Ved Profilens flöden 2

Här diskuteras allt kring vedeldning
Låst
Gasellkungen
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 09 okt, 2008 22:00

Inlägg av Gasellkungen »

Så mina kurvor är väl rätt okay då... :D

Kurvorna har ju även en tendens att avslöja annat också... Typ att jag glömde bort att jag eldade igårkväll så att det han brinna ut. Fick göra upp eld igen.. :oops:
kricken_
Stor entusiast!
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 22 jan, 2008 22:04

Inlägg av kricken_ »

Det var inte kritik mot någons system.
Utan det var nog mer ett konstaterande hur jag vill att mitt system skall fungera.
För huvudsaken är att varje enskild användare är nöjd då får ju systemet isig fungera hur dåligt eller bra det vill.
Sedan har jag insett att vedis ofta uttrycker sig klumpigt eller svävande och nästan alltid bemöter frågor/kritik mot hans system med en motfråga och det resulterar ofta i ännu mer kritik och det slutar nästan alltid i pajkastning.

Om nu vedis hade bemött dessa frågor/kritik med ett vettigt svar som han med all säkerhet har kunskap nog till att göra så hade nog inte inte all denna pajkastning ens startat.

Men ofta är det nog svårt att erkänna inte mist för sig själv att det system man har inte är helt perfekt det är inte dåligt snarare bra men i mina ögon så är det långt från bra till perfekt (tyvärr brukar också prislappen på åtgärderna stiga ju närmare perfekt man kommer).

Ofta kan jag nog tycka med min ringa kunskap om detta att du är närmare detta med perfekt skiktning än vedis (har med handen på hjärtat inte jämfört så noga) men tycker att din loggning ser vettigare ut oftast.

Jag kommer säkert aldrig heller att nå fram till ett perfekt system (första åtgärden är att kasta ut tanken med beredare i för den sabbar lika mycket för mig som den gör för vedis vid vv användning) men ändock så ser jag vägen/strävan dit som ett väldigt roligt och lärorikt projekt.
Viadrus V7D, 2x750l acktankar, Laddomat21, Tryckexpansion, Shuntautomatik (danfoss).
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Det är väl det som vi alla strävar efter?
Utnyttja det man har så bra som möjlig?
Forumet ger massor av nyttig input och det är upp till en själv att utnyttja den på bästa sätt.

Utvecklar man sin hobby (värmesystem) lägger man så klart mer pengar på den (hobbyn) än som kanske är återbetalt inom rimlig tid.

Jämför med golfspelare, seglare etc, där funderar man inte på vinst i kronor utan vinst som egen tillfredsställelse.

Med vår hobby så har man ibland en extra bonus, dvs minskad utgift.
Då kan man få lite över till nästa segelresa, golfresa, eller vad som helst där man kan ha nytta av några extra kronor.

Min spontana reflektion över en av mina hobbies.

MVH/Rayyan
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Gasellkungen
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 09 okt, 2008 22:00

Inlägg av Gasellkungen »

Kan ju säga att den här hobbyn inte heller är helt gratis...

http://se.youtube.com/watch?v=zPiEzaTWvFM

Det här är jag när jag tränar... ca 15 meter med cykel. :D

Kolla även :

http://se.youtube.com/watch?v=7J63Xr3ES ... re=related
kricken_
Stor entusiast!
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 22 jan, 2008 22:04

Inlägg av kricken_ »

Föratt sätta saker i relation..
Tackvare Ruben (olle45) så har jag minskat min ved förbrukning med nära nog 50%.
Nu är han Expert på överförbrännings pannor och dragbegränsare mm men det som är sån tur är ju att han tar sig tid och svara på alla frågor/funderingar om överförbrännings pannor förbrännings teknik i dessa.
Tänk om alla andra experter som finns på dessa forum (många gör det) skulle dela med sig av all den kunskap dom har.

Ta vedis som ex (iom att han har startat denna tråd) han har säkert större kunskap om det mesta gällande ved eldning/skiktning/ackumelering/förbrukning än de flesta vilken tillgång han hade varit med ett välformulerat svar varför det funkar eller inte funkar.

