Låg temp + lågt....... flöde! Nästan så att man känner att jag måste springa dit och titta. Har jag tid kommer jag över ( jag är nämligen nästgårds nu över Julen)
Shysst att jag fått en eldningsvariant uppkallad efter mig
38 grader i framledningstemperatur samt 34 i retur vid - 15 graders utomhustemp. Mitt hus är ett tegelhus med källare 140 m3. Byggår -62
Det är så här jag tycker att ett välfungerande vedeldningssystem skall se ut när man har injusterat flödena rätt. Detta gäller även skiktningen av tankarna . ( Temperaturena sjunker i tur ordning vid urladdning ).
Jag har haft 55 grader i framledning vid -15 innan injustering.
Vid 0°C är framledningens temp 30°C och stiger ungefär en grad / grad sjunkande utetemp.
Systemet är kopplat exakt som VP's (enligt VP's tidigare info)
Installerat av en lokal rörfirma.
Konklusion är väl att VP's installation inte på något sätt är unik utan bara att det tydligen gått åt en hel del arbete för att få det att fungera?
Din uppgift om framledning/utetemp stämmer inte med loggen på Äfab, vid 15 minus hade du 44-45° framledningstemp.
Vid minus 10 var framledningen strax över 40 C.
MVH/Rayyan
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Kommer du upp i mina laddningstemperaturer vid i laddning ? Samt har du 85 till 90 grader fortfarande i tank toppen dagen efter du värmt upp dina tankar vid -10 till -15 ute.
P,s Har inte du dina tankar kopplade i serie.
Vp..
Edit: Direktcitering borttagen....... / Roli moderator
Högsta temp i första tanken stannar på ca 90°C det beror på att jag inte kopplat bort överhettningsskyddet och faktiskt använder pannans termostat för reglering av panntemp (fläkt)
Laddomat 21 med 78°C patron. Pumpen på högsta.
Radiatorkretsen är lika unikt inkopplad som VP's. DVS radiatorreturen på ledningen till botten panna.
Framledningen på ledningen som laddar tankarna (ansluten 20 cm innan den går in i tankens toppanslutning)
4 tankar kopplade i serie, Ja det är sant och när radiatorsystemet börjar kallar på värme vid ca 0 börjar det funka ordentligt.
Vid varmare utetemp använder jag bara 1'a tanken.
Tank 4 botten sjunker till samma temp som radiatorreturen medan toppen i samma tank och alla andra tankar fortfarande håller ca 85C utom 1'a som fortfarande håller bra nära 90C i toppen.
Efter ett antal timmar sjunker temp även i tank 3, tank 2 och slutligen även tank 1. Skiktningen därvid är helt ok enligt mitt sätt att se det.
Vid kvällens start av eldninga var temp i topp tank 1, 55C, botten i 1'a och de andra tankarna var 36C.
Uppstarten tar ca 20 min innan laddningen startar och efter ytterligare 20 min kan vi tappa i badkaret (250 l) med (för) varmt vatten. Hustrun har en högre tolerans för badvattentemp än jag.
MVH/Rayyan
Baxi Innova 30.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
Rayyan skrev:
Efter ett antal timmar sjunker temp även i tank 3, tank 2 och slutligen även tank 1. Skiktningen därvid är helt ok enligt mitt sätt att se det.
Den är bättre än vedprofilens skulle jag vilja säga men det går inte att jämföra 4 seriekopplade tankar med en stor. Det är lättare att få omrörning i en stor tank.
mvh
Nu förstår jag era kunskaper om ackumuleringsteknik.
1. Min retur går inte in i pannans botten.
2. Tank 1 tank 2 0sv laddas ur olika pga Seriekoppling.
3. Man kan inte använda alla tankar i serie sommartid. Då inte shunten är öppen.
4. Om jag skulle koppla mina 2 *750 Literstankar i serie då får jag ett system som inte fungerar.
5.Jag vill inte elda en Baxi Solo+30 mot en tank sommartid.
