Cirkulationspumps problem

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
abrovink
Späd planta

Cirkulationspumps problem

Inlägg av abrovink »

Huj!
Fick problem med cirkulationspumpen till pannan igår.
Tidigare har man alltid hör när den har snurrat, men igår blev den bara tyst.
Jag har skruvat bort den där lilla luckan i fronten och kollat om den snurrar och det gör den, men det känns som att den snurrar så sakta fast den går på 3:an och det känns inte som att vattnet cirkulerar överhuvudtaget. Ställer jag den på 1:an eller 2:an så snurrar den inte alls.
Är det bara att köpa en ny eller? Verkar också lite smådrygt att tappa ur systemet på 1-1,5m3

Nästa tanke som slog mig är om jag ska passa på att få en laddomat 21 installerad istället. Idag kör jag bara en cirk.pump och en termostat som känner av tempen i pann-toppen samt en manuell kran för att stänga mellan pannan och tankarna efter eldning.

Fungerar laddomat 21 med vilken panna som helst? Min är en "noname" panna på 50kw och det som oroar mig lite är om laddomat 21 hinner med att kyla pannan tillräckligt för att den inte ska gå i kok. Har ingen erfarenhet av andra pannor, men det känns som att den här pannan är lite knepig. Jag har idag termostaten på ca 70-75 grader i toppen och då börjar cirkpumpen gå på 3:an för att hinna kyla pannan.

Hur brukar det vara med VVS:firmorna, tar de ett slags helhetsansvar för installationen av laddomaten, så de inte bara sätter dit den och säger lycka till =)

Många frågor blev det =)

//Janne
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Saxat från produktbladet.
"Enkel dimensionering, Laddomat 21
passar alla pannor upp till 80 kW."
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Ändå är det precis att den hinner undan, om jag fått i riktigt "pyrig" ved i min panna. Som är på 35 kW. Men om veden är snustorr vill det förstås gärna övertända i en panna med omvänd förbränning, och har det fjuttat i större delen av vedmagasinet blir det ju mycket effekt ett tag.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Det finns laddomater med grövre anslutningar och med större pumpar.
Men dom är inte med på hemsidan.
Ring termoventiler
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
abrovink
Späd planta

Inlägg av abrovink »

Ska man satsa på rökrörstermostaten också när man köper laddomaten? Vad ger den för mervärde egentligen?
kricken_
Stor entusiast!

Inlägg av kricken_ »

Du använder den för att starta och stanna laddomaten automatiskt när rökröret blir varmt så startar den laddomaten sen när det brunnit ut och rökröret kallnar så slår den av laddomaten.
Viadrus V7D, 2x750l acktankar, Laddomat21, Tryckexpansion, Shuntautomatik (danfoss).
abrovink
Späd planta

Inlägg av abrovink »

Aha, annars måste man göra detta manuellt?
Jag trodde att den uteslutande gick på temperaturen från pannnan.
kricken_
Stor entusiast!

Inlägg av kricken_ »

Nej du måste installera någon form av start/stopp anordning annars så går laddomaten konstant.
Det finns både brytare som styrs via vattentemp eller rökgastermostat.
Viadrus V7D, 2x750l acktankar, Laddomat21, Tryckexpansion, Shuntautomatik (danfoss).
abrovink
Späd planta

Inlägg av abrovink »

Klockrent. Då är det väl bara be röris installera det hela. Kostar säkert skjortan så här lagom till jul =)

Är det något speciellt man ska tänka på när man ber röris fixa det hela?

* Rökgastermostat
* Kanske lika bra att köra 72 graders patronen direkt.
Millox
Ungskog

Inlägg av Millox »

abrovink: Testa dra runt rotorn med en vanlig skruvmejsel. Jag brukar få det problemet rätt ofta här och då är det bara att vrida runt rotorn lite tills den lossnar och sen skruva på locket och köra igen.
abrovink
Späd planta

Inlägg av abrovink »

Jag testade det, den var helt trasig.
Den är numera utbytt.
Skriv svar