Jag tror att om vi alla hjälps åt så finns det stora vinster för alla att göra i bättre system/pann/förbrännings verkningsgrad eller så kanske vi lär oss något nytt iaf för hur gammal eller välskolad man än är så finns det alltid ny teknik eller nya metoder att lära sig.

Och hur billig än ved är så betyder varje besparing/förbättring en minskning av utgifter eller iaf arbete (och fritid/dö tid är inte att förakta).

Men ändå så skall alla ni som offrar er fritid på att sprida kunskap ha ett stort tack ni är GULD värda.
Viadrus V7D, 2x750l acktankar, Laddomat21, Tryckexpansion, Shuntautomatik (danfoss).
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

kricken_ Jag tycker att din text ovan är helt rätt beskrivet .

Jag är energirådgivare (Konsult ) när det gäller råd angående värmesystem som du kanske har förstått i vissa sammanhang. Jag är dålig på att svara på frågor det är jag medveten om , men det går av bara farten att skriva ( Min erfarenhet från vad jag ser i verkligheten ) .

Jag tar mig i kragen och skärper till mig….

Jag kan eller vill inte / får inte ge råd vad gällande.

Överförbränningspannor. Tyvärr. Även om jag vet att dom kan fungerar bra.

Att du spar 50% av veden du eldar när du eldar med rubens eldningsteknik kan du gärna skriva mera om. Om du som ett exempel eldar 50 m3 ved / År i ditt hus och sedan använder rubens eldningsteknik i samma panna så går det åt 50% mindre ved ????
Det tror jag inte ett dugg på ????

Det är miljögodkända pannor som jag är tvungen att ge råd om
med omvänd förbränning med fläkt. Det är fläk styrda pannor som kommer att gälla i framtiden . Alla företag i Sverige som tillverkar pannor måste börja tillverka fläktstyrda pannor med omvänd förbränning för att hänga med i utvecklingen av värmepannor. Att det kommer mera överförbränningspannor i framtiden in Sverige är att dessa är billigare vid inköp. ( Oftast är dessa pannor tillverkade i Polen eller Tjeckien )
Överförbränningspannor rekommenderar jag aldrig som ett fack mässigt råd dessutom om det är själv drag pannor . Sedan undrar jag vilken eller vilka som har miljö godkänt den nya Viadruspannan trots att det är den vanliga Viadrus. Kan det vara Citac ? Eller ett Tysk miljö godkännande ?

Det är fläkt styrda pannor med omvändförbränning som kommer att gälla i framtiden.

Jag vet mera om värmesystem än jag skriver på forumet, jag får väl skärpa till mig och skriva mera konkret eller sluta skriva på forumet…

Förstå mig rätt !!

Ved Profilen….
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej alla
" tråd kapare = strömlös "
Har en undran om de som inte har el att styra sina förbränning med.
Vad finns för råd till dom ? Ingen cirkulations pump mm
Själv klart finns sådana anläggningar än i dag med självcirkulation.
Dessa anläggningar fungerar bra än i dag.
Miljövänligt utan el ?

Mvh
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
Matab
Lärjunge!
Inlägg: 295
Blev medlem: tor 27 dec, 2007 08:22

Inlägg av Matab »

[quotSedan undrar jag vilken eller vilka som har miljö godkänt den nya Viadruspannan trots att det är den vanliga Viadrus. Kan det vara Citac ? Eller ett Tysk miljö godkännande ?

Hörru Vedis! Spelar det nån roll vilket land miljögodkännandet är gjort?Ja menar både Sverige o Tyskland är väl ett EU-land? Då ska väl samma lagar gälla i "gemenskapen"? :)
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Beror helt på vilka miljölagar som varje land har. Det är inte säkert att tyska test är godkända enligt svenska miljökrav mm. Ännu har vi inte gemensamma lagar i EU vad jag vet.
kricken_
Stor entusiast!
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 22 jan, 2008 22:04

Inlägg av kricken_ »

Minska sin förbrukning med 50% är visst möjligt för jag eldade pannan på ett felaktigt sätt innan jag visste bättre :oops: .

