Första Gassellpannorna är mycket sämre, detta gäller även 35 an.
Vp..
Jag kan hålla med om ditt resonemang, men ibland kan det vara bättre att kunna stänga av en större tank och kanske bara köra en mindre speciellt om man kör el i tanken långa perioder sommartid. Eller om man kör tanken mot pelletseldning..joeri91942 skrev:Det är i princip alltid bättre att ha en tank i stället för 2 eller fler.. om du får in 2 * 1kubik så kanske du kan få en 2,5-3 kubiks specialgjord oval tank?
Prova att ringa till Huskvarna Tanksvets och se vad dom kan göra, du får mindre förluster och en enklare rördragning. Jag hittar tyvärr inte igen prislistan jag fick från dom när jag köpte mina tankar men jag ska leta lite till
/Jörgen
Mmmm då har du rätt högt behov på kåken, Ca 1/3 av husets max behov brukar det va vid 0°..magnus a skrev:Hej !
Tillskotts el för bergvämepumpen ligger vid -2 till-4. Men jag försöker ju att köra med ved då.
Båda systemen är ju alltså för klena för det huset !
Investera massa pengar i större vämepump o mera hål i backen eller gräva upp tomten för kylrör och ändå ha kvar skaplig stor elräkning, känns inte OK.
hellre en investering i ett bra ved system och kanske halvering av elförbr.
Veden är gratis för mig, förutom arbetet förståss!
Nja jag tycker det kollas för mycket på effekten men det är ju lika viktigt med eldstadsvolymen, Effektan har ju 135 l eldstad o har lamdastyrning så verkningsgraden blir bra under hela eldningen o är på 35 kW..magnus a skrev:Hej !
Vedpofilens svar verkar förtroendeingivande, vedosol och stjärnprodukter hittade jag som geselle återförsäljare. Finns det någon i Västernorrland kanske ? Lokala rörfirmorna vill ju sälja "sina" märken om man ska leja dom för hela jobbet.
Effecta lambda verkar var lite liten för mitt behov, jag borde väl ha runt 45kw ? till 3,5m3 tankar.
Tja dom jag hört är då väldigt nöjda med den, En jag vet har en som är 3 år nu, En förserie/test panna som han betalade 26000:- för o aldrig haft nått problem..Ved Profilen skrev:
André du har inte hört någonting negativt om Effekta Lamda . Har du hört någonting positivt om Effekta Lamda ?
Sedan Effekt och Eldstasvolym får du förklara mellan olika pannor som inte har Lamda... men fläktstyrt..
Vp..