Billigt system som blev bra..

Här diskuteras allt kring vedeldning
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Här har kompisen fått endel hjälp
http://www.byggahus.se/forum/biobraensl ... aeran.html

Ja det är bara att börja kolla redan nu efter en tank med slingor alt solslinga o beredare där solslingan används som förvärmningsslinga, Beredare är om det krisar för det är bättre med slingor.. :wink:

Det är inte ofta det är tankar med slingor ute beg utan oftast bara en tom tank, Annars går det köra med tappvattenautomat oxå men en beg färdig tank blir billigare..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Här kommer beskrivningen till den övertrycksfria kopplingen.

http://cid-7921c7f32163ebb2.skydrive.li ... VERFRI.PPT

VP...
Keny
Ungskog

Inlägg av Keny »

Vedprofilen, jag kan inte öppna filen. Powerpoint kan inte öppna den.
Panna: Eryl dubbelpanna 1964
Brännare: Altbergs EP-standard
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Ok.. Då försöker jag på något annat sätt.

Vp..
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Jag provar denna länk så kanske tomten även kan kolla ..

http://www.afabinfo.com/pdf_doc/faktabl ... ppling.pdf

Vp..
Keny
Ungskog

Inlägg av Keny »

Tack. Nu fungerade det.
Panna: Eryl dubbelpanna 1964
Brännare: Altbergs EP-standard
Matab
Lärjunge!

Inlägg av Matab »

Ved Profilen skrev:Jag provar denna länk så kanske tomten även kan kolla ..

http://www.afabinfo.com/pdf_doc/faktabl ... ppling.pdf

Vp..
Hej! Vedis ja kolla på din skiss där "tryckfri inkoppling".En undrar bara?Får man inte onödiga värmeförluster om man ansluter tryckkärlet i toppen på ack tanken? :)
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Matab ! Det är en tryckfri koppling :wink:
Allstså inget tryck i systemet :wink: Vi kan diskutera detta efter Jul..

Nu tar iaf jag Jul ledigt och återkommer efter allt stohej :lol:

Vp.....
BG
Lärjunge!

Inlägg av BG »

Om jag nu ställer denna anläggning imin källare.....

Hur skall jag då få upp vatten imina radiatorer. som sitter högre än det inritade expansionskärlet?????

///BG
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

God Jul BG.

Om du tittar på ritningen noga, så ser du att radiatorpumpen pumpar ut vattnet precis som i ett vanligt system. Denna koppling ser exakt ut som en standard koppling, men det fyndiga med denna koppling är strypningen från radiatorkretsen ( Vattnet från radiatorerna hänger kvar ) Typ via hävert principen, pga en mycket kraftig strypning på returten.
Det är fortfarande pumpen som fixar värmen till radiatorena oavsett höjd.

Vp...

Edit: Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Eldflugan
Entusiast!

Inlägg av Eldflugan »

Det verkar som gjort för problem att int eha någon vatten pelare. Måste bli ###a svåer att lufta.
Och sen måste jag säga att energiförbrukningen är lika anti´suastisk som vedeldaren går int eatt värma den mängden vatten på två ilägg omöjligt

Mvh Eldflugan
Baxi Solo Inova 30 med 2500 L tank semskorsten kullvert från pannrum Loggar temperaturer
Matab
Lärjunge!

Inlägg av Matab »

Man måste ha en stark cirkpump som orkar "trycka upp" vattnet till översta radiatorn i systemet. :) Så man kan lufta elementen.Men ja undrar hur det blir med susningar i elementen om man stryper? :roll:
Senast redigerad av Matab den ons 24 dec, 2008 09:38, redigerad totalt 1 gånger.
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
zac
Prima virke

Inlägg av zac »

Läs igenom denna tråd som André också rekommenderar:
http://www.byggahus.se/forum/biobraensl ... aeran.html
Orlan40,laddomat21,40m kulvert,termomat 2 kulvertstyrning,4500l huvudtank+700l i huset
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Det susar inget i rören hos min kompis, Som vedis skrev så blir det hävertprincipen som ser till att inte vattenpelaren kommer ner..
Men öppnar man en luftnippel på radiatorn o har pumpen stängd kommer det att spruta vatten i källaren.. :oops:

När vi luftade systemet så kördes cirk.pumpen på max (6 meters alpha 2 pump) samt att returen stängdes då va det inget problem att lufta..
När systemet körs som vanligt behövs inte pumpen köras på max längre utan vattenpelaren hänger kvar genom hävertprincipen..

Hur mycket vatten tycker/tror du går värma 50-55° på ca 250-260 liter ved Eldflugan??

Jag har sagt till att jag vill se en tom/kall tank till nyår då vi ska dit, Sen ska det eldas till den är varm så får jag kolla upp det..
När vi startade upp anläggningen så va huset utkylt så det bara va 18° inne o båda tankarna samt pannan va 12°, Efter 10 tim va tankarna 85/80/80° samt att det va 22° inne men då vi inte vågade ladda pannan full pga att vi inte visste hur det skulle funka så tänkte vi inte på hur mycket ved vi eldade upp..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Eldflugan
Entusiast!

Inlägg av Eldflugan »

André skrev:Hur mycket vatten tycker/tror du går värma 50-55° på ca 250-260 liter ved Eldflugan??
Tror inte jag behöver lära dig att räkna du verkar vara en fena på det men 3700L vatten tar nog 10 timmar minst att ladda. Udda koppling har aldrig hört talas om det förut
Berätta mer efter nästa test.
Baxi Solo Inova 30 med 2500 L tank semskorsten kullvert från pannrum Loggar temperaturer
Skriv svar