men om det mot förmodan skulle bli Pellets, så ligger väl en komplett anläggning på ca 100.000-130.000 lite beroende på vad som skall göras med skorsten, rördragning, acctank och bulkförråd och så.

Ju mer du gör själv desto billigare blir det.
Sen finns det en uppsjö med bra pannor...helautomatiska med automatisk ekonomisotning och uraskning. Bara en fråga om prisklass.

Mvh
Bamyl
  • Södermanlands Län, 250 m2
  • Ecotec Econom, Laddomat 21
  • Effecta 750BBS, Enrörssystem
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Går att få en värmepump att fungera med enrörsystem också, om man kompletterar med en eller flera fläktkonventorer på lämpliga ställen.

Själv är jag dock lite kritisk mot det, något säger mig att den som stänger dörren till sitt sovrum på natten, kan få det rätt kallt därinne på vintern. Då fläktkonvektorn värmer luften utanför den stängda dörren och elementet har alldeles för låg temp för att klara värma upp själv.

Nu är det väl iofsig så att de flesta tycker om att sova i lägre rumstemperatur, men det kan bli en REJÄL skillnad.

Säg att det är -10grader, radiatorkretsen skulle kräva 55graders framledningstemp för att hålla rätt temperatur i alla rummen på slingan, framledningstempen är istället 38grader.

Kan bli rätt kyligt i det rum man stänger dörren till.....

Så, skall man ha ett VÄL fungerande värmesystem, måste radiatorerna vara STORA på ett enrörsystem om det skall funka med lågtemp, å så byggdes inte de systemen.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
stingray
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tis 04 dec, 2007 20:42

Inlägg av stingray »

Vad menar du med att äldre systremet omöjligt kan kombineras med värmepump? Farsan har ett hus från 1921 med värmepump sen 25 år, funkar väldigt bra, grannar som har hus från -40 talet som också har borrat säger att det funkar hur bra som helst hos dem också.

Ingen av dem har heller gjort något åt ventilationen ochingen av dem har några fuktproblem.
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

stingray skrev:Vad menar du med att äldre systremet omöjligt kan kombineras med värmepump? Farsan har ett hus från 1921 med värmepump sen 25 år, funkar väldigt bra, grannar som har hus från -40 talet som också har borrat säger att det funkar hur bra som helst hos dem också.

Ingen av dem har heller gjort något åt ventilationen ochingen av dem har några fuktproblem.
Ja det går bra att köra värmepump på äldre lågtemp system.Men har man ett högtemp system,en rör system så fungerar det inte bra.
En värmepump skall jobba med låga framlednings temperaturer.Ökar man framlednings temp så sjunker Cop.
Har man ett rörsystem så skulle jag valt en pelletspanna.

Ang fläktkonvektor så har jag en sådan i tvättstugan.Den låter faktiskt en hel del.Ingen jag skulle vilja ha i boendeplanet
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
matrix
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 07 nov, 2006 22:35

Inlägg av matrix »

Hej

Tack för svaren.

Jag glömde att skriva med att vi redan har mekanisk frånluft eftersom det fanns en del radon i huset pga blåbetongen, huset är också dränerat så jag tror inte att vi får några fuktproblem om man skulle byta till någon värmepump.

Håller ni andra med om att man nog får räkna med en kostnad omkring 100 -130 tusen för ett komplett pelletslösning?
Parka norah 3000 (1987) med Eurofire pelletsbrännare.
Dempan
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 05 dec, 2008 13:55
Ort: Maaalmö ugh

Inlägg av Dempan »

Min kostade ca 2.3 milj, men då fick jag med hus o lite annat lull lull :lol:
Hus från -46, 98 m² boy (20°), 50 m² källare (18°)
Isolering: Nja, tretex räknas det?
Panna:Biosol 2004
Brännare:Pellex 2002
På gavel:Ariterm 48 rör 2008
Styrning:Termomatic CBJ (inkopplad)
Eldar pellets: Som fan
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

matrix skrev:Hej

Håller ni andra med om att man nog får räkna med en kostnad omkring 100 -130 tusen för ett komplett pelletslösning?
Ja man hamnar nog där om man skall ha bulk och en fin pellets panna.
Om du inte har ett högtemp system finns ingen anledning att välja pellets som jag ser det.Priserna på pellets har blivit för höga
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Håller med...För elen blir bara billigare för vart år som går... :roll:

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

ronald skrev:Håller med...För elen blir bara billigare för vart år som går... :roll:

Mvh
Nej men värmepumparna får bättre och bättre verkningsgrad.
Man hamnar väl runt 35-40öre kWh med värmepump det slår ingen pellets panna.Desutom slipper du sotningar o dylikt
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Ventilationen är ju löst.. :wink:

Det som framför allt är viktigt är
Hur hög framledningstemp behövs då det är som kallast?? (ej över 50° för bergvärme)
Det funkar snarare bättre med bergvärme i riktigt gamla hus, Det är hus för oljepannor som radiatorerna var små med hög framledningstem..
Men det går ju lösa genom att kompletera med nya större o flytta om ur befintliga så man får ut högre effekt ur lägre temp..l

Hur hög förbrukning har du el hur många ton pellets har det gått??

