Ved Profilens flöden 2
-
- Pannrumsnisse!
Om du hittar ett system som är bättre än parallellkoppling av tankarna så tycker jag att du skall visa detta på ett bra sätt. Eller visa loggning på ditt eget system.
Serie koppling av tankar är bokstavligt talat enl mig.. ( S,,,,t i min mening.
Det finns igentligen inga fördelar med denna kopplping om man skall utnyttja naturlagarna vid skiktning utan pump. Speciellt om man har 4 tankar seriekopplade.
Vp..
Edit: Direktcitering borttagen....... / Roli moderator
Serie koppling av tankar är bokstavligt talat enl mig.. ( S,,,,t i min mening.
Det finns igentligen inga fördelar med denna kopplping om man skall utnyttja naturlagarna vid skiktning utan pump. Speciellt om man har 4 tankar seriekopplade.
Vp..
Om framlednings tempen och retur tempen följsåt vid minskad/ökad framlednings temp tyder inte det på att systemet inte är riktigt instrypt?
Jag menar om man stryper in alla radiatorer och plockar bort termostaterna borde då inte radiator returen ligga rätt på konstant temp trots minskad eller ökad framledningstemp för rumstemperaturen skall ju vara den samma oavsett ute temp?
Jag menar om man stryper in alla radiatorer och plockar bort termostaterna borde då inte radiator returen ligga rätt på konstant temp trots minskad eller ökad framledningstemp för rumstemperaturen skall ju vara den samma oavsett ute temp?
Viadrus V7D, 2x750l acktankar, Laddomat21, Tryckexpansion, Shuntautomatik (danfoss).
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Du ser det går inte diskutera med vissa ..Rayyan skrev:Mel läs för h....e punkt 1 i mitt tidigare svar!!!!!!!!!!!!
'
Det här stärker bara min tes att du väljer att misstolka och vilseleda.
Nu griper du efter halmstrån som ruttnat bort för länge sedan.
Puss&kram.

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Eldflugan skrev:The buttom is nådd.... köp varsin hink och spade lättare och mäta höjden på sandslottet.
Ja det här är så underhållande att man nästa måste mejla kanal5 och säga att man har hittat den nya typen av "bigbrother"......
Molle panna, 2 Kubiks dunk, laddomat 21, CBJ thermomatic, kulvert till hus, 156 kvm golvvärme + garage 70 kvm element, isokern skorsten, egen byggd rökgasfläkt och styrning, loggning på temperatur.airfoto.se
Hej!
Jag tror ju mer att framledningstemperatur beror mer på hur huset är isolerat och antal radiatorer än om en koppling sitter hit eller dit..
ser att VP gör åt med 20 - 22 m3 björk per år, borde va ca hälften om nu systemet är bättre. ( ? )
själv har jag typ 50 grader ut till elementen nu.. när det bara är 5 minusgrader
och får elda oftare än 1 gång per dygn...med paralellkoppling och 2 st 750 tankar. dock har jag en massa dåliga fönster och väggar som borde isoleras .
Jag tror ju mer att framledningstemperatur beror mer på hur huset är isolerat och antal radiatorer än om en koppling sitter hit eller dit..
ser att VP gör åt med 20 - 22 m3 björk per år, borde va ca hälften om nu systemet är bättre. ( ? )
själv har jag typ 50 grader ut till elementen nu.. när det bara är 5 minusgrader

Nibe Vedex 3300 2st lösullsisolerade strömsnäs 750L, en med 120 koppars.Kronan snus husqvarna 154 motorsåg. Gränsfors bruks klyvyxa. 4 radiatorer på mittenplanet. 1 på överv. ,3 i källaren. 1 1/2 plans trähus byggt 38 ca 140 m2. Valmet Valtra T140
-
- Pannrumsnisse!
Jag tror ju mer att framledningstemperatur beror mer på hur huset är isolerat och antal radiatorer än om en koppling sitter hit eller dit. Som Tony41 skriver.
Det har du delvis helt rätt i ! Men min koppling kanske även Baxi kommer att rekomendera i framtiden. Om du tänker hur jag fördelar flödena med att låta radiatorkretsen ta största flödet vid laddning före tankarna så förstår du att laddningsflödet blir mycket lägre till acktankarna när shuntgruppen är placerad före bägge tankarna, man laddar alltså tankarna med mycket lågt flöde och får därmed högre temdiff ( Delta- T) Obs ! Detta gäller bara vintertid när shunten är öppen.
Det man glömmer bort i denna diskussion är att man även skall ta hänsyn till inomhus aktiviteter som kan sänka framledningstempen ganska rejält. Inomhusgivaren till shunten känner ju av detta. Tex mitt beryktade värme ljus alla ljusstakar alla besökare som kommer.
Bra shunt automatik känner av denna temp höjning. Speciellt jul och Nyårs tider.
Som ett exempel har jag ställt shunt kurvan i mitt hus på ca 17 grader övrig temperaturhöjning till 20 / 22 grader till huset får inomhus aktiviteterna avgöra..Belysning / Matlagning / Datorer /Besökare / etc…
Seriekoppling av tankar är inte en och tänka på inom sakkunniga rådgivningar..
Synd bara att alla inte förstår min förklaring..
Vp…
Det har du delvis helt rätt i ! Men min koppling kanske även Baxi kommer att rekomendera i framtiden. Om du tänker hur jag fördelar flödena med att låta radiatorkretsen ta största flödet vid laddning före tankarna så förstår du att laddningsflödet blir mycket lägre till acktankarna när shuntgruppen är placerad före bägge tankarna, man laddar alltså tankarna med mycket lågt flöde och får därmed högre temdiff ( Delta- T) Obs ! Detta gäller bara vintertid när shunten är öppen.
Det man glömmer bort i denna diskussion är att man även skall ta hänsyn till inomhus aktiviteter som kan sänka framledningstempen ganska rejält. Inomhusgivaren till shunten känner ju av detta. Tex mitt beryktade värme ljus alla ljusstakar alla besökare som kommer.
Bra shunt automatik känner av denna temp höjning. Speciellt jul och Nyårs tider.
Som ett exempel har jag ställt shunt kurvan i mitt hus på ca 17 grader övrig temperaturhöjning till 20 / 22 grader till huset får inomhus aktiviteterna avgöra..Belysning / Matlagning / Datorer /Besökare / etc…
Seriekoppling av tankar är inte en och tänka på inom sakkunniga rådgivningar..
Synd bara att alla inte förstår min förklaring..
Vp…
-
- Pannrumstomte!
...kamin och kökspanna...Ved Profilen skrev:...Tex mitt beryktade värme ljus alla ljusstakar alla besökare som kommer...
Jag vet inte hur din shuntregulator funkar men ställer jag min på 17 grader så blir det 17 grader (förutsatt att inte "övriga aktiviteter" överstiger värmebehovet). Vill jag ha 22 grader så ställer jag den på 22. Men känner jag dig rätt så är det nog en finess med det också som ingen annan tänkt på.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
-
- Pannrumsnisse!
Det är ju precis det jag har förklarat. Har du koll på dina shunt kurvor samt inomhustemperaturer. Jag är iaf ärlig och visar min loggning Live. Gör det du också!
Du som är expert kan väl jämföra shunt kurvona mellen Gasell loggningen samt min Baxi loggning så ser du skillnaden. Du påstår själv att skiktningen är bättre på Gasell panne loggningen än i jämförelse med Baxin..
Men
har du kollat shunt kurvan mellan anläggningarna? Då ser du att min shunt kurva följer Ut temperaturen bättre än Gaselle loggningen Pga: Ett bättre inreglerat system.
Jag har inomhus givare / utomhus givare samt framledningsgivare.
Nu säljs nästan bara shunt automatiker med bara inomhusgivare och framl tempgivare, men jag tycker att mitt system är bättre med tre givare som jobbar mot varandra.
Shakespeare ! Förstår du egentligen hur mitt system fungerar ?
Förklara med egna ord . Nackdelar med mitt system kontra fördelar med andra system.
Vp..
Du som är expert kan väl jämföra shunt kurvona mellen Gasell loggningen samt min Baxi loggning så ser du skillnaden. Du påstår själv att skiktningen är bättre på Gasell panne loggningen än i jämförelse med Baxin..
Men

Jag har inomhus givare / utomhus givare samt framledningsgivare.
Nu säljs nästan bara shunt automatiker med bara inomhusgivare och framl tempgivare, men jag tycker att mitt system är bättre med tre givare som jobbar mot varandra.
Shakespeare ! Förstår du egentligen hur mitt system fungerar ?
Förklara med egna ord . Nackdelar med mitt system kontra fördelar med andra system.
Vp..
Detta måste du utveckla mera, fattar inte vad du menar?kricken_ skrev:Om framlednings tempen och retur tempen följsåt vid minskad/ökad framlednings temp tyder inte det på att systemet inte är riktigt instrypt?
Klart att retur tempen från rad.krets inte är samma med varierande utetemp. Jag menar såhär:
+-0 är retur temp här 34-35 grader.
Vid -20 ligger den på 45.
Tillopp vid +-0 är 38-39 grader vid -20 54-55 grader.
Jag kör med fram ledningsgivare, Ute givare och Inne givare. Utan termostater såklart.
Focus Pe-20, Ulma 2000 TC, Tank 500/120
Shunt Automatik Siemens Villa 2 kompl.med innegivare
Keddy 210
Uppvärmd yta 210kvm till 21grader
Kwz 150 efter Focus pannan.
Dataloggning med webb presentation.
Energimätare på radiatorkrets
Shunt Automatik Siemens Villa 2 kompl.med innegivare
Keddy 210
Uppvärmd yta 210kvm till 21grader
Kwz 150 efter Focus pannan.
Dataloggning med webb presentation.
Energimätare på radiatorkrets
Min retur temp höjs också med framlednings tempen.
Men om radiatorn fungerar optimalt så borde den ju ha samma returtemp oavsett framledning för inne tempen försöker vi ju ha konstat så då skall det ju vara möjligt att ha samma låga returtemp.
Radiatorn skall väl lämna mera watt vid högre framledning men den skall väl fortfarande förbruka energin på så sätt att returen hålls konstant annars måste det ju vara som så att man skickar in mer energi än vad som behövs om returen stiger.
Men jag kanske tänker helt fel det var därför jag frågade.
Men om radiatorn fungerar optimalt så borde den ju ha samma returtemp oavsett framledning för inne tempen försöker vi ju ha konstat så då skall det ju vara möjligt att ha samma låga returtemp.
Radiatorn skall väl lämna mera watt vid högre framledning men den skall väl fortfarande förbruka energin på så sätt att returen hålls konstant annars måste det ju vara som så att man skickar in mer energi än vad som behövs om returen stiger.
Men jag kanske tänker helt fel det var därför jag frågade.
Viadrus V7D, 2x750l acktankar, Laddomat21, Tryckexpansion, Shuntautomatik (danfoss).
-
- Pannrumshärskare!
-
- Pannrumstomte!
Du glömmer att flödet är detsamma, liksom inomhustemperaturen.
Du behöver större effekt för att hålla värmen, så du ökar framledningstemperaturen. Men den högre temperaturen in i radiatorn, vilken gör övre delen av radiatorn varmare, räcker till för att hålla samma inomhustemperatur som tidigare (20°C, eller vad det nu är). Vilket gör att kylningen av dina radiatorer längre ner inte är större än vanligt. Däremot har du högre temperatur även halvvägs ner på radiatorn, och får alltså även högre returtemperatur, då vattnet pumpas ut lika fort som tidigare.
Lite svalare luft passerar förstås radiatorn, från golvet, men det är inte så stor skillnad på den som det är på framledningstemperaturen.
Du behöver större effekt för att hålla värmen, så du ökar framledningstemperaturen. Men den högre temperaturen in i radiatorn, vilken gör övre delen av radiatorn varmare, räcker till för att hålla samma inomhustemperatur som tidigare (20°C, eller vad det nu är). Vilket gör att kylningen av dina radiatorer längre ner inte är större än vanligt. Däremot har du högre temperatur även halvvägs ner på radiatorn, och får alltså även högre returtemperatur, då vattnet pumpas ut lika fort som tidigare.
Lite svalare luft passerar förstås radiatorn, från golvet, men det är inte så stor skillnad på den som det är på framledningstemperaturen.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
-
- Pannrumstomte!
Nej, så funkar det inte. I så fall skulle man behöva oändligt stora radiatorer.kricken_ skrev: Men om radiatorn fungerar optimalt så borde den ju ha samma returtemp oavsett framledning för inne tempen försöker vi ju ha konstat så då skall det ju vara möjligt att ha samma låga returtemp.
Hur mycket effekt radiatorn avger beror bla på des yta och skilnaden mellan rumstem och medeltemperaturen i radiatorn.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör