Jag tror att anläggningens uppbyggnad (typ av panna, skorsten, drag m.m.) och brännarens injustering är de faktorer som påverkar.
Eftersom ett nytt, tjockare rör ju nu tycks vara klart för leverans så hoppas jag att det blir max 1 byte till..

Hej, och välkommen till forumet..kukkolapeter skrev:Tjena,
Jag är en sån där gröngöling här på forumet, men har detta till trots hunnit köra lite viking bio.
jag gjorde en liten upptäckt,om det är slumpen eller nåt annat kan vi spekulera om.![]()
Jag har kört med brännaren från kring årsskiftet 07-08 fram till maj, sen starta jag pelletseldningen igen i september och körde fram till november på hög effekt. Då fick jag för mig att sänka effekten till låg i nåt snålhets försök.
Det gick alldeles utmärkt i sisådär 3 veckor, då jag brände jag sönder roster samt inre brännarrör. jippi.![]()
Jag har haft samma intervall på rengöring under hela tiden, ca 1gång / veckan.
men det samlades betydligt mer aska under snålkörning än gas i botten läge.![]()
Aska blir som bekant skitvarmt och håller inne den där jävulska värmen som till slut bränner sönder grejjerna.
Detta kan ju vara slumpen. Att tiden var ute för min brännares innandöme, men jag vill gärna tro att det är som jag tror, så jag flippade om brytaren till gasibotten i samma veva som jag plockade in nytt rör (3mm) och nytt roster. Funkar grejt nu![]()
Tack för ordet och God Jul.
Var? Länk?BURREN skrev:kollade på blocket och fann där att det finns en som gör roster med ett mycket tjockare material än original som bör va hållbarare än orginal MEN
påverkar detta brännaren på nåt negativt sätt tror ni?? typ att tändelementet tar stryk??