Sedan tycker jag att det är beklagligt att man skall låsa sig till just en teknik bara för att den är vanligast.

Vad gäller det där med miljögodkännandet så det en sådan fråga som jag misstänker inte är någon mening att diskutera med er för hur överbevisade ni än skulle bli så kommer ni att svara väldigt svävande eller med en fråga så iaf jag skiter idet så har väl det bra lite med tråden att göra.

Däremot skrev ju ruben en intressant sak varför byggs inte systemen för att fungera med själv cirkulation det måste väl vara låga flöden om något.

Både miljövänligt och väldigt driftsäkert.

Det finns nog mycket gammal teknik som fungerar väldigt bra som tyvärr faller i glömska.
Viadrus V7D, 2x750l acktankar, Laddomat21, Tryckexpansion, Shuntautomatik (danfoss).
Matab
Lärjunge!
Inlägg: 295
Blev medlem: tor 27 dec, 2007 08:22

Inlägg av Matab »

Karla1 skrev:Beror helt på vilka miljölagar som varje land har. Det är inte säkert att tyska test är godkända enligt svenska miljökrav mm. Ännu har vi inte gemensamma lagar i EU vad jag vet.
Okej! Verkar inte va nån större vits med "gemenskapen" miljömässigt då?Eller är svenska miljökrav bättre eller sämre än Tyska?
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Nej! det är inte säkert att alla länder godkänner varandras lagar och krav bara för att du är med i EU.

Titta bara på snuset, Sverige är i stort sett ensamma om att ha det kvar. I Finland är det förbjudet och du riskerar upp till två års fängelse om du säljer det eller smugglar in det i landet.

Om man sedan ska titta på teknik så är det väl så att man går inte bakåt i tiden, man strävar väl framåt för att förbättra och gå ifrån sådant man sett med egna ögon inte har ett optimalt funktionsområde. Det går säkert att förbättra en gammal anläggning men jag tror inte du kommer upp i samma nivå som med modern teknik.
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej alla
Nu när det ändå är uppe om lagar och förordningar så gäller inte samma lagar o förordningar utan undantag i olika komuner, samma gäller lokala trafikregler olika orter mm.

Eller har jag missat något ?

Mvh
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
ekoved45
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 07 sep, 2005 14:38

skiktning

Inlägg av ekoved45 »

Hejsan!
Tänkte bara bidra med temperaturer vid skiktning i min ack.tank
som är en Jäme på 1 800 liter.

Eldade upp den i går till ca: 90-87-85 grader och nu efter ca: 21 timmar så visar det 44-60-78 grader i tanken.
Vet ej om det är bra eller dåligt men kanske något att jämföra med.
hälsn. Tommy
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

kricken_ skrev:
Däremot skrev ju ruben en intressant sak varför byggs inte systemen för att fungera med själv cirkulation det måste väl vara låga flöden om något.
För mig är det helt självklart att ett vedeldat värmesystem även skall kunna användas 2009 utan ström som under kristid eller långvariga strömavbrott även om värmepannan har fläkt.
Det är ju därför tex laddomat-21 är utförda på det vis den är. Dvs när pumpen inte går ställer den om sig själv till självcirkulationsläge och fungerar även under strömavbrott. Man får helt enkelt även använda grövre rör på radiatorsidan än vad man gör i dag.

Jag byggde min laddomat själv med lösa delar. Termisk 85 gradig termovar/ En backventil med klaffventil samt pump Grundfors UPS 25-40. Kopplade sedan detta som en krycka.
Har även en bypass kran på laddningskretsen. Jag kan värma upp mina tankar ungefär till hälften på självcirulation innan pannan blir för varm utan ström.

Om jag ritar en anläggning som ett ex Gassellkungens anläggning som jag har konstruerat.
Där fick röris åka tillbaka och göra om systemet där var inte systemet gjort för självcirkulation från början.

Så att kunna använda ett vedeldat värmesystem även i dagens läge är för mig en självklarhet.
Det är även därför parallelkopplingar på acktankar fungerar bättre än seriekoppling.
Självklart är det bättre med pump då blir systemet lättare att injustera..

Vp..
Låst