Tips på bra vedpanna !

Här diskuteras allt kring vedeldning
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Se bara till att det är en Quick- Upp 45 :!:
Första Gassellpannorna är mycket sämre, detta gäller även 35 an.

Vp..
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

joeri91942 skrev:Det är i princip alltid bättre att ha en tank i stället för 2 eller fler.. om du får in 2 * 1kubik så kanske du kan få en 2,5-3 kubiks specialgjord oval tank?

Prova att ringa till Huskvarna Tanksvets och se vad dom kan göra, du får mindre förluster och en enklare rördragning. Jag hittar tyvärr inte igen prislistan jag fick från dom när jag köpte mina tankar men jag ska leta lite till

/Jörgen
Jag kan hålla med om ditt resonemang, men ibland kan det vara bättre att kunna stänga av en större tank och kanske bara köra en mindre speciellt om man kör el i tanken långa perioder sommartid. Eller om man kör tanken mot pelletseldning..

Vp..
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Jo precis.. det var därför jag skrev "i princip"

I just det här fallet så tror jag att nyttan att stänga av en tank blir begränsad då Magnus tänkte ställa in två oisolerade i ett gammalt duschrum och sen isolera, lär bli ordentligt "värmeläckage" mellan dom om en är avstängd.

Jag har löst min koppling med el & pelletsmöjlighet på ett lite annat sätt.

När det gäller elen så har jag inga patroner inkopplade i tankarna (även om jag satte i två när jag installerade så att dom är där om jag skulle behöva) utan istället har jag en bivalent shunt som tar vatten från tankarna i första hand och från en elkasset i andra hand. Räcker inte tankvattnet till så vrider autimatiken förbi läge 5 och då spetsas det på med elvärmt vatten.

Pellets löser jag genom att allt uttag av hetvatten tas från en omkopplingsbar stam mellan panna och tankar, när jag eldar ved så tas vattnet från toppen på tankarna. När jag eldar pellets så ställer jag om så att vattnet tas direkt från pannan och tankarna är inte med alls.

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

magnus a skrev:Hej !
Tillskotts el för bergvämepumpen ligger vid -2 till-4. Men jag försöker ju att köra med ved då.
Båda systemen är ju alltså för klena för det huset !
Investera massa pengar i större vämepump o mera hål i backen eller gräva upp tomten för kylrör och ändå ha kvar skaplig stor elräkning, känns inte OK.
hellre en investering i ett bra ved system och kanske halvering av elförbr.
Veden är gratis för mig, förutom arbetet förståss!
Mmmm då har du rätt högt behov på kåken, Ca 1/3 av husets max behov brukar det va vid 0°..

En panna som jag inte hört nått negativt om är effekta lamda vilket kanske kan va nått då.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
magnus a
Gallringsobjekt

Inlägg av magnus a »

Hej !

Vedpofilens svar verkar förtroendeingivande, vedosol och stjärnprodukter hittade jag som geselle återförsäljare. Finns det någon i Västernorrland kanske ? Lokala rörfirmorna vill ju sälja "sina" märken om man ska leja dom för hela jobbet.
Effecta lambda verkar var lite liten för mitt behov, jag borde väl ha runt 45kw ? till 3,5m3 tankar.
Magnus A, Aspnäs utanför Härnösand
2 vuxna 2 flickor i 300kvm timmer hus sedan nov 2007.
ved/pellets 4-5 mån Baxi Bonus (nov-09) med viking bio. KW Z150.
7-8mån med bvp 8,5kw.
Allting kopplat mot 3x500L acc tank.
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

När jag köpte det här huset (2 år sen nu) så hade jag inte lött en endast bit koppar sen skolan nångång i början av 80.

Mycket google och beställa hem material från http://www.koppar.com samt ett antal timmar på olika forum så kända jag mig mogen... och det funkade!!

Har du inte tummen mitt i handen så kan du göra väldigt mycket själv.

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Jag håller med Jörgen . Kan man inte själv, så kan man alltid beställa produkten / produkterna och sedan i efterhand få någon som hjälper till med installationen.

Jag tycker att du kontaktar Gaselle pannan i Långshyttan och frågar hur du skall göra. Om du nu har bestämt dig för denna panna.

För övrigt tycker jag att magnus a tänker helt rätt :wink:

Vp..
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Nu lär det nog gå bra att få hem en röris som jobbar på grejor dom inte sålt... då när jag skulle byta så ville dom inte ens räkna på ett så litet jobb!! :evil:

/Jörgen
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Bättre att ta dom på timma.

Ang bra ved pannor så kan jag tipsa om Baxi Innova

Jag har en och den har fungerat jätte bra.
Har inte haft något problem med den.

Ett tips
Åk och kolla och känn på pannorna innan du bestämmer dig.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

magnus a skrev:Hej !

Vedpofilens svar verkar förtroendeingivande, vedosol och stjärnprodukter hittade jag som geselle återförsäljare. Finns det någon i Västernorrland kanske ? Lokala rörfirmorna vill ju sälja "sina" märken om man ska leja dom för hela jobbet.
Effecta lambda verkar var lite liten för mitt behov, jag borde väl ha runt 45kw ? till 3,5m3 tankar.
Nja jag tycker det kollas för mycket på effekten men det är ju lika viktigt med eldstadsvolymen, Effektan har ju 135 l eldstad o har lamdastyrning så verkningsgraden blir bra under hela eldningen o är på 35 kW..
En full panna värmer ca 2,5 m3 50° o det är ju inte jobbigt att lägga på en brasa till sedan man väl tänt pannan..

En kompis kör sin calmar v33 mot 3700 l acktank o den volymen värms på 2 fulla ilägg + lite större startbrasa då han eldar med gammalt snickarvirke till största delen, Den ger 30-40 kW o rymmer 120 l ved..
Så jag tycker det behövs iaf 3,5 m3 till effektan även om många rörkrökare kan tycka det..
AF Energiteknik i S-vall säljer ju den bl.a
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Jag tror att Effecta pannan kommer att sluta marknadsföra lamdastyrning inom en snar framtid . Jag har sett flera anläggningar av denna typ som bara kokar tjära trots att det har varit rätt handhavande och rätt eldningsteknik samt rätt vedhantering från eldarens sida. Lamdastyrning på vedeldning har flera tillverkare försökt att marknadsföra tidigare , men utan framgång.

Dessa funkerar inte enl mig. Effekta kan gärna kontakta mig om mitt påstående är fel !!

André du har inte hört någonting negativt om Effekta Lamda . Har du hört någonting positivt om Effekta Lamda ?
Sedan Effekt och Eldstasvolym får du förklara mellan olika pannor som inte har Lamda... men fläktstyrt..

Effecta Woddy är det inget fel på om man struntar i Lamdan . Sedan tycker jag att plast inte hör hemma på en Ved Panna som Effektan har..

Min synpunkt ännu en gång..

Vp..
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Vedsol kommer ju komma med en lamda styrning till Gaselle.
Även Baxi arbetar på en ny lamda styrning som skall kunna monteras på äldre modeller av Innovan. Pris 4-5000kr
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Keny
Ungskog

Inlägg av Keny »

Jag har tänkt köpa en Gaselle, men har väntat på den med lambdastyrning. Nu blev jag lite osäker här. Är det inte bra med lambdastyrning så att den sköter så att förbränningen blir så bra som möjligt?
Jag har hört att styrningen kan göra så att effekten på pannan ibland sjunker men inte nåt om att den skulle "koka tjära".
Panna: Eryl dubbelpanna 1964
Brännare: Altbergs EP-standard
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ved Profilen skrev:
André du har inte hört någonting negativt om Effekta Lamda . Har du hört någonting positivt om Effekta Lamda ?
Sedan Effekt och Eldstasvolym får du förklara mellan olika pannor som inte har Lamda... men fläktstyrt..

Vp..
Tja dom jag hört är då väldigt nöjda med den, En jag vet har en som är 3 år nu, En förserie/test panna som han betalade 26000:- för o aldrig haft nått problem..
Det han märkt är hur mycket spjälen ändras under en eldning o det gör inte pannor utan lamda, Där är det fast inställning om man inte sitter vid pannan o justerar under tiden det brinner förstås.. :roll:
Kanske vissa gör det i väntan på tomten.. :lol:

Jag tycker det verkar konstigt att dom skulle sluta med det då som Andreas skriver andra är på g med att sätta in det i sina pannor.. :roll:
Fröling o kunzel har ju det sen någraår tillbaka men dom kostar ju ca 80000:-
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Tja Vi får väl an se.

God Jul På eder alla önskar Vedis.
Vp...
Skriv svar