Sönderbränt roster, hur ofta är det normalt att byta?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Krister
Stor entusiast!
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 05 jan, 2006 09:07
Ort: Dalarna
Kontakt:

Sönderbränt roster, hur ofta är det normalt att byta?

Inlägg av Krister »

Efter 1500kg pellets (har eldat sedan den 13 oktober 2006) ser mitt roster ut så här:

Bild

Känns lite för tidigt för rostret att börja ge upp redan. Hur ofta byter ni andra?

Är mitt roster onormalt mycket slitet efter bara 1.5ton pellets, och isåfall, vad kan det bero på? Jag kör på lågeffekt och låga och rök ser bra ut. Dvs ljusgul låga och i princip osynlig rök (vit vid minusgrader).

Min enda teori är att jag ger brännaren aningen för mycket luft så jag justerade ner luften en smula idag.

I övrigt fungerar allt utmärkt... rökgaserna ligger på runt 150-160 grader och det enda stopp jag haft sedan installationen var när en komponent på kretskortet kastade in handduken. Rostret och brännaren rengör jag en gång i veckan.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Roster och brännarrör är vad jag förstår slitdelar på Vikingen, men det verkar vara lite kort tid tycker jag, ett år bör det väl hålla i alla fall, som du säger, om du kört med för mycket luft så kan det bli svettigt där inne, men då borde du ha en nästan vit låga också för att det ska ställa till något.

Men du borde ju få ett nytt på garantin efter så kort tid, men sen vill man ju inte att det ska hända igen, ring VB och gör med dom, har tyvärr inga andra tips.

PS: Av ren nyfikenhet, hur tjock plåt är det i rostret ? det ser ruskigt tunt ut.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Inlägg av vatsug »

Har kört med mitt sen maj-05 , har bara dom små sprickorna på 3:e slitsen från höger på bild. Har du fått brännaren riktigt injusterad med instrument?? Annars kan det va lösningen, på problemet
Hälsn Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Inlägg av vatsug »

Ps Glömde säga, ett års garanti på roster,ring Värmebaronen !!
Hälsn Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Krister
Stor entusiast!
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 05 jan, 2006 09:07
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av Krister »

micke_932 skrev:PS: Av ren nyfikenhet, hur tjock plåt är det i rostret ? det ser ruskigt tunt ut.
Nu har jag iofs monterat i rostret igen... men jag skulle gissa på ca: 0.5mm.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Krister
Stor entusiast!
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 05 jan, 2006 09:07
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av Krister »

vatsug skrev:Har kört med mitt sen maj-05 , har bara dom små sprickorna på 3:e slitsen från höger på bild. Har du fått brännaren riktigt injusterad med instrument?? Annars kan det va lösningen, på problemet
Hälsn Vatsug
Jag har installerat brännaren själv och justerat efter färg på låga och kikat på röken... Har funkat bra och sotaren tyckte det såg ut att vara bra förbränning med tanke på hur det såg ut i skorsten m.m. när han var här och sotade i mitten på december.

Men jag ska ta hit en installatör för att justera in den med instrument. Skulle ha gjort det för länge sedan men när jag kört i 3 veckor så skulle han prexis skicka in intrumentet på kalibreringen och sedan pajade kretskortet på brännaren och jag eldade ved i två veckor. Det var i månadsskiftet november/december. Hade tänkte vänta tills alla helger passerat innan jag bryr mig om att ringa honom igen så det är väl dags nu.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Krister
Stor entusiast!
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 05 jan, 2006 09:07
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av Krister »

micke_932 skrev:Roster och brännarrör är vad jag förstår slitdelar på Vikingen, men det verkar vara lite kort tid tycker jag, ett år bör det väl hålla i alla fall, som du säger, om du kört med för mycket luft så kan det bli svettigt där inne, men då borde du ha en nästan vit låga också för att det ska ställa till något.
Enligt manualen skall ju lågan kunna växla mellan ljusgul och vit så jag kanske har varit lite överambiös när jag justerat den. Har gått tillbaka till högeffekt nu och skall kika lite på hur lågan ser ut och ev. justera. Kanske lika bra att köra på högeffekt tills jag får hit någon som kan justera med instrument.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Nu har jag iofs monterat i rostret igen... men jag skulle gissa på ca: 0.5mm.
Jösses, ja det är det nog kinkigt att allt är rätt inställt, mitt är 4mm
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1906
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Du har ju tagit en kanonfin bild. Skicka in den till Värmebaronen, så får du förhoppningsvis en analys per distans ganska omgående.

Jag har inga liknande tendenser på mitt roster.
Det har gått över 10 ton sedan bytet i samband med bytet av brännarrör.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Krister
Stor entusiast!
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 05 jan, 2006 09:07
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av Krister »

GoForIt Pellets skrev:Skicka in den till Värmebaronen, så får du förhoppningsvis en analys per distans ganska omgående.
Mailade bilden till Värmebaronen i söndags men har fortfarande inte fått någon respons, men det har iofs bara gått 2 arbetsdagar. :(
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Krister
Stor entusiast!
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 05 jan, 2006 09:07
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av Krister »

Jahopp... idag när jag sotade brännaren och pannan (efter lite mer än 2.3ton pellets) så har det som var en begynnande spricka (se högra delen av bilden i nederkanten) växt rejält och på ena sidan var rostret helt av.

Eftersom Värmebaronen aldrig svarade på mitt mail så beställde jag två nya roster på dinvvsbutik.

Här kan man prata om service. Jag beställde rostren på webben kl 12:00 idag och det är söndag. Max 2 timmar senare ringer en kille från dinvvsbutik.se och talar om att de lägger rostren på postlådan idag så att jag förmodligen har dem redan imorgon.

Fick dessutom lite tips. Bl.a. att man skall undvika att skrapa av rostret med askrakan innan man plockar ur det. Kan villigt erkänna att jag brukar dra ett par gången med den för att få bort det värsta innan jag tar ur det. :oops:

Fick också veta att Värmebaronen själva säger att ett roster iaf ska hålla för 4 ton pellets.

Kan varmt rekommendera dinvvsbutik.se.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Paddington
Fröträd
Inlägg: 89
Blev medlem: mån 23 okt, 2006 09:23
Ort: Bohuslän
Kontakt:

Inlägg av Paddington »

Krister skrev:Jahopp... idag när jag sotade brännaren och pannan (efter lite mer än 2.3ton pellets) så har det som var en begynnande spricka (se högra delen av bilden i nederkanten) växt rejält och på ena sidan var rostret helt av.

Eftersom Värmebaronen aldrig svarade på mitt mail så beställde jag två nya roster på dinvvsbutik.

Här kan man prata om service. Jag beställde rostren på webben kl 12:00 idag och det är söndag. Max 2 timmar senare ringer en kille från dinvvsbutik.se och talar om att de lägger rostren på postlådan idag så att jag förmodligen har dem redan imorgon.

Fick dessutom lite tips. Bl.a. att man skall undvika att skrapa av rostret med askrakan innan man plockar ur det. Kan villigt erkänna att jag brukar dra ett par gången med den för att få bort det värsta innan jag tar ur det. :oops:

Fick också veta att Värmebaronen själva säger att ett roster iaf ska hålla för 4 ton pellets.

Kan varmt rekommendera dinvvsbutik.se.
Krister,

kommer du att jaga vidare med Värmebaronen ? Det känns onekligen sisådär om de bara nonchalerar dig och ditt roster.

Har du fått justerat in din brännare nu ? Skulle vara intressant att få reda på hur rätt du låg/ligger i dina egna justeringar. Jag gör som du och går på "Känn" med sunt förnuft. Kommer dock inom kort att ta hit min justeringsman :P .

/Paddington som njuter denna pelletssnåla dag :P :D
Animonhus på 103+103 m2 värms av Etna Duo (1989) som numera umgås med VB Viking Bio (2006). Neovapellets i 208 liters plasttunna.
Den kyliga årstiden stöttar vi upp med ved i en Andersen 8 täljstenskamin.
Krister
Stor entusiast!
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 05 jan, 2006 09:07
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av Krister »

Paddington skrev:kommer du att jaga vidare med Värmebaronen ? Det känns onekligen sisådär om de bara nonchalerar dig och ditt roster.
Jag ska skickat tillbaka det till dinvvsbutik, där jag köpte brännaren så tar de kontakten med Värmebaronen, sen får vi väl se. Får jag ett nytt så ser jag det som en bonus. Då jag justerat själv genom att titta på låga och rök så kan det väl vara så att jag bränt sönder rostret pga det, men för den skull så tycker man ju att de kan svara på frågor man mailar. Jag frågade lite allmänt om hur ofta det är normalt att byta, vad som kan orsaka att det bränns sönder för tidigt osv...
Har du fått justerat in din brännare nu ? Skulle vara intressant att få reda på hur rätt du låg/ligger i dina egna justeringar. Jag gör som du och går på "Känn" med sunt förnuft. Kommer dock inom kort att ta hit min justeringsman :P .
Jag vill ha ett helt roster innan jag justerar, men sedan skall jag ta hit någon med rökgasinstrument.

Men med tanke på att jag inte gör av med några astronomiska mängder pellets plus att sotaren sa att det såg ut på sot/aska/skorsten som om förbränningen var bra så kan jag ju inte vara alltför långt ifrån målet.

En stor fördel med att justera den är ju faktiskt att man vet att nästa gång rostret faller i bitar så är det iaf inte för att det är feljusterat.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1906
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Krister,
Något som slog mig när jag läste den här tråden igen angående ditt roster, var den specialla skyddsplåten ovanför tändelementet.

Har du den?
Sitter den fast rejält?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Paddington
Fröträd
Inlägg: 89
Blev medlem: mån 23 okt, 2006 09:23
Ort: Bohuslän
Kontakt:

Inlägg av Paddington »

Är det någon som testat att göra ett eget roster...?

Idag är ju rostret 1 mm tjockt. Det skulle vara intressant att se hur det skulle fungera med tex ett 2 mm exemplar.
:P
Animonhus på 103+103 m2 värms av Etna Duo (1989) som numera umgås med VB Viking Bio (2006). Neovapellets i 208 liters plasttunna.
Den kyliga årstiden stöttar vi upp med ved i en Andersen 8 täljstenskamin.
Skriv svar