Då du har en skorsten på 13 meter som behöver slang o du inte kan göra det själv får du räkna med 20-25000:- för skorsten..

Lämplig panna Biomatic 20+ som nu har spaksotning samt askkomprimering i asklådan så den rymme aska från 2,3-2,5 ton, Panna med shuntstyrning ca 55000:-

Bulkförråd med skruv även där 20-25000:- inkl momntering..

Montering ca 25000:-

Elberedare behöver du inte men går iof köpa en beg på blocket o köra i serie med pannan så du kan stänga pannan på sommaren, Ca 2-3000:- för en hyfsat ny..

Så totalt är du nog kring 120-130000:- innan det är klart så summan är nog rätt likvärdig med VP men driften är billigare på vp om ni inte behöver så hög framledningstemp samt att den dimensioneras för att klara i det närmaste 100% utan tillskottsel..

Då ni har hem VP killen för offert, Säg att ni vill ha 22° inne (många säger lägre men har högre vilket gör att pumpen blir för liten)
Effekten på pumpen ska vara vid 0/50° så med erat hus en pump som ger 10 kW vid 50° (200 m2 x 50 W/m2 = 10000W/10 kW)
Har ni stort vv behov ska ni köpa pump med extern vv beredare på 300 L (200/300 som har 300 beredarvolym o 200 l som pumpen jobbar mot)
Även en volymförstoringstank på 200 l bör ni ha då den dimensioneras för istort 100% täckningsgrad så pumpen får förre start/stopp samt längre gångtider..

Borrhålet kan ni även be att dom tar till 20 meter extra för även det bättrar på verkningsgraden genom att borrhålet är varmare, Helst aldrig minus ur hålet..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
matrix
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 07 nov, 2006 22:35

Inlägg av matrix »

Hej

Nu har vp killen vart här och kollat lite, han hade med sig lite siffror och det ser ut som att driftkostnaden skulle bli ganska låg.

Vi gör av med pellets för ca 20 000/år och då tillkommer en del sotning. Med driften av vp´n skulle man hamna på ca 10 000/år.

Han skulle ordna en slutlig offert där kostnaden fanns med, han ville inte säga något ca pris innan dess. Jag tycker att det låter lockande att slippa allt pyssel som pelletsen drar med sig, det är ju ändå ganska stora volymer man handskas med och priset vet man ju inte vart det kommer att hamna i framtiden. Det kan man iofs säga om elen också när man tänker efter...

Tack för all hjälp med dom ungefärliga priserna på pellets-prylarna det är till stor hjälp.
Parka norah 3000 (1987) med Eurofire pelletsbrännare.
fremar
Stor entusiast!
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 25 mar, 2008 21:47
Ort: Töcksfors, Värmland

Inlägg av fremar »

Man kan väl med stor säkerhet säga att priserna inte kommer att bli lägre på el. Kan ju anta att det blir mer och mer avgifter med skatter och miljöavgifter på det. Å andra sidan så blir säkert inte pelletsen billigare heller.
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Handöl Carl-Gustaf murspis i vardagsrummet.
Hus: 117m² + 117m² källare. Byggt 1975.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Andreas Hansson skrev: Man hamnar väl runt 35-45 öre kWh med värmepump
Alldeles riktigt Andreas! ville helt enkelt "hotta upp" tråden lite... :P

Själv så är jag en biomatic +20 fantast det blir mitt val när min panna rasar..men Ctc är ju Ctc evighetsmaskiner?....

Sen så är jag övertygad om att elen kommer snart landa på 2 kr kWh inom en snar framtid för kom ihåg att elbolagen skall ju gå med vinst varje år :wink: ....Och pellen följer snällt med förstås i dess ledband..

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Borde väl kanske starta en ny tråd om detta men tar det här då det ändå diskuteras..

Med ett nybygge o golvvärme som har ett behov av 20000 kWh/år för värme/vv så är det inga problem med rätt dimesionerad vp att få årscop 4 vilket då gör 5000 kWh/år, Med pellets så krävs det 5 ton/år..
Då kommer kostnaderna att va lika om pelletsen kostar 2300:-/ton o elen 2,50:-/kWh för man ska ju räkna in sotningsavgifter o brandskyddskontroll avgifterna oxå som för min del ligger på ca 1300:-/år med 2 ggr/år sotning á 430:- ´brandskyddskontroll 840:- vartannat år..

Även om elen kommer att stiga till 2,50:-/kWh vem tror pelletsen kommer ligga/gå ner till 2300:-/ton då ?
Inte jag iaf den kommer att följa med o va lite billigare så att det inte bär sej med direktel men för att komma ner på vp driftskostnader med cop 3 skulle pelletsen ha kostat 1200:-/ton idag, För min del med 2 sotningar/år+kontrollen gör det 6,5 öre/kWh om man slår ut det på 20000 kWh/år.. Det va jämförelsen med cop 3 o med ett cop på 4 (riktigt lågtemp/golvvärme) så får inte pelletsen kosta mer än 780:-/ton :shock:
Nu jämförde jag med elpriset på senaste räkningen..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar