Jag har efter tredje säsongen med min oljepanna och eurofire brännare bestämt mig för att det inte kommer att bli en till... jag kollar nu på alternativ men tycker att det är svårt att få ett begrepp om vilka prisnivåer det handlar om. Frugan röstar för bergvärme, vilket alla andra i området givitvis också har

Jag skulle nu behöva veta vad man i runda slängar kan tänka sig behöva och ungefär vad man skall tro att det kan kosta om man vill ha en väl fungerande pelletspanna.
Huset är ca 200 kvadrat i fint blåbetong. Vi är fem i familjen som brukar ganska mycket varmvatten och gillar en inomhustemperatur på ca 20 grader. Jag antar att jag behöver nedanstående prylar:
pelletspanna
bulkförråd modell stort (pannrummet är stort)
matarskruv
varmvattenberedare
insatsrör till en 13 meter skorsten
Det kanske skall tilläggas att jag inte är särskillt händig och att jag vill ha en anläggning som jag bara behöver "spaksota" och tömma askbehållaren 1 gång i månaden eller så.
Om det är någon som skulle kunna uppskatta vad detta skulle kosta att få enstallerat och klart vore jag mycket tacksam, jag förstår att det blir ganska mycket mellan tummen och pekfingret men jag behöver något att vifta med när bergborraren kommer i veckan för lämna offert.
Tack på förhand
/Oskar