Det susar inget i rören hos min kompis, Som vedis skrev så blir det hävertprincipen som ser till att inte vattenpelaren kommer ner..
Men öppnar man en luftnippel på radiatorn o har pumpen stängd kommer det att spruta vatten i källaren..
När vi luftade systemet så kördes cirk.pumpen på max (6 meters alpha 2 pump) samt att returen stängdes då va det inget problem att lufta..
När systemet körs som vanligt behövs inte pumpen köras på max längre utan vattenpelaren hänger kvar genom hävertprincipen..
Hur mycket vatten tycker/tror du går värma 50-55° på ca 250-260 liter ved Eldflugan??
Jag har sagt till att jag vill se en tom/kall tank till nyår då vi ska dit, Sen ska det eldas till den är varm så får jag kolla upp det..
När vi startade upp anläggningen så va huset utkylt så det bara va 18° inne o båda tankarna samt pannan va 12°, Efter 10 tim va tankarna 85/80/80° samt att det va 22° inne men då vi inte vågade ladda pannan full pga att vi inte visste hur det skulle funka så tänkte vi inte på hur mycket ved vi eldade upp..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd