Fråga från en nykomling

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
wilbur
Späd planta

Fråga från en nykomling

Inlägg av wilbur »

Hej på er,en nytillkommen pelletseldare här,hittade detta trevliga forum av en slump.

Jag har en px20(??) som är ombyggd till varmluftständning efter diverse strul i början :evil: ...(tackar högre makter för den 4åriga garantin...)

Fråga: mitt chip är märkt 5.2 ,kan jag sätta i den senaste versionen utan att behöva fippla med inställningarna på brännaren?

Kan tillägga att jag har haft de flesta fel som jag tror kan bli på brännaren men nu sysslar den mest med att "poffa" och stocka pellets i fallröret mm,tror dock att det beror mest på att tändelementet varit på väg att gå sönder.

mvh W
Pellx20 installerad -00
Albin villacombi 720
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Hej och välkommen :lol:
Då har vi likadana brännare du och jag. :wink:
Efter tips här,genom denna tråd,så bytte jag processor och det är stor skillnad på tändning,drift och avslut.Nu startar den mycket lugnare och "kyler" ca 10 min efter avlutad eldning.Det betyder att det inte ligger något kvar och koksar när fläkten stannar.Att ställa in brännaren är inte så svårt utan utgå från startdos och sen hur mycket skruven matar vid de olika faserna.Beroende på hur din anläggning ser ut,med skruv och förråd,så går det säkert att fixa :wink:
Här kan du läsa lite först.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=3788
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
wilbur
Späd planta

Inlägg av wilbur »

Tack för det!
Beställde just det senaste chipet!
Pellx20 installerad -00
Albin villacombi 720
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Du har väl instruktionsboken?
http://www.ariterm.se/filer/PX21Anv_SE_080523.pdf
Är inte så stor skillnad mellan PX21 och PellX20 angående inställningar.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
wilbur
Späd planta

Inlägg av wilbur »

Ska prova montera prylarna och sen blir det nog att ta hem installatören och så får han ställa in med hjälp av rökgasmätare osv,det är ju trots allt 7-8år sen det var inställt.
Men prova lite måste jag ju göra :wink:
Pellx20 installerad -00
Albin villacombi 720
wilbur
Späd planta

Inlägg av wilbur »

Uppdatering....har satt i nytt tändelement och justerat ner matningen lite,den gick bra i nästan en vecka,nu när jag kom hem så hade den stannat,bara strömindikationen som lyste,tryckte igång den(fick trycka flera ggr) så startade den men nu går fanskapet bara till c:a 55grader,dvs strax under där den i normala fall ska starta.(pannan var nere på 40grader,har ställt elpatronerna på det)
Tips någon?
Pellx20 installerad -00
Albin villacombi 720
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Har du provat att slå av huvudströmmen/stickproppen?Har du knappen på brännaren på ON,så skall först alla dioder (grön,gul och röd) blinka och därefter skall fläkten gå i ca 7min.Gör den det?Skall simulera att det varit strömavbrott.Om du gör likadant,fast har knappen på off,så skall först de tre dioderna blinka och sen skall bara den gröna lampan blinka sakta,för att vänta på att tempen i pannan är nere i "startposition".Gör den det?
Det som skall starta brännaren är att tempen är låg i pannan samt att potentiometern för värmen är tillräckligt högt uppskruvad.Du får ha en liten mejsel för att kunna få in i hålet på panelen.

Du kör inte för snålt med pellets,så att den stannar för att lågan är för liten?
Pelletseldare sen -00
wilbur
Späd planta

Inlägg av wilbur »

Taxen skrev: Du kör inte för snålt med pellets,så att den stannar för att lågan är för liten?
Nix,har så fin låga så.
Gjorde nyss en vaktmästarreset igen och pepparpeppar....det verkar som att när den "orkar" över 60gr så rullar det på sen,blir inte klok på den.

Den startade och gick så fint tidigare ikv också men som sagt bara mellan 45-55 grader :idea:
Pellx20 installerad -00
Albin villacombi 720
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Vid vilken temp brukar den stanna normalt?Inte pillat på nån termostat?Tempgivaren ok?Har du både hög och låg drift?
Pelletseldare sen -00
wilbur
Späd planta

Inlägg av wilbur »

Taxen skrev:Vid vilken temp brukar den stanna normalt?Inte pillat på nån termostat?Tempgivaren ok?Har du både hög och låg drift?
Den brukar stanna vid 75-80grader,får då intrycket att givaren är hel,japp både låg och högdrift,jaja ska sova på saken... :)
Pellx20 installerad -00
Albin villacombi 720
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

[quote="wilbur"]Uppdatering....har satt i nytt tändelement och justerat ner matningen lite,den gick bra i nästan en vecka,nu när jag kom hem så hade den stannat,bara strömindikationen som lyste,tryckte igång den..//

Hmm..den röda lampan lyste inte?(Driftstop)..Du kör på även låg effekt ser jag..!
Kanske lågan blåste ut...Det är ju storm lite varstans i "Sweden"...
Kan ju vara startdos- matning-blåst...i ett

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Njesper1
Gallringsobjekt

Inlägg av Njesper1 »

Det skulle kunna vara dålig kontakt till givaren. Jag hade snarlika problem med att den ibland inte startade fast tempen sjönk. Mätte då spänning på pol 15-16 (tror jag det var). Den var väldigt fladdigt, men efter en försiktigt justering av kontaktdonet i brännaren blev det stabil tempmätning.
Min brännare är från -02, så jag antar att temp-kontakten har varit urdragen ett antal gånger...
Biomatic+ (analog)
wilbur
Späd planta

Inlägg av wilbur »

Njesper1 skrev:Det skulle kunna vara dålig kontakt till givaren. Jag hade snarlika problem med att den ibland inte startade fast tempen sjönk. Mätte då spänning på pol 15-16 (tror jag det var). Den var väldigt fladdigt, men efter en försiktigt justering av kontaktdonet i brännaren blev det stabil tempmätning.
Min brännare är från -02, så jag antar att temp-kontakten har varit urdragen ett antal gånger...
Det där ska jag kolla,samma nu i em när jag sotade den,då hann pannan sjunka till 55 och den startade,tände fint men gick bara några drag på skruven (i drift,gröna lyste) och sen "kylblåsning" ska fixa kontakten och sen strömbrytaren som verkar lurig den med...

@ ronald:nix ingen röd lampa och den hinner inte till lågfarten när den är kallare än 60,den brukar slå över till låg vid c:a 70-75
Pellx20 installerad -00
Albin villacombi 720
Njesper1
Gallringsobjekt

Inlägg av Njesper1 »

Jag kollade nu och det är mellan pol 15 och 16 som temp-givaren sitter. Det brukar vara ca. 2V likspänning där. Om den fladdrar eller är 0 V kan man prova att försiktigt klämma ihop kontaktstiften där temp-givaren ansluts till brännaren.
Jag fick felet att den ibland la av innan den kom upp i temp eller att den inte ville starta fast tempen var långt under start-temp.
/Jesper
Biomatic+ (analog)
wilbur
Späd planta

Inlägg av wilbur »

Njesper1 skrev:Jag kollade nu och det är mellan pol 15 och 16 som temp-givaren sitter. Det brukar vara ca. 2V likspänning där. Om den fladdrar eller är 0 V kan man prova att försiktigt klämma ihop kontaktstiften där temp-givaren ansluts till brännaren.
Jag fick felet att den ibland la av innan den kom upp i temp eller att den inte ville starta fast tempen var långt under start-temp.
/Jesper
OK bara mäta mellan stiften eller?

nu hade "blinket" slutat igen :evil: pannan på 55grader....börjar bli irriterad nu :x :) slog av strömmen och provar igen...
Pellx20 installerad -00
Albin villacombi 720
Skriv svar