kartlägga mitt system

André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Där ser man vad man kan hitta, Tror inte förbrukningen blir lägre av en fladdermus i brännaren direkt.. :lol:

Tja en motivering till att skaffa shuntstyrning är jämnare innetemp + att man får billigare uppvärmning, Du tjänar in den på ca 1 år.. :wink:

Nja bara för att det står "laddomat" så behöver det inte finnas, I erat fall så menar dom nog bara att det är pumpen för jag har inte förståt det som att någon termiskventil/laddomat finns..
Här ser du hur det ser ut med en laddomat/termiskventil http://www.termoventiler.se/default.asp ... 3&u2_ID=15
När pannan är kall o pumpen börjar gå kommer inget vatten att gå från acktank till panna före pannan kommit upp i temp, Det pumpas bara runt i pannan.. När tempen i pannan kommit upp i 70/80° så börjar ventilen blanda in kallt vatten från acktanken i det varma som cirkulerar runt i pannan, Detta för att inte kallt vatten ska gå in direkt i pannbotten o kyla rökgaserna så dessa kondenserar i pannan o gör att de börjar rosta..

Det är många liter vatten som går ut i skorsten/dygn o om dessa kondenserar inne i pannan blir det blött.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Danne031
Lärjunge!
Inlägg: 360
Blev medlem: tis 14 okt, 2008 21:41
Ort: Bollebygd, 4mil till Göteborg

Inlägg av Danne031 »

Nyttig länk, tack ska läsa på när tid finnes :) Något sådant har ju som sagt inte jag, skulle tro att termostaten+cirkpumpen är ett hemmabygge för att få en ungefärlig likadan effekt. Pumpen startar inte förrän x pann-temp uppnåtts.

Kan du hitta någon shuntstyrning också tro? Kollade på rinkabyrör för prisernas skull ;) men om jag fattar det rätt så har de bara en specifik variant där..
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
lövet
Lärjunge!
Inlägg: 355
Blev medlem: lör 05 mar, 2005 17:07
Ort: Fristad Västra Götaland

Inlägg av lövet »

Kan detta vara något för dej?

http://shop.evr.se/

//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
johan.p
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 04 dec, 2008 16:06
Ort: arkelstorp/skåne

Inlägg av johan.p »

Denna köpte jag för ca 1 månad sen har fungerat klockrent,jag är hur nöjd som helst. :D :D
http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=1643
VB joker 00, VB viking 05,mafa .wipex
storaenso,ca 2,5 m skorsten
LB 1plan,117 m2.
Enrörs sytem
ThermOmatic ERA 10 RS
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Danne031 skrev:Nyttig länk, tack ska läsa på när tid finnes :) Något sådant har ju som sagt inte jag, skulle tro att termostaten+cirkpumpen är ett hemmabygge för att få en ungefärlig likadan effekt. Pumpen startar inte förrän x pann-temp uppnåtts.

Kan du hitta någon shuntstyrning också tro? Kollade på rinkabyrör för prisernas skull ;) men om jag fattar det rätt så har de bara en specifik variant där..
Ja du har ingen laddomat/termiskventil utan som du skriver så styrs bara pumpen av dykrörtermostaten vilket gör att kallt vatten kommer in i pannan vilken kan förkorta livslängden på pannan genom att det blir kondens i pannan..

johan.p länkade till shuntstyrningen du kan köpa, Verkar som termomatic cbj slutat tillverkas :?
Nu är det iof samma styrning..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
lövet
Lärjunge!
Inlägg: 355
Blev medlem: lör 05 mar, 2005 17:07
Ort: Fristad Västra Götaland

Inlägg av lövet »

Länk: http://www.termoventiler.se/ lite mera fakta att läsa.

//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

André skrev: Verkar som termomatic cbj slutat tillverkas :?
Nu är det iof samma styrning..
Nej då, den finns här: http://www.rinkabyror.se/sok.aspx?sokbestnr=2869
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Danne031
Lärjunge!
Inlägg: 360
Blev medlem: tis 14 okt, 2008 21:41
Ort: Bollebygd, 4mil till Göteborg

Inlägg av Danne031 »

Tack alla för länkarna :)

Expanderar lite med mina funderingar..
Vart gör man av askan egentligen? Idag blir ju inte något nämnvärt för mig såklart som bara eldar sporadiskt i öppna spisen, men med pellets måste det bli väldiga mängder?

Också, vad krävs för att kunna börja elda med ved istället för olja? (för att få den att räcka tills varmare tider :p) Är det något man bör veta speciellt eller är det bara att stänga av brännaren och köra på? Fick någonstans någon gång förklarat för mig nåt om en vedbaffel som ska sitta..viktigt? Är det ett måste att ha koll på sin rökgastemp? (dum fråga tror jag..)
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Askan kastar jag ut på snön vid kring 1:a april då är snön borta inom 1 vecka om solen är framme, Annars går det fint att kasta ut den på hösten då själs den ner av regnet o gräset blir grönt o fint..
2 liter/m2 kan du kasta ut men då ska man ha liten tomt el extremt hög förbrukning..

Jag får ca 50 l aska (3 st murar hinkar) från 5 ton pellets (ca 20000 kWh), Slår över från grovisen till en hink som jag stöter mot marken lite så det sätter sej.. så det blir inga större mängder.. :wink:
Tippar man ut en hink i en hög som det regnar på försvinner det nästan..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Danne031
Lärjunge!
Inlägg: 360
Blev medlem: tis 14 okt, 2008 21:41
Ort: Bollebygd, 4mil till Göteborg

Inlägg av Danne031 »

å fasen bra, jag trodde det blev mycket mer :)
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Nä det blir inte så mycket men om man ser hur mycket det är i pannan så blir man lurad för den är väldigt luftig, Det blir ungefär lika mycket aska från ved med samma mängd energi inmatad..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Danne031
Lärjunge!
Inlägg: 360
Blev medlem: tis 14 okt, 2008 21:41
Ort: Bollebygd, 4mil till Göteborg

Inlägg av Danne031 »

åsikter wanted..
Termostaten som styr cirkpumpen som matar tanken från pannan (tror jag?), vad ska den stå på, spelar det stor roll? Jag föreställer mig att den funkar som 'vakt' för lägsta temp tanken ska matas med, eftersom när pannan ligger på 70 grader så tuffar ju pumpen på med termostaten på t.ex 55, så stänger den av pumpen när pannans temp faller.
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Kan tänka mej att det tidigare varit tänkt mest på då solfångarna ger nått o på vintern kört som du gör nu med pannans temp högre än dykrörstermostaten så pumpen går hela tiden på vintern..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Danne031
Lärjunge!
Inlägg: 360
Blev medlem: tis 14 okt, 2008 21:41
Ort: Bollebygd, 4mil till Göteborg

Inlägg av Danne031 »

Ny fundering!

Vart och klämde lite på CTC grejer idag, en av de saker man ställer in är ju efter hur många graders temp-sänkning brännaren ska köra igång. På just den vi klämde på var det default -10, och det var också den absolut vanligaste inställningen tyckte gubben. Så när jag sa att jag hade paneler och ack-tank sa han att då kanske man kunde köra på -15 eller rent av 20 grader innan brännaren går igång..
Rätta mig om jag förstod det fel :)

I alla fall fick det mig att lura lite på min panna nu och hur det funkar. När jag har pannan på runt 70 grader så är det 70 i hela tanken, eller det går från 65-73 grader ner-upp i tanken. Det innebär ju att pannan startar jäkligt ofta och kör väldigt korta stunder. (hur länge kör en pelletsbrännare ungefär?). För att hålla temperaturen så nära konstant som möjligt istället för att låta den falla och sedan värma på.
Nu undrar jag om det förbrukningsmässigt spelar någon roll huruvida brännaren kör liksom, 10*1 minut på en halvtimme, eller 10 minuter och sedan inget på 20 minuter.
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Ctc brännaren är samma som den jag har, Man kan välja om den ska gå med modulerande drift el med ställbar temp som han sa..
Med modulerande drift går den igång när tempen sjunkit 5° på låg effekt om inte det räcker o pannan sjunker ytterliggare 3-4° så ökar effekten ändå mer, Man kan ha 3 effektlägen aktiverade o samma sak sker när pannan börjar bli varm o närma sej börvärdet då sänker den effekten..

Jag kör med acktank med 30° diff men för att det ska funka bra bör du skaffa en laddomat/termiskventil så tanken laddas satsvis, Nu funkar din acktank som volymförstorare..

Hos mej går brännaren minst 2 tim/gång då jag kör brännaren på 15 kW mot 500 l tank, Jag kör med underhållsglöd på vintern men eltändning på sommaren vilket du oxå kan göra då..
T.ex om solen inte orkar värma så startar brännaren automatiskt om tempen går under t.ex 40° så att ni alltid har vv/värme..
Men som sagt för att det ska vara riktigt bra så bör inte pannan innehålla så mycket vatten/max kring 50 liter..

Långa gångtider ger lägst förbrukning då brännarna är ineffektiva vid start/stopp..
Vad vill dom ha för ctc brännaren??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar