Cirkulationspumps problem
Cirkulationspumps problem
Huj!
Fick problem med cirkulationspumpen till pannan igår.
Tidigare har man alltid hör när den har snurrat, men igår blev den bara tyst.
Jag har skruvat bort den där lilla luckan i fronten och kollat om den snurrar och det gör den, men det känns som att den snurrar så sakta fast den går på 3:an och det känns inte som att vattnet cirkulerar överhuvudtaget. Ställer jag den på 1:an eller 2:an så snurrar den inte alls.
Är det bara att köpa en ny eller? Verkar också lite smådrygt att tappa ur systemet på 1-1,5m3
Nästa tanke som slog mig är om jag ska passa på att få en laddomat 21 installerad istället. Idag kör jag bara en cirk.pump och en termostat som känner av tempen i pann-toppen samt en manuell kran för att stänga mellan pannan och tankarna efter eldning.
Fungerar laddomat 21 med vilken panna som helst? Min är en "noname" panna på 50kw och det som oroar mig lite är om laddomat 21 hinner med att kyla pannan tillräckligt för att den inte ska gå i kok. Har ingen erfarenhet av andra pannor, men det känns som att den här pannan är lite knepig. Jag har idag termostaten på ca 70-75 grader i toppen och då börjar cirkpumpen gå på 3:an för att hinna kyla pannan.
Hur brukar det vara med VVS:firmorna, tar de ett slags helhetsansvar för installationen av laddomaten, så de inte bara sätter dit den och säger lycka till =)
Många frågor blev det =)
//Janne
Fick problem med cirkulationspumpen till pannan igår.
Tidigare har man alltid hör när den har snurrat, men igår blev den bara tyst.
Jag har skruvat bort den där lilla luckan i fronten och kollat om den snurrar och det gör den, men det känns som att den snurrar så sakta fast den går på 3:an och det känns inte som att vattnet cirkulerar överhuvudtaget. Ställer jag den på 1:an eller 2:an så snurrar den inte alls.
Är det bara att köpa en ny eller? Verkar också lite smådrygt att tappa ur systemet på 1-1,5m3
Nästa tanke som slog mig är om jag ska passa på att få en laddomat 21 installerad istället. Idag kör jag bara en cirk.pump och en termostat som känner av tempen i pann-toppen samt en manuell kran för att stänga mellan pannan och tankarna efter eldning.
Fungerar laddomat 21 med vilken panna som helst? Min är en "noname" panna på 50kw och det som oroar mig lite är om laddomat 21 hinner med att kyla pannan tillräckligt för att den inte ska gå i kok. Har ingen erfarenhet av andra pannor, men det känns som att den här pannan är lite knepig. Jag har idag termostaten på ca 70-75 grader i toppen och då börjar cirkpumpen gå på 3:an för att hinna kyla pannan.
Hur brukar det vara med VVS:firmorna, tar de ett slags helhetsansvar för installationen av laddomaten, så de inte bara sätter dit den och säger lycka till =)
Många frågor blev det =)
//Janne
Saxat från produktbladet.
"Enkel dimensionering, Laddomat 21
passar alla pannor upp till 80 kW."
"Enkel dimensionering, Laddomat 21
passar alla pannor upp till 80 kW."
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
-
- Pannrumstomte!
Ändå är det precis att den hinner undan, om jag fått i riktigt "pyrig" ved i min panna. Som är på 35 kW. Men om veden är snustorr vill det förstås gärna övertända i en panna med omvänd förbränning, och har det fjuttat i större delen av vedmagasinet blir det ju mycket effekt ett tag.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
-
- Pannrumshärskare!