6. Shakespeare tror att skiktning är bra bara för att man laddar ur en tank åt gången vintertid.
7. Det är i princip alltid bäst att koppla tankarna Parallelt för att få bästa skiktningen.
8. Om man har en serie koppling på tankarna så skall returen från radiatorena vara ansluten till botten på den tank som är placerad längst bort, då hjälper radiatorpumpen till att flytta flödena från tank till tank.
9. Jag vill använda alla tankarna sommartid.
10. Om jag skulle haft 4* 750 tankar så skulle jag installera tekniktanken som tank nr 2 från pannan och ansluta dessa parallelt.
11. Det är lättare att få omröring i en liten tank.
Du skriver precis samma sak men försöker få det till att vi inte förstår.
Tyvärr så är det du som vilseleder alla som inte har egen erfarenhet och insikt.
Du väljer att misstolka allt som inte passar dina egna teorier.
1- Min retur går in på ledningen mellan laddomat och 4'e (1'a tanken beroende på driftfall)
2- Ja naturligtvis. det är väl det som är finessen. Samma sak som att ställa 4 tankar på varandra men nu medger inte mitt hus en sådan lösning.
3. Precis vad jag skrev.
4- Troligen sant. men med lite finlir, då värmen är på så kanske även du skulle lyckas.
5- Inte jag heller. Jag har aldrig påstått att det är en bra lösning.
6- Se svar punkt 2. Tänk 4 tankar staplade på varandra eller en tank som är 8 m hög, då har vi också bra möjligheter för skiktning.
7- Gäller alltid? I alla driftfall? Nu gäller det att vara lite öppen för utveckling.
8- Precis så är det. Hur skulle det annars kunna funka?
9- Då ska man krana om så att de är parallellkopplade.
10- Varför det?
11- Dividera med 4 så kanske omrörningen bara är 25%?
Nu måste du börja att ge dig. Det finns system som fungerar lika bra eller bättre än ditt. Öppna ögonen och se vad världen har att erbjuda.
Det var inte allt för länge sedan som folk blev häcklade för att de påstod att jorden var rund (men det är väl inte helt bevisat ännu)
Den är vad JAG kan se (bara vad jag kan se) helt platt bortsett från en del kullar här och där.
MVH/Rayyan
Baxi Innova 30.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
Varför skriver du i ditt tidigare inlägg att du har lika unikt som mig ang radiatorreturen går in i botten på pannan . Undrar vem som egentligen är vilseledande.
Sedan en annan sak Du skriver att du har samma koppling som jag har ?
Det skiljer ju ljus År mellan din och min koppling..
Min retur går inte in i botten på pannan.. Det blandas in före laddomaten så att allt retur flöde från radiatorena går in i pannan för uppvärmning under eldning alltså inget flöde in i tankbötten under uppeldning men efter eldning då laddomaten har stängt då går retur flödet in i tankbotten .
Vp........
Vp...
Edit: Direktcitering borttagen....... / Roli moderator
Du valde att inte läsa mitt svar i tidigare post.
Lycka till.
Jag har gjort mitt i tråden för tillfället.
Tappade du taget i det ruttna strået?
Det är omöjligt att diskutera med en som bara för fram sin egen åsikt (rätt eller fel) men som vägrar att lyssna/läsa andras presenterade resultat.
Jag får bättre respons från hunden och katten. De lyssnar iaf på sakliga argument.
Kanske är sanningen för svår?
Hur var det med framledningstempen kontra utomhustempen?
Du läste väl inte den kommentaren heller?
Kommer inte skriva i den här tråden på ett tag för den leder ändå inte till annat än att Vedis är bäst och andra kan bara .....jag fann inte ord som är ok att skriva i forumet men, lycka till.
PS. Den här och den förra "flödestråden" är egentligen skitbra för de som håller på att etablera sig som vedeldare för om man tänker lite själv och dessutom lyssnar på sakliga argument så har man jättebra hjälp.
Baxi Innova 